دلجویی از آل خلیفه

سفیر امریکا دست دوستی دراز کرد

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۲۸۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اظهارات دلجویانه سفیر امریکا در بحرین چندان با استقبال مقام‌ها و افراد نزدیک به حکومت بحرین مواجه نشده و آن را "تملقی بی‌معنا" توصیف کرده‌اند.
سفیر امریکا دست دوستی دراز کرد

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که افشا شد که ایالات متحده امریکا به ریاست جمهوری اوباما طرحی برای ایجاد تغییر و دگرگونی در بحرین داشته و از طریق آن قصد دگرگون ساختن دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در برنامه داشته است، اکنون امریکایی ها برای جبران این افشاگری درصدد دلجویی از بحرینی ها بر آمده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، توماس کراجیسکی، سفیر ایالات متحده در بحرین روز یکشنبه عباراتی را به کار برد که بیش از همه بیانگر تلاشی برای فروکش کردن فتیله بحران در روابط واشنگتن – منامه بود.

پیش از این ژنرال سابق امریکایی، هیو شیلتون در یک مصاحبه با یکی از سایت های امریکایی گفته بود که کاخ سفید به ریاست باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا طرحی را برای ایجاد بی ثباتی در بحرین تدارک دیده بوده و قصد داشته از خلال آن ضربات دیگری را به دیگر حکومت های حاکم بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وارد کند اما عربستان سعودی به همراه دیگر کشورهای هم پیمانش در این شورا در لحظات آخر توانستند این توطئه را کشف و خنثی کنند.

شیلتون که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق امریکا رئیس ستاد ارتش امریکا بود در اظهاراتی که در وب سیات روزنامه وورلد تریبیون منتشر شد، همچنین گفت که کاخ سفید با این طرح قصد حمایت از اخوان المسلمین با هدف ضربه زدن به حکومت های حاکم بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشت تا به این ترتیب تحولی عظیم در منطقه به وجود آید و ثروت های مالی سرشار این کشورها که از عایدات نفتی به دست آمده است را تصاحب کند.

این در حالی است که اظهارات دلجویانه سفیر امریکا در بحرین چندان با استقبال مقام ها و افراد نزدیک به حکومت بحرین مواجه نشده و آن را "تملقی بی معنا" توصیف کرده اند. خشم بحرینی ها زمانی افزایش یافته است که می بینند هیچ کدام از مقام های امریکایی در صدد نفی اظهارات شیلتون بر نیامده و تنها کراجیسکی اظهاراتی را در این زمینه بیان می دارد. بحرینی ها از این که تنها در حد سفیر درباره اظهارات ژنرال سابق اظهار نظر می شود، بسیار ناخرسندند.  

ناظران امور بحرین درباره اظهارات اخیر سفیر امریکا در بحرین می گویند، او چیزی را بیان می دارد که لازم به بیان آن نیست و بیش از هر چیز نشان دهنده نفاق و دو رویی امریکایی ها با هدف آرام کردن فضای تنش زای به وجود آمده میان بحرین و ایالات متحده است.

کراجیسکی به مناسبت عید قربان بیانیه ای را صادر کرد که در آن ضمن تبریک گفتن عید قربان به مسلمانان اظهارات شیلتون را غیرمسئولانه خواند و گفت که عید قربان فرصتی است که می توان دوستی عمیق حاکم میان بحرین با ایالات متحده امریکا را جشن گرفت. از طریق این روابط قوی دو جانبه می توانیم باب گفت وگوهای ثمربخش را درباره بسیاری از قضایا بیان کنیم کما این که می توانیم نسبت به بسیاری از قضایایی که بر روابطمان اثر می گذارد، ابراز نگرانی کنیم.

ناظران امور بحرین درباره اظهارات اخیر سفیر امریکا در بحرین می گویند، او چیزی را بیان می دارد که لازم به بیان آن نیست و بیش از هر چیز نشان دهنده نفاق و دو رویی امریکایی ها با هدف آرام کردن فضای تنش زای به وجود آمده میان بحرین و ایالات متحده است.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین گفت: «در زمانی که گشایش و نقد را قبول می کنیم و اختلافات به وجود آمده در سیاستمان را می پذیریم، نسبت به انتشار اخبار دروغ که ضربه زدن به روابط دو جانبه را هدف قرار داده و به ضرر هر دو طرف است، احساس نگرانی می کنیم.»

کراجیسکی پیش از این نیز از این که شیلتون چنین اظهاراتی را به روزنامه یا سایتی امریکایی گفته باشد، به شدت رد کرده بود.

احمد الساعاتی، نماینده مجلس بحرین در این باره گفت: «ما از این که چنین اظهارات تحریک آمیز و مخربی زده می شود و در یکی از سایت های اینترنتی امریکایی منتشر می شود نگرانیم.»

وی در ادامه افزود: «مصاحبه شیلتون همچنان در سایت وورلد تریبون دات کام موجود است و دست اندرکاران این سایت هیچ تلاشی برای حذف یا تعدیل آن نکرده اند.»

یک مقام فعال در وزارت امور خارجه بحرین نیز که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «آن چه باعث ناراحتی و گلایگی ما در بحرین شده این است که حتی یکی از مقام های عالی رتبه امریکایی در سطح وزیر یا معاون وزیر یا مثلا حتی رئیس شورای امنیت و روابط خارجی کنگره یا سنای امریکا اظهارات شیلتون را رد نکرده و هیچ اظهار نظری درباره روابط امریکا و بحرین بیان نداشته است.»

وی در ادامه تاکید می کند، این مساله زمانی برای ما نگران کننده تر می شود که می بینیم رئیس جمهوری امریکا در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بحرین را در کنار عراق و افغانستان قرار می دهد و از وضعیت حقوق بشر در کشور ما ابراز نگرانی می کند. ما احساس می کنیم که رابطه ای میان اظهارات شیلتون با اظهارات رئیس جمهوری امریکا وجود دارد که با توجه به نزدیک بودن دوره زمانی آن نگرانی های ما را افزایش می دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بحرین امریکا


نظر شما :