لاریجانی گفت حق با ظریف است

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۲۳۲۳۵ سرخط اخبار

منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با روزنامه بهار گفت: آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی و ویژه ای که با نمایندگان داشتند به حواشی جلسات کمیسیون امنیت ملی و آقای ظریف اشاره داشتند و حق را به آقای ظریف دادند و گفتند که نباید جزییات آن نشست به رسانه ها کشیده می شد.

در چند روز اخیر بعضی موج جدیدی از مخالفت ها را علیه تیم دیپلماسی دولت به راه انداخته اند.تیم دیپلماسی بدون نظرمسئولان عالی اقدام نمی کند. با این حال چرا چنین مخالفت هایی وجود داشته است ؟
تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه چنانچه طبق فرمایش های رهبری و تحت چارچوب نظام و منافع ملی در ارائه یا قبول بسته پیشنهادی رفتار کرده باشد مجلس تمام و کمال از عملکرد این تیم حمایت می کند همان گونه که از اقدامات وزارت امورخارجه در نیویورک حمایت کرد.

شما به حمایت مجلس از عملکرد دولت در اجلاس نیویورک اشاره کردید، در آن مقطع زمانی نیز شاهد بودیم که با وجود حمایت اکثریت مجلس، بخش محدودی از مجلس مخالفت هایی داشتند و حالا چنین اتفاقی در حال تکرار شدن است.
بهتر است که به این تعداد قلیل مجلس کاری نداشته باشیم و آنان را مورد توجه قرار ندهیم. اکثریت مجلس بدون هیچ شرط و سوالی از نظرات رهبری تبعیت خواهند کرد بنابراین فرمایش های رهبری در این زمینه می تواند حسن ختام هرگونه مخالفت و حاشیه سازی باشد؛ به اعتقاد من نمی توان ادعا کرد که تیم مذاکره کننده بدون هیچ شک و تردیدی، نکته به نکته فرمایش های رهبری را اجرا کرده است و این احتمال نیز وجود دارد که آنان در مذاکرات خود و در جریان سخت و ظریف مذاکرات دچار اشتباهاتی البته نه بزرگ شده باشند؛ به همین خاطر می گویم بهتر است نظر رهبری را در این زمینه جویا شویم تا همه شک و شبهه ها در این زمینه رفع شود.

بارها در حاشیه مذاکرات، طرفین مذاکره بر اهمیت اعتماد سازی فی مابین تاکید کردند. فکر نمی کنید اختلافات بین مجلس و دولت در دیپلماسی شبهه چند صدایی بودن کشور را به طرف مقابل برساند و باعث شود که دولت در عرصه دیپلماسی دوباره با مشکل و بن بست روبه رو شود؟
نه، این درست نیست که بگوییم مجلس با دولت در زمینه دیپلماسی اختلاف نظر داشته باشد. آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی و ویژه ای که با نمایندگان داشتند به حواشی جلسات کمیسیون امنیت ملی و آقای ظریف اشاره داشتند و حق را به آقای ظریف دادند و گفتند که نباید جزییات آن نشست به رسانه ها کشیده می شد. ایشان به کمیسیون امنیت ملی تذکر دادند که نباید این قدر به وزارت امور خارجه فشار آورید. کمیسیون نباید این قدر اصرار بورزد که نماینده ای در مذاکرات داشته باشد؛ اعضای کمیسیون امنیت نیز در جواب سخنان ریاست مجلس از ایشان خواستند تا گفت وگویی با آقای روحانی داشته باشند و مسائل به وجودآمده را حل کنند.

چرا همچنان نمایندگان بر اعلام جزییات مذاکرات پافشاری می کنند؟ با توجه به حواشی تلخ جلسه پیشین مجلس با وزارت امور خارجه بهتر نیست که از تکرار چنین اتفاقی پرهیز شود؟
وقتی طرف های غربی به جزییات دسترسی دارند چرا نمایندگان مجلس نتوانند دسترسی پیدا کنند. این یک ظلم در حق نمایندگان مجلس است بنابراین نمایندگان مجلس برای این که از ارتکاب به اشتباه گذشته جلوگیری شود جزییات جلسه کمیسیون امنیت با آقای عراقچی را فاش نخواهند کرد تا اعتماد فی مابین وزارت امور خارجه و مجلس به جای اصلی خود بازگردد؛ البته بهتر بود که آقای ظریف این قدر سخت نمی گرفت و ناراحت نمی شد. ایشان در آن جلسه نیز چندین بار به موضع گیری های تند بعضی رسانه ها اشاره داشتند و از رفتار آنان ناراحت بودند بنابراین نباید به خاطر رفتار بعضی رسانه ها سخت گرفت و رنجید.

در نهایت شما به عنوان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مذاکرات را چگونه دیدید؟
به عقیده من روند مذاکرات خیلی خوب بود و اگر تیم مذاکره کننده ما با همین روند به کار خودش ادامه دهد بدون شک می تواند موجبات رفع تحریم را فراهم کند. چنانچه شواهدی مبنی بر رفع تحریم ها در حال شکل گیری است و این را تصدیق می کند.

خوشبختانه دیپلماسی ما یک جهش خوب در مقایسه با هشت سال گذشته داشته و از آن سکون و سکوت خارج شده و مجلس نیز بارها در این زمینه از آقای ظریف و آقای رییس جمهوری تشکر کرده است؛ ما در هشت سال قبلی شاهد صحنه هایی نظیر اتفاقات نیویورک و ژنو نبودیم که این گونه از مقامات ایرانی استقبال شود و ملاقات ها و مذاکرات با این موفقیت پیش برود.

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه


نظر شما :