اسرائیل پیگیر تضعیف مذاکرات ایران و ۱+۵

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۲۳۷۳۶ سرخط اخبار

جیم دین، سردبیر نشریه «وترنز تودی» در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت، رژیم اسرائیل با تشدید فشار برامریکا جهت افزایش تحریم های تحمیلی علیه ایران، برای «تضعیف» روند مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهان تلاش می کند.

سردبیر و ستون نویس وترنز تودی در گفت وگو با شبکه پرس تی وی از تلاش اسرائیل برای «تضعیف» مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.

این تحلیلگر سیاسی همچنین درباره تلاش های لابی اسرائیل در امریکا برای استفاده از «گزینه نظامی» علیه ایران هشدار داد و در عین حال گفت، در حال حاضر امریکا بر صلح در خاورمیانه تمرکز دارد چرا که این امر در «احیای اقتصادی» واشنگتن «حیاتی» است.

مجلس سنا امریکا نیز هم سو با درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل جهت فشار بیشتر بر تهران، بر فشارهای خود به کاخ سفید جهت تشدید تحریم ایران افزوده است.

رابرت منندز (D-NJ) ، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا امریکا، روز دوشنبه (۲۸ اکتبر، ۶ آبان) گفت، امریکا قصد دارد صادرات نفتی ایران را به پانصد هزار بشکه در روز کاهش دهد.

تهران و گروه ۱+۵ شامل امریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس به علاوه آلمان، پانزدهم و شانزدهم اکتبر در دور جدید مذاکرات برای برون رفت از بن بست ابهامات غرب درباره برنامه هسته ای ایران، در ژنو دیدار و پشت درهای بسته گفت وگو کردند.

طرفین در پایان مذاکرات ژنو که دولت اوباما آن را «نویدبخش» دانست، توافق کردند هفتم و هشتم نوامبر برای ادامه مذاکرات در ژنو دیدار کنند.

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در مخالفتی آشکار با درخواست نتانیاهو جهت اعمال فشار بیشتر بر تهران، از روند مذاکرات هسته ای با ایران دفاع کرده است.

مقام عالی دیپلماتیک امریکا با بیان این که عده ای در ایده های خود فرصت دادن به دیپلماسی را تا حدی اشتباه دانسته اند، تاکید کرد: «ما تسلیم تاکتیک های هراس انگیز و نیروهایی که با این روند مغایرت دارند، نخواهیم شد.»

رژیم اسرائیل در ادامه مخالفت های خود با برنامه انرژی هسته ای تهران، واشنگتن را برای تشدید تحریم های ایران تحت فشار قرار داده و بر تهدید های نظامی خود علیه جمهوری اسلامی افزوده است.

امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آن ها در ادعایی تاییدنشده، ایران را به تلاش برای پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای این کشور متهم کرده اند.

ایران ضمن رد قاطعانه این اتهام ها، همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن آوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

کلید واژه ها: امریکا


نظر شما :