ایران هم مالزی را خط می‌زند؟

۰۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۹۲۳۵۲۸ سرخط اخبار

 در حالی که دولت ایران سیاست های تسهیل کننده ای را برای صدور روادید اتباع خارجی در پیش گرفته است، دولت مالزی چند هفته پس از ملغا کردن لغو روادید برای مسافران ایرانی، درنهایت با حذف «ویزای آنی» به جمع کشورهایی پیوست که سفر ایرانی ها را محدود کرده اند!

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات دولت مالزی ادعا کرده اند که قاچاق، مهاجرت غیرقانونی و تخلف ایرانی ها در این کشور، آنقدر مسأله ی چالش برانگیزی شده که مالزی از تمام تلاش هایی که در سال های اخیر برای جلب گردشگران ایرانی و سرمایه های آن ها انجام داده است، صرف نظر و شرایط سخت تری را برای صدور ویزا به اتباع ایرانی اعمال می کند.

دولت مالزی مهرماه امسال در اقدامی ناگهانی، مدت اعتبار ویزای کشورش را برای اتباع برخی کشورها از جمله ایران کاهش داد. تا قبل از آن، ایرانی ها در فرودگاه این کشور، ویزای سه ماهه می گرفتند و پس از این تصمیم، اعتبار این ویزا به 14 روز کاهش یافت. درواقع در سال 86 در پی بازنگری در قوانین اعطای ویزای در بدو ورود مالزی، اعطای ویزا به مسافران برخی کشورها محدود ولی ویزای مسافران ایرانی به مالزی از دو هفته به سه ماه افزایش یافته بود. این روند تا چندی پیش ادامه یافت تا آن که مالزی هم ورود آسان مسافران ایرانی را به کشورش لغو کرد.

در حالی که دولت مالزی این تصمیم را از حدود یک ماه پیش اجرا کرده است، اما وزیر گردشگری این کشور چند روز پیش در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «این موضوع را از طریق وزارت کشور مالزی پیگیری می کنم.»

اما حالا وزیر کشور مالزی خبر داده است که همان ویزای آنی 14 روزه هم برای اتباع ایرانی حذف می شود!

مالزی سیاست یاشده را قبلا برای کشورهایی مانند هند، چین، بوتان، نپال، بنگلادش، میانمار، تایوان و جزایر کومور به بهانه ی کنترل مهاجرت های غیرقانونی اعمال کرده بود.

احمد زهید حمیدی - وزیر کشور مالزی - صراحتا گفته است: این اقدام نسبت به درخواست استرالیا برای حصول اطمینان از گردشگرانی که از ایران و سوریه می آیند و از مالزی به عنوان مسیری برای ورود غیرقانونی به استرالیا استفاده می کنند، اجرا شده است.

او همچنین اعلام کرده است: خارجی هایی که از کشورهای بخصوصی به مالزی وارد می شوند، باید بلیت برگشت خود را نشان دهند تا ثابت کنند برای مدت کوتاهی در مالزی خواهند ماند.

این سیاست مالزی در حالی اتخاذ شده که این دولت، سال آینده (2014) را سال «بازدید از مالزی» نام گذاری کرده و از نظر وزیر گردشگری این کشور، این گونه تصمیم ها با این موضوع همخوانی ندارد و با هدف معرفی مالزی به دیگر کشورها، در تناقض است. ضمن آن که در چند دهه ی اخیر کشور مالزی از طریق جذب توریست خود را به تعریف کشورهای توسعه یافته رسانده و بسیار متحول شده است. میزان تبلیغات روزانه ی رسانه یی و پیامکی هم خود گویای آن است که روزانه پروازهای متعددی از ایران به کشور مالزی، در حال انتقال گردشگران هستند.

حسن قشقاوی - معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه - پس از آن که مالزی مدت اعتبار ویزای این کشور را برای اتباع ایرانی کم کرد، گفته بود: «ما در حال مذاکره هستیم و توصیه ی ما این است که یک موضوع بسیار ناچیز را نباید به اکثریت ایرانیان شرافتمندی که سفرهای پرباری به مالزی دارند و حتی منابع درآمدی برای دولت مالزی هستند، تعمیم دهیم.»

اما این سیاست پیش تر از سوی دولت اندونزی نیز به خواست دولت استرالیا برای جلوگیری از آن چه مهاجرت های غیرقانونی توصیف می شد، اتخاذ شده بود. اندونزی نیز در تیرماه امسال، ویزای فرودگاهی خود را برای اتباع ایرانی حذف کرد و از آن ها خواست برای سفر به این کشور به سفارتخانه مراجعه کنند. البته سفیر این کشور تلاش کرد تا به اتباع ایرانی اطمینان دهد که صدور ویزا سخت نخواهد شد، بلکه روند صادر شدن آن تغییر می کند.

سخنگوی دفتر مهاجرت اندونزی به دنبال این اقدام، گفت: بسیاری از ایرانی ها برای گردشگری به اندونزی نمی آیند و فعالیت های آن ها برای دولت دردسر درست کرده است.

روزنامه ی این کشور نیز آن زمان نوشتند، دلیل این کار، قاچاق فزاینده ی مواد مخدر از سوی اتباع ایرانی و همچنین استفاده ی این افراد از خاک اندونزی به عنوان محلی برای گرفتن پناهندگی از دولت استرالیا بوده است.

روزنامه ی گاردین هم نوشت: این کار به دنبال درخواست «کوین راد» نخست وزیر استرالیا انجام شد که از اندونزی خواسته بود، مسیر ورود پناه جویان ایرانی به استرالیا را سخت تر کند.

گرجستان نیز جزو کشورهایی است که خیلی زودتر (از 10 تیرماه) و بیشتر به بهانه ی سیاسی، دست به این کار زد و قراردادی را که سه سال پیش با ایران برای سفر بدون ویزای اتباع دو کشور امضا کرده بود، یک طرفه لغو کرد.

گرجستان دلیل این اقدام خود را نگرانی از این که ممکن است تهران از روابط تجاری اش با این کشور برای دور زدن تحریم های غرب استفاده کند، اعلام کرد. براساس این تصمیم که از تاریخ اول ژوئیه اجرایی شده است، شهروندان ایرانی باید برای ورود به گرجستان ویزا بگیرند. البته هنوز دولت گرجستان اعلانی مبنی بر حذف ویزای آنی نداشته و پس از چند سال ورود مسافران ایرانی بدون ویزا به این کشور، حالا برای آن ها ویزای آنی در بدو ورود صادر می شود.

موضع وزارت خارجه ی ایران تا کنون درباره ی این اقدام جدید دولت مالزی رسما اعلام نشده است؛ اما معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه قبلا در اظهاراتی گفته بود: واقعیت این است که ما مایل نیستیم روند تسهیلات ویزای بلیت باطل شود و حتی بالاتر از آن به لغو ویزا با بسیاری از کشورها فکر می کنیم...

واضح است که چنین حرکت هایی آن هم در شرایطی که دولت ایران با پیگیری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال تسهیل کردن شرایط صدور ویزا برای اتباع خارجی است، قطعا در روابط و تعاملات گردشگری بین ایران و این کشورها تأثیرگذار خواهد بود و شاید هم چالش های جدیدی را به وجود آورد و لغو ویزا از سوی ایران برای اتباع آن کشورها را هم بی منطق کند، چه بسا که در حال حاضر مالزی سفر ایرانی ها را محدود کرده است؛ اما اتباع این کشور همچنان می توانند با «ویزای آنی» به ایران سفر کنند.

کلید واژه ها: مسافران ایرانی این کشور مهاجرت حذف کشور غیرقانونی


نظر شما :