باراک اوباما همزمان با شمارش معکوس برای آغاز مذاکرات ژنو 3

نباید بیش از حد خوش بین باشیم

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۲۴۸۱۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات هسته ای با ایران، دولت آمریکا می گوید قصد ندارد بیش از 10 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را به موجب توافقنامه ای آزاد کند که اوباما معتقد است در این هفته یا هفته دیگر امضاء نخواهد شد.
نباید بیش از حد خوش بین باشیم

دیپلماسی ایرانی: در آستانه برگزاری دور سوم مذاکرات هسته ای با ایران، دولت آمریکا می گوید قصد ندارد بیش از 10 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را به موجب توافقنامه ای آزاد کند که اوباما معتقد است در این هفته یا هفته دیگر امضاء نخواهد شد.  

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما در گفت و گو با سی ان ان این نکته را خاطرنشان کرد که واشینگتن در صورت به توافق رسیدن با ایران کمتر از 10 میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد می کند. او تاکید کرد که تنها بخش کوچکی از این اموال آزاد می شود.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا در نشستی پشت درهای بسته در کاخ سفید بار دیگر به سناتورها گفت: نشست چهارشنبه بهترین فرصت در یک دهه اخیر است تا مانع پیشرفت برنامه های هسته ای ایران شویم. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: ما شانس این را داریم که پیشرفت برنامه های هسته ای ایران را متوقف کنیم و بخش های کلیدی آن را به عقب برانیم. در عین حال می توانیم مذاکراتی برای دستیابی به توافقی جامع تر داشته باشیم. بنا بر این بیانیه، اوباما همچنین از سناتورها خواسته تحریم های بیشتر را به تصویب نرسانند و در عین حال خبرهای مربوط به آزادسازی 50 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران را تکذیب کرده است.

کارنی در این زمینه اظهار داشت: دولت آمریکا در مقابل توافق هسته ای با ایران بخش محدودی از تحریم ها را به صورت برگشت پذیر لغو می کند. وی همچنین یادآور شد که با این اقدام نظام تحریم ها از هم فرونمی پاشد.

نکته قابل توجه این است که اوباما نیز همگام با مقامات تهران در مورد انتظار بیش از حد از مذاکرات جاری ایران و گروه 1+5، هشدار داده و می گوید نباید بیش از حد خوش بین بود و به نظر نمی رسد طرفین قادر باشند در هفته جاری یا هفته پس از آن به توافق برسند.

این در شرایطی است که شش سناتور از هر دو حزب آمریکا در نامه ای خطاب به جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مورد توافق احتمالی با ایران هشدار داده اند.

در بخشی از این نامه آمده است، ما در مورد توافق مقدماتی با ایران هشدار می دهیم، چرا که پیش از مشاهده توقف واقعی بخش تردید آمیز برنامه های هسته ای ایران، امتیازهایی را به این کشور ارایه می کنیم. به همین دلیل هر گونه تعدیل تحریم ها باید پس از آن انجام شود که بخش های حساس برنامه های هسته ای ایران به پیشرفت خود ادامه ندهد.

اوباما نیز همگام با مقامات تهران در مورد انتظار بیش از حد از مذاکرات جاری ایران و گروه 1+5، هشدار داده و می گوید نباید بیش از حد خوش بین بود

گفتنی است روز سه شنبه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای نخستین بار در یک دهه اخیر به عنوان یک مقام عالی انگلیسی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایرانی تماس تلفنی گرفت و ازوی خواست شفافیت بیشتری در برنامه های هسته ای ایران به نمایش بگذارد.

در این مکالمه تلفنی هر دو طرف خواستار استفاده از فرصت جاری در ژنو برای حل مساله هسته ای ایران شدند.

در همین حال انتشار یک پیام ویدئویی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در یوتیوب، توجه رسانه های بین المللی را به خود معطوف کرده است. ظریف در این پیام ویدئویی به زبان انگلیسی با جامعه بین المللی در مورد امکان حل مساله هسته ای سخن می گوید.

از سوی دیگر باوجود برخی موضع گیری های تند فرانسه، روسیه همچنان به حصول توافق با ایران امیدوار است. و ولادیمیتر پوتین، رئیس جمهور این کشور نیز در گفت و گوی تلفنی روز دوشنبه با روحانی این نکته را خاطرنشان کرد. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امروز (چهارشنبه) در مسکو حضور دارد تا در مورد مذاکرات هسته ای جاری با ایران با وی گفت و گو کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :