ناامیدی صهیونیست‌ها از امریکا

قاهره مایه اختلاف شد

۳۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۳۲۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیلی‌ها می‌گویند که تصمیم امریکا مبنی بر تعلیق کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مصر باعث می‌شود تا رهبران مصری به دنبال منابع دیگری برای تامین سلاح‌های مورد نیاز خود بروند که این مساله می‌تواند برای امنیت ملی اسرائیل خطرناک باشد.
قاهره مایه اختلاف شد

دیپلماسی ایرانی: تصمیم ایالات متحده به تعلیق کمک های مالی به مصر که بعد از توافق نامه صلح در سال 1979 میان اسرائیل و مصرپرداخت آن آغاز شده بود، با واکنش اسرائیلی ها مواجه شده است. آنها به واشنگتن اطلاع داده اند که این تصمیم امریکا به ضرر منافع اسرائیل تمام خواهد شد.به گزارش روزنامه مصری الاهرام، اسرائیلی ها می گویند که این تصمیم امریکا باعث می شود تا رهبران مصری به دنبال منابع دیگری برای تامین سلاح های مورد نیاز خود بروند که این مساله می تواند برای امنیت ملی اسرائیل خطرناک باشد و ضربات جبران ناپذیری را به آن بزند.

ایالات متحده امریکا در اعتراض به کودتای نظامی – مردمی علیه حکومت اخوان المسلمین به ریاست محمد مرسی علاوه بر تعلیق کمک های مالی به مصر کمک های نظامی گسترده خود به این کشور از جمله ارسال جنگنده های اف – 16، تانک های ابرامز، موشک های هاربون و بالگردهای آپاچی را به حالت تعلیق در آورده است. امریکا همچنین 260 میلیون دلار کمک نقدی ای که ارتباطی با کمک های اقتصادی امریکا به مصر در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد را نیز متوقف کرده است.  

فرماندهان نظامی مصر و مقام های سیاسی این کشور در واکنش به این تصمیم دولت امریکا این اقدام را نکوهش کرده و اعلام کردند که سلاح های مورد نظر خود را از منابع جایگزین تامین خواهند کرد. آنها همچنین تاکید کردند که به هیچ وجه در برابر واشنگتن کوتاه نمی آیند و مطابق با اراده مردم مصر در هیچ موردی با امریکایی ها تفاهم نخواهند کرد.

شبکه خبری ای بی سی امریکا در این باره گزارش داد که اسرائیل امیدوار است که این تصمیم امریکا تاثیری بر کمک های نظامی به مصر مطابق با توافق نامه صلح امضا شده میان تلاویو و قاهره نگذارد. تلاویو همچنین ابراز امیدواری کرده است که روابطش با مصر تا ابد نزدیک و گرم باقی بماند.

این شبکه امریکایی در ادامه مصاحبه گیلاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل با رادیو اسرائیل را منتشر کرد که در آن مصاحبه اردان می گوید: «ما از تصمیم دولت امریکا مبنی بر تعلیق کمک های مالی و نظامی اش به مصر ناخرسندیم، واشنگتن کمک های سالانه خود به مصر را در حالی به تعلیق در آورده است که این کمک ها عاملی مساعد برای تضمین ثبات منطقه و امنیت آن داشتند.»

وی تاکید کرد، ما هم مثل مصری ها از این تصمیم امریکا ناخرسندیم و معتقدیم که خطر آن وجود دارد که این تصمیم بر روابط مصر با اسرائیل تاثیر بگذارد.

بنیامین بن الیعازر، وزیر جنگ سابق اسرائیل در این باره می گوید: «به هیچ وجه شوکه نخواهیم شد اگر به این ترتیب مصر به سمت روسیه متمایل شود و به هیچ وجه هم شوکه نخواهیم شد که اگر مصری ها با امریکایی ها در کانال سوئز و فضای مصر به عنوان یک کشور دوست برخورد نکنند.»

پیش از این موشی یعلون، وزیر جنگ و عاموس گلعاد، یکی از مقام های عالی رتبه و کارشناسان استراتژیک وزارت دفاع اسرائیل از این اقدام امریکا انتقاد کرده و ابراز نگرانی کرده بودند که این تصمیم بر معاهده صلح مصر و اسرائیل تاثیر بگذارد. اردان، یعلون و گلعاد هر سه این تصمیم امریکا را ناامیدکننده توصیف کرده اند.

در همین رابطه بنیامین بن الیعازر، وزیر جنگ سابق اسرائیل که از چهره های اسرائیلی نزدیک به اسرائیل بود نیز می گوید: «از این تصمیم امریکا شوکه شدم. امریکایی ها بدون هیچ گونه قصدی علیه مصالح خود عمل می کنند. نباید فراموش کنیم که برای حفظ ثبات منطقه لازم است که یک قدرت بزرگ حضور داشته باشد. به هیچ وجه شوکه نخواهیم شد اگر به این ترتیب مصر به سمت روسیه متمایل شود و به هیچ وجه هم شوکه نخواهیم شد که اگر مصری ها با امریکایی ها در کانال سوئز و فضای مصر به عنوان یک کشور دوست برخورد نکنند.»

وزیر امور خارجه مصر اعلام کرده بود که قاهره برای تامین نیازهای خود به ویژه نیازهای حیاتی مرتبط با امنیت ملی اش به سراغ دیگر منابع خواهد رفت، به ویژه که در حال حاضر عربستان، امارات متحده عربی و کویت با قدرت از حکومت جدید حمایت می کنند.

شانا مارشال، یکی از پژوهشگران موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می گوید: «هیچ مانعی نمی بینم که مصری ها بخواهند نیازهای خود درباره اف 16 و تانک های ابرامز و موشک های هاربون را از عربستان یا ترکیه یا جای دیگر بخرند. به ویژه که بعید است ایالات متحده امریکا به سازمان ملل برود و بخواهد مانع فروش اسلحه به مصر شود. چنین چیزی بعید است برای این که می تواند برای امریکا بسیار خطرناک باشد.»

در همین رابطه شبکه فاکس نیوز امریکا گزارش می دهد که اسرائیل از این مساله نیز نگران است که قطع کمک های نظامی امریکا به مصر تلاش های دولت این کشور در سرکوب جریان های جهادی در سینا را با چالش مواجه کند. این جریان ها امنیت کل منطقه را مورد تهدید قرار داده اند.

یک مقام مسئول اسرائیلی به فاکس نیوز گفته است که وضعیت امنیتی در سینا به شدت بغرنج است و این مساله نه تنها به ضرر مصر بلکه به ضرر اسرائیل نیز تمام می شود.

مسئولان اسرائیلی همچنین از این نگران هستند که قطع کمک های مالی امریکا جهادی ها را به این مساله سوق دهد که گمان کنند این کار حمایت سیاسی از آنها است چرا که در صورتی که ارتش مصر بخواهد با آنها برخورد کند جامعه جهانی با آن برخورد خواهد کرد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر امریکا


نظر شما :