تحلیل الحیات با توجه به جدال کنگره و اوباما بر سر ایران

کاخ سفید به دنبال جلب اعتماد ایران است

۰۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۲۳۲۱۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالات فلوریدا می‌گوید: «هیچ کس نباید تحت تاثیر پیشنهادهای ایران که در کنفرانس ژنو روی میز گذاشت، قرار بگیرد.»
کاخ سفید به دنبال جلب اعتماد ایران است

دیپلماسی ایرانی: با وجود این که کاخ سفید از ارائه جزئیات بیشتر مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در ژنو که هفته گذشته برگزار شد و آن را امیدوارکننده توصیف کرد، خودداری کرده است، اما رایزنی های خود را با کنگره امریکا برای رفع تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه تهران آغاز کرده است.

این در حالی است که برخی باز های کنگره امریکا از رفتارهای آن دسته از قانونگذاران که آنها را با صفت "پلیس های بد" توصیف می کنند، شکایت کرده و می گویند که امکان رسیدن به توافقی دیپلماتیک با ایران برای پایان دادن به بحران هسته ای اش که سال ها است پابرجا مانده، وجود دارد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در حالی که تهران خواستار لغو سریع تحریم های سخت علیه اقتصاد کشورش است، در مقابل وعده داده است که کارهایی را برای کاهش سطح غنی سازی اورانیوم انجام خواهد داد و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد تا از تاسیسات هسته ای اش بازدید کنند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه از ایالات فلوریدا در این باره می گوید: «هیچ کس نباید تحت تاثیر پیشنهادهای ایران که در کنفرانس ژنو روی میز گذاشت، قرار بگیرد.»

وی در ادامه می افزاید: «الآن وقت کاهش تحریم ها نیست بلکه باید تحریم ها علیه حکومت ایران تشدید شوند.»

ترینت فرانکس، نماینده آریزونا در مجلس سنا نیز هشدارهای کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در قبال ایران را سطحی خواند و پیشنهاد داد که دولت امریکا همچنان برگه حمله نظامی علیه ایران را در صورت شکست مذاکرات بر روی میز نگه دارد.

در همین رابطه مارک کرک، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایلینوی که از چهره های بارز تندرو علیه ایران است و تلاش های بی شائبه ای را برای تشدید فشارها علیه ایران تا کنون انجام داده است، در گفت وگو با روزنامه انگلیسی تلگراف ادعا کرد: «من و همکارانم در مجلس سنا در این برهه زمانی فریب اظهاراتی که با صلح فاصله دارند، نمی خوریم. اظهاراتی که باعث ایجاد فضای شکست خورده ای شبیه آن چه دنیا در زمان جنگ جهانی دوم میان بریتانیا و رهبر آلمان نازی آدولف هیتلر دید، خواهد شد. ما هر گونه غنی سازی در هر سطحی که باشد را در خاک ایران رد می کنیم چرا که می دانیم چنین کاری عملا فرصت پایان دادن به بحران را از بین می برد.»

 

با وجود این که کنگره ابراز تمایل کرده است که تحریم ها علیه ایران همچنان حفظ شوند، برخی منابع می گویند که کاخ سفید قصد دارد به تهران اجازه دستیابی به حدود 50 میلیارد دلار از پول های نقدی بلوکه شده اش در خارج را بدهد تا به این ترتیب از آسودگی اقتصادی کافی برای ادامه حل برنامه هسته ای اش برخوردار باشد.

 

پیش از این سناتور دموکرات رابرت منندز از ایالت نیوجرسی و سناتور جمهوریخواه لندسی گراهام از ایالت ساوث کارولینا قبل از آغاز مذاکرات ژنو نامه ای را به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا فرستاده بودند و از او خواسته بودند که تحریم ها علیه ایران را حفظ کرده و حتی تشدید کند چرا که این کار بخشی از استراتژی امریکا در رد تلاش های هسته ای ایران محسوب می شود. آنها در نامه خود همچنین آورده بودند که ایران کشور دوست ما نیست که بتوانیم به وعده های آن اعتماد کنیم.

در سایه اختلافات روشن میان کاخ سفید با نمایندگان مجلس امریکا به ویژه با وجود شاهین های جمهوریخواه که هر گونه نرمش در رابطه با ایران را رد می کنند و معتقدند که امریکا باید در مذاکره با ایران مواضع سرسختانه ای اتخاذ کند، برخی دیگر از مقام ها و نمایندگان کنگره و سنای امریکا نظری مخالف دارند. نقطه عطف اختلاف ها بر سر امکان قبول غنی سازی اورانیوم با غلظت پایین توسط ایران است که کاخ سفید تلویحا اعلام کرده حاضر به پذیرش آن هست. فرانکس این اظهارات اوباما را که می گوید ایران می تواند برنامه هسته ای خود را داشته باشد به شرطی که برای اهداف صلح آمیز به کار رود به چالش می کشد و می گوید ایران باید فورا برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

به رغم این که کاخ سفید تاکید کرده است که مشورت هم پیمانان خود در راس آنها اسرائیل را که مخالف هر گونه کاهش تحریم ها علیه ایران است، خواهد گرفت و قبل از آغاز دور جدید گفت وگوها که قرار است در هفتم و هشتم ماه نوامبر برگزار شود، با آنها مشورت خواهد کرد، و با وجود این که کنگره ابراز تمایل کرده است که تحریم ها علیه ایران همچنان حفظ شوند، برخی منابع می گویند که کاخ سفید قصد دارد به تهران اجازه دستیابی به حدود 50 میلیارد دلار از پول های نقدی بلوکه شده اش در خارج را بدهد تا به این ترتیب از آسودگی اقتصادی کافی برای ادامه حل برنامه هسته ای اش برخوردار باشد.

کاخ سفید امیدوار است با دستیابی ایران به این پول ها این کشور بپذیرد که امتیازهایی در برنامه هسته ای اش بدهد که در این صورت کنگره نیز قانع خواهد شد تا قدم های بیشتری در راستای سیاست های کاخ سفید بردارد و آن را در رسیدن به تفاهم با تهران یاری کند. منابع آگاه می گویند که واشنگتن قصد دارد اقدام های عملی فوری برای تغییر مسیر تحریم های تحمیل شده یا لغو کامل آنها بردارد.

یک مقام بارز امریکایی در پایان گفت وگوهای ژنو گفته بود: «کنگره شریکی مهم برای کاخ سفید در تنظیم تحریم های اعمال شده علیه ایران است و می تواند در همان چارچوب کاری اش ما را در این زمینه یاری کند. هیچ کس قبول نمی کند که قبل از این که نتیجه ای از مذاکرات که بتواند نگرانی ها را برطرف کند، به دست آید تحریم ها لغو شوند.»

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 29 مهر 1392/ باز انتشار: شنبه 4 ابان 1392

کلید واژه ها: تحریم امریکا تحریم ها علیه ایران مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :