ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از مشاجره کری و اسرائیلی‌ها تا شوک اوباما به گردشگران

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۰۴:۳۷ کد : ۱۹۲۳۹۹۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مشاجره شدید در مذاکرات کری با اسرائیلی‌ها، شوک اوباما به توریست‌ها، تکذیب رشوه یک میلیون دلاری مالکی به نمایندگان کنگره امریکا، نگرانی کلیسای ارتدوکس روسیه از وضعیت مسیحیان خاورمیانه و رایزنی امریکا و روسیه و سازمان ملل بر سر حضور ایران در ژنو 2 از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از مشاجره کری و اسرائیلی‌ها تا شوک اوباما به گردشگران

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

هیگل: نتانیاهو مذاکراتمان با ایران را به هم نمی زند

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تلاش نمی کند تا مذاکرات با تهران را به چالش بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین گفت: «نگرانی وی بیشتر امنیتی است و می گوید از این نگران است که طرحی برای آینده نیازهای امنیتی اسرائیل وجود نداشته باشد.»

هیگل درباره بازگشت ایران به پشت میز مذاکره با 1+5 گفت: «ایران اگر به پشت میز مذاکره با شش کشور جهانی آمد به دلیل تحریم ها و تهدیدهای اسرائیل بوده است.»

 

تکذیب پرداخت رشوه یک میلیون دلاری مالکی به کنگره

علی العلاق، عضو ائتلاف دولت قانون و دبیر کل هیئت وزیران عراق، اخبار منتشر شده درباره رشوه یک میلیون دلاری مالکی به برخی اعضای کنگره برای جلب حمایت کنگره از عراق را بی اساس دانست.

به گزارش پایگاه خبری نهرین نت، او تأکید کرد که دولت عراق مانند هر دولت دیگری برای بالابردن سطح روابط خود با امریکا مبالغی به کنگره می پردازد که این موضوعی قانونی و عادی است.

پیش از این روزنامه امریکایی نیویورک تایمز مدعی شده بود که مالکی در سفر اخیر خود به نیویورک یک میلیون دلار به اعضای کنگره داده تا از عراق حمایت کنند.

 

عدم برگزاری نشست ژنو 2 در سال جاری

یک منبع آگاه به خبرگزاری ایتار تاس روسیه گفته است که احتمالا کنفرانس بین المللی صلح درباره سوریه که به آن نشست ژنو 2 می گویند در ماه نوامبر و دسامبر برگزار نخواهد شد.

بنا به این گزارش وی که از افراد نزدیک به گفت وگوهای جاری در نشست بسته میان روسیه و ایالات متحده و سازمان ملل در ژنو است، گفته است که این نشست تا قبل از دسامبر برگزار نخواهد شد.

 

شوک اوباما به توریست ها

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و همسرش میشله با دیدار با گردشگران در کاخ سفید آنها را با حضور خود شوکه کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری امریکا و همسرش به همراه سگشان با حضور در جمع گردشگران کاخ سفید با آنها مصافحه کرده و ضمن احوال پرسی به آنها گفتند که از دیدنشان خشنودند.

دیدار با گردشگران در سالن تشریفات کاخ سفید در قلب واشنگتن انجام شد. این دیدار باعث خوشحالی بسیار گردشگران حاضر شده و فیلم آن نیز در وب سایت کاخ سفید منتشر شده است.

بازدید گردشگران از کاخ سفید از 9 مارس به دلیل نبود بودجه کافی لغو بود اما از روز سه شنبه با تصویب بودجه جدید از سر گرفته شد. در گذشته هفته ای پنج بار گردشگران می توانستند از کاخ سفید دیدن کنند اما اکنون این بازدید به سه روز در هفته کاهش یافته است.

 

رای دادگاه حقوق بشر اروپا رای علیه مغرب

دادگاه حقوق بشر اروپا روز سه شنبه در رای نهایی خود از تحویل شهروندی مغربی توسط دولت فرانسه به اتهام داشتن فعالیت های تروریستی به دولت مغرب جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شهروند 37 ساله پناهنده فرانسه است و از این که مورد شکنجه قرار بگیرد به دادگاه حقوق بشر اروپا پناه برده و خواستار جلوگیری از استردادش به مغرب شده است.

دادگاه قضایی اروپا در مقر خود در استراسبورگ در 30 می گذشته دستور منع تسلیم این شهروند توسط دولت فرانسه به مغرب داده بود که اکنون با تجدید نظر در این حکم مخالفت کرده و رای نهایی خود را صادر کرده است.

 

دعوا در مذاکرات کری و اسرائیلی ها

دیدار جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با طرف اسرائیلی که با حضور طرف های فلسطینی در سرزمین های اشغالی انجام شده بود به تنش و دعوا کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این دیدار طرف اسرائیلی بر آزادی بخش دیگری از اسرای فلسطینی در مقابل ادامه شهرک سازی ها اصرار داشت که با اعتراض شدید طرف فلسطینی مواجه شده به گونه ای که با خشم و فریاد طرف اسرائیلی را به شکست مذاکرات و اصرار بر خواسته های نامشروع خود متهم کرده و جلسه به شدت متشنج شده است.

بنا به این گزارش در پایان این جلسه طرف فلسطینی هشدار داده است اگر شهرک سازی ها ادامه یابد به هیچ وجه حاضر به نشستن پشت میز مذاکره نخواهد بود. این جلسه در نهایت بدون نتیجه پایان یافت.

 

بازداشت 35 نفر در عراق به اتهام تلاش برای کودتا

یک منبع مطلع از بازداشت 35 مسئول در وزارت کشور عراق به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت مالکی خبر داده است.

به گزارش مواطن نیوز، این منبع گفته که بازداشت این افراد سه روز طول کشیده و به دست یگان ویژه مبارزه با تروریسم که زیر نظر مستقیم مالکی فعالیت می کند انجام شده و افزوده که این افراد اتهامات گوناگونی از جمله هماهنگی سیاسی با احزاب و جعل شناسنامه و وابستگی به حزب بعث دارند و هم اکنون در سکوت کامل خبری تحت بازجویی قرار گرفته اند.

 

افزایش ارزش لیر سوریه در برابر دلار

ارزش لیره سوریه در مقابل نرخ دلار ظرف 7 ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته بازرگانان و صرافی ها افزایش نرخ لیره سوریه از ماه اکتبر تا چهارم ماه جاری میلادی به نزدیک 120 لیره رسیده که افزایشی بیش از دو برابری را نشان می دهد.

بنا به این گزارش این افزایش قیمت بالاترین نرخ از ماه آوریل تا کنون محسوب می شود.

ارزش هر یک دلار در ماه ژوئن به 300 لیره سوری رسیده بود که دلیل اصلی این افزایش قیمت نگرانی از حمله امریکا به سوریه بود.

 

مذاکره امریکا و روسیه بر سر حضور ایران در ژنو 2

خبرگزاری ایتار تاس روسیه به نقل از منابع آگاه به مذاکرات ژنو گزارش داد که روسیه و ایالات متحده امریکا و سازمان ملل در حال رایزنی برای مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 هستند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت که مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد و هنوز به نتیجه نرسیده اما احتمال این که طرف ها بر سر این موضوع به توافق برسند، وجود دارد.

 

کلیسای روسیه نگران مسیحیان خاورمیانه

کلیسای ارتدوکس روسیه خواستار در نظر گرفتن هر گونه کمک انسانی یا سیاسی یا مادی به خاورمیانه و شمال افریقا با حفظ سلامت مسیحیان این منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، بوریس بالاشف، معاون رئیس روابط خارجی کلیسای پاتریک مسکو در این باره گفت: «مهم امروز این است که بر روی ابزارهایی کار کنیم که با مخاطرات مسیحیان خاورمیانه مقابله کند، خطراتی که از ماه گذشته میلادی به شدت افزایش یافته است. برای همین هر گونه کمک سیاسی یا انسانی یا مادی به این منطقه باید متضمن سلامت شهروندان مسیحی در کشورهای این منطقه باشد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا روسیه فرانسه


نظر شما :