تلاویو ضعیف در برابر واشنگتن

حرف‌های نتانیاهو خریدار ندارد

کاخ سفید دیگر به کارهایی که نتانیاهو انجام می دهد اهمیت نمی دهد، برای این که خوب می‌داند که اسرائیل هر چقدر هم که الآن تندروی کند در آخر مجبور است که به سراغ واشنگتن بیاید و پرچم آشتی بر دارد
حرف‌های نتانیاهو خریدار ندارد

دیپلماسی ایرانی: کسی شک ندارد که اختلافات فعلی ایالات متحده امریکا با دولت عبری از بد ترین نوع اختلاف هایی است که میان این دو از زمان شکل گیری هم پیمانی استراتژیکشان تا کنون بوده است. تا کنون این حجم از اختلافات در روابط تلاویو و واشنگتن سابقه نداشته، اکنون نزد امریکایی ها و اسرائیلی ها هر دو روشن شده که بحران اعتماد بسیار شدیدی در روابط باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وجود دارد. بعد از آن که نتانیاهو حمله شدیداللحنی را متوجه اوباما و کری کرد و آنها را کاملا به دور از واقعیات دانست، مشخص شد که اختلاف های دو طرف بسیار بالا است.  

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این گونه معروف است که اوباما سیاست های نخست وزیر اسرائیل را کلی و جزئی رد می کند، به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر امریکا که نتانیاهو رسما در صف میت رامنی، نامزد جمهوریخواه علیه اوباما ایستاد، اوباما بیش از پیش ضد نتانیاهو شد.

به گفته تحلیلگران اسرائیلی کاخ سفید تصمیم گرفته است که نفوذ و مصالح خود را از خاورمیانه به خاور دور منتقل کند، بعد از آن که امریکا به نوعی در عراق و افغانستان و به شکلی دیگر در سوریه درگیر شد و هزینه های سرسام آوری را به دوش کشید، اکنون به فکر خروج از خاورمیانه افتاده است تا به این ترتیب اسرائیل در منطقه تنها باقی بماند. رژیمی که به حمایت های امریکا وابسته است و مصالحش را با مصالح امریکا گره زده، امروزه در سایه تحولات جدید منطقه، به نظر می رسد که دیگر نقشی در هم پیمانی های امریکا برای تامین مصالح این کشور در منطقه ندارد، حتی می توان گفت امریکا احساس می کند که اسرائیل به مزاحمی برای تامین منافعش تبدیل شده و چاره ای نیست جز این که امور را دگرگون کرد. اگر تا دیروز امریکا حامی بلامنازع مصالح دولت عبری در خاورمیانه بود امروزه شاهدیم که تحولات بسیار بزرگی چه تاکتیکی و چه استراتژیک در این هم پیمانی در شرف وقوع است.

تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری یدیعوت احرونوت می گوید که کاخ سفید دیگر به کارهایی که نتانیاهو انجام می دهد اهمیت نمی دهد، برای این که خوب می داند که اسرائیل هر چقدر هم که الآن تندروی کند در آخر مجبور است که به سراغ واشنگتن بیاید و پرچم آشتی بر دارد، روابط دو طرف به چیزی شبیه ازدواج کاتولیک ها شباهت دارد، در این معادله طرف ضعیف اسرائیل است برای این که بدون امریکا در جامعه جهانی کاملا منزوی خواهد شد و این چیزی است که تلاویو به شدت از آن می ترسد. بدون واشنگتن اسرائیل نمی تواند به کشوری دل ببندد که بتواند از حق وتوی آن در شورای امنیت استفاده کند. همچنین هیچ کشوری به بزرگی امریکا نیست که بتواند هر آن چه کمک اقتصادی و نظامی که اسرائیل نیاز دارد در اختیارش قرار دهد، مثلا قرار است سال آینده امریکا جنگنده اف 35 (شبح) را در اختیار نیروی هوایی اسرائیل قرار دهد که پیشرفته ترین نوع جنگنده است و تا کنون فقط نیروی هوایی امریکا آن را در اختیار داشته است.

 

اسرائیل اگر واقعا می توانست حمله کند همان چند سال پیش حمله می کرد و این قدر منتظر نمی ماند. اما درک کرد که حمله نظامی به ایران بزرگ ترین اشتباه تاریخی از سال 1948، زمانی که اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی تشکیل شد، تا کنون است.

 

بعد از آن که اسرائیل در ایجاد مانع در امضای توافق نامه میان مجموعه کشورهای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران شکست خورد، اکنون در جامعه جهانی تنها باقی مانده است، به ویژه بعد از آن که نتانیاهو به روسیه رفت و آن سفر به اندازه ای شکست خورده بود که نداف ایال، تحلیلگر مسائل سیاسی به کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت: «این سفری است که قبل از انجام شکست خورده است.»

علاوه بر همه اینها، تحلیلگران جملگی بر این اعتقادند که سیاست ها و رفتارهای نتانیاهو بر انزوای بین المللی او نیز افزوده است. تاکید وی بر استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران حتی از سوی کشورهای دوست اسرائیل نیز استقبال نشده و این در حالی است که حتی بسیاری از کشورهای نزدیک به اسرائیل نسبت به توانایی های این رژیم در انجام چنین حمله ای به تنهایی شبهه دارند. ایران از لحاظ جغرافیایی فاصله بسیاری از اسرائیل دارد و در عین حال اسرائیل سلاح پیشرفته لازم برای انجام چنین حمله ای را در اختیار ندارد.

پروفسور یحزقیئیل درور در این باره می گوید: «حمله نظامی به ایران بزرگترین اشتباه تاریخی اسرائیل در کل طول تاریخ است. اسرائیل اگر واقعا می توانست حمله کند همان چند سال پیش حمله می کرد و این قدر منتظر نمی ماند. اما درک کرد که حمله نظامی به ایران بزرگ ترین اشتباه تاریخی از سال 1948، زمانی که اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی تشکیل شد، تا کنون است.»  

در عین حال آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی در حالی مجددا به سمت خود بازگشت که منفورترین چهره کابینه نتانیاهو نزد امریکایی ها محسوب می شود. وی در طول دوره وزارتش تنها دو بار به واشنگتن سفر کرد که هر دو بار نیز استقبال از او بسیار سرد بود. او روز چهارشنبه بر آتش ملتهب روابط سوزان امریکا و تلاویو بنزین ریخت و گفت: «سیاست خارجی اسرائیل در طول این مدت فقط به فکر پیمان استراتژیک با امریکا بوده، در حالی که این اشتباه است، الآن وقت آن است که اسرائیل از سیاست یک جانبه گرایانه به سمت امریکا خارج شود و سیاست چند وجهی با تقویت روابط با دیگر کشورها را در پیش بگیرد. اکنون باید اسرائیل به فکر رابطه با کشورهایی باشد که مطابق با سیاست های اقتصادی و سیاسی آن با سیاست های ایران دشمنی و خصومت دارند.»

وی در پایان تاکید کرد، باید درک کنیم که روابط ما با بزرگ ترین هم پیمان استراتژیک مان، ایالات متحده روز به روز ضعیف تر می شود.

اظهارات لیبرمن چنان جنجالی در امریکا به پا کرد که وی مجبور شد فورا دست به کار شده و به اصلاح اظهاراتش بپردازد و بگوید منظورش از یافتن دوستان جدید برای اسرائیل کاستن از اهمیت روابط نزدیک با ایالات متحده نبوده است.

اما گویا در آخر حق با امریکایی ها است. به نوشته روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیلی ها روز جمعه پذیرفتند که از سیاست های یک جانبه گرایانه خود علیه ایران دست بشویند و حداقل به تلاش های امریکا برای رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته ای اش فرصت دهند. زئیف الکین، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل به رادیوی رسمی این رژیم گفت که برداشت ها از روابط امریکا و اسرائیل به دور از واقعیت است، تلاویو به هیچ وجه به دنبال یافتن هم پیمانی به جای امریکا نیست. هیچ کس نمی تواند برای ما جای امریکا را بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نتانیاهو تلاویو امريكا و اسرائيل نتانياهو و كري اوباما و نتانياهو


نظر شما :