مذاکرات سیف و طیب‌نیا در آمریکا برای لغو تحریم‌

۲۸ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۲۳۲۰۵ سرخط اخبار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تیم ایرانی در اجلاس پاییزه بانک جهانی به شدت خواستار لغو تحریم های بانکی شد، گفت: با توضیحات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی سوءتفاهمات رفع و قرار شد در تحریم ها بازنگری شود.

عبدالکریم رجبی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با تشریح جزئیات سفر اخیر هیئت ایرانی از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به واشنگتن برای شرکت در اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، اظهار داشت: در آمریکا با مسئولان بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و همچنین اقتصاددانان ایرانی شاغل در این نهادها دیدار و گفت وگوهایی جداگانه داشتیم.

وی با بیان "خواسته اصلی تیم ایرانی در این دیدارها لغو تحریم ها علیه کشورمان بود"، تصریح کرد: در تمام این گفت وگو ها رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و همچنین تیم پارلمانی به غیرمنطقی و ظالمانه بودن تحریم ها تأکید و اثرات منفی این اقدامات را در کشورمان تشریح کردند.

* فضای مذاکرات مثبت است/ تأکید بر ظالمانه بودن تحریم ها

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که به همراه غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان هیئت پارلمانی وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را در واشنگتن همراهی می کردند، تأکید کرد: فضای تمامی این دیدارها مناسب و دوستانه بود.

رجبی با بیان اینکه بعد از سفر رئیس جمهور به آمریکا فضای مراوادت بین مسئولان بسیار مناسب شده است، افزود: بانک جهانی با توضیحات منطقی وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و هیئت پارلمانی نسبت به غیرمنطقی بودن تحریم های غرب علیه کشورمان توجیه شد.

وی ادامه داد: در دیدارهایی که با خانم لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول و همچنین معاون خاورمیانه بانک جهانی داشتیم سوءتفاهمات به وجود آمده که موجب اعمال تحریم های بانکی و بانک مرکزی شده بود رفع شد.

* نمایندگان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در راه ایران

نماینده مردم مینودشت در مجلس نهم البته از سفر نمایندگان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به ایران طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: قرار شده در این جلسه مشترک که در ایران برگزار خواهد شد به صورت دقیق تر درباره لغو تحریم ها و پروژه های سرمایه گذاری مراوداتی انجام شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: از سوی ایران شرکت در پروژه های سرمایه گذاری در احیای دریاچه ارومیه، حمل و نقل جاده ای، سدسازی و احیای ابرها و آب به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پیشنهاد شد.

وی درباره مذاکرات هیئت ایرانی در آمریکا برای لغو تحریم های بانکی و بانک مرکزی گفت: برای بانک جهانی سوءتفاهماتی در حوزه های مختلف ایجاد شده بود اما بعد از توضیحات تیم ایرانی قرار این شد که رویه تحریم ها مجدداً بررسی و تحریم برخی از بانک ها لغو شود.

رجبی البته لغو تحریم های بانکی را منوط به مذاکرات 1+5 در ژنو دانست و گفت: شرایط برای لغو تحریم بانک ها مساعد شده است.

کلید واژه ها: تحریم بانک جهانی بانک مرکزی صندوق بین المللی پول لغو تحریم وزیر اقتصاد


نظر شما :