نارضایتی سعودی‌ از نزدیکی ایران‌-آمریکا-‌عراق

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۲۲۳۴۷ سرخط اخبار

دو نماینده پارلمان عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، ضمن متهم کردن عربستان سعودی به اجرای طرح های صهیونیستی و توطئه علیه کشورهای منطقه، تاکید کردند که هرگونه نزدیکی روابط مثلث ایران، آمریکا و عراق خوشایند ریاض نیست.

آنها همچنین نسبت به توطئه اخوانی به رهبری قطر و ترکیه علیه کشورهای منطقه و در رأس آن عراق و ایران هشدار دادند.

 

محمد الصهیود: عربستان سعودی مجری طرح های صهیونیستی است

 

«محمد الصهیود»، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون، عربستان سعودی را به اجرای طرح های صهیونیستی و توطئه علیه کشورهای منطقه متهم کرد و نسبت به توطئه اخوانی ها به رهبری قطر و ترکیه علیه کشورهای منطقه و در رأس آن عراق و ایران هشدار داد.

وی با بیان اینکه هرگونه نزدیکی و رابطه عراق و ایران و آمریکا خوشایند این کشور نیست، گفت: رژیم صهیونیستی عامل توطئه چینی و فتنه انگیزی در منطقه است و عربستان نیز آلت دست این رژیم در پیاده کردن این طرح هاست.

این نماینده پارلمان عراق حوادث جاری در منطقه از جمله جنایت های گروه های سلفی جهادی القاعده از جمله «جبهه النصره» و دیگر گروه های حمایت شده و آموزش دیده از جانب عربستان سعودی را بخشی از طرح رژیم صهیونیستی در منطقه دانست.

صهیود ضمن تاکید بر اینکه هدف طرح صهیونیسم، کشورهای محور مقاومت یعنی لبنان، سوریه، عراق و ایران است، گفت: اسرائیل تلاش دارد، به هر طریق ممکن آمریکا را به اقدام نظامی علیه سوریه سوق دهد و در این راه از جریان های سلفی جهادی حمایت می کند.

وی با بیانه اینکه هرگونه نزدیکی عراق و ایران و آمریکا خوشایند صهیونیست ها نیز نمی باشد، گفت: از این رو این رژیم با توجه به تاثیر زیادی که بر سیاست های آمریکا دارد، در تلاش است تا فاصله این کشورها را افزایش دهد.

این نماینده پارلمان عراق خاطر نشان کرد: عربستان سعودی درصدد ناکام گذاشتن احتمال هرگونه رابطه و نزدیکی میان این سه کشور است تا توطئه های خطرناک تدارک دیده شده علیه منطقه را پیاده کند که تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی است.

صهیود از جامعه بین المللی خواست در قبال دخالت های عربستان در امور داخلی کشورهای منطقه و خطری که امنیت و صلح جهانی را تهدید می کند، موضع گیری کند.

وی تاکید کرد: آل سعود در تلاش است تا در برابر هرگونه رابطه و نزدیکی میان آمریکا با دیگر کشورهای منطقه مانع ایجاد کنند.

وی براین باور است که درحال حاضر دو طرح برای منطقه خطرناک و تهدیدآمیز است، نخست طرح اخوانی های ترکیه و قطر و دوم طرح سلفی وهابی عربستان سعودی که برای سراسر منطقه خطرناک است و ایران نیز بخشی از مناطق مورد نظر آنها برای پیاده کردن توطئه های مذکور است.

صهیود گفت: ایران هیچ برنامه ای برای توطئه علیه منطقه ندارد؛ چراکه ما هیچ وقت نشنیده ایم که یک فرد انتحاری از این کشور خود را در میان گروه های سنی یا شیعه منفجر کرده ویا بمبی از طرف ایران در منطقه ای جاسازی شده باشد ویا اینکه مفتی و مجتهدی فتوایی در تکفیر یا جنگ علیه یک طرف صادر کرده باشد؛ ولی همیشه در مورد بمبگذاری های آشکار عربستان و فتواهای جنجال برانگیز تکفیر و قتل دیگران توسط مفتی های سعودی بسیار شنیده ایم.

 

علی شبر: اسرائیل و عربستان از بهبود روابط ایران و آمریکا بیمناک هستند

 

از سوی دیگر «علی شبر»، نماینده ائتلاف ملی از فراکسیون «شهروند» در پارلمان عراق نیز گفت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از بهبود روابط ایران و آمریکا به خاطر تقویت نقش ایران در منطقه در صورت بهبود روابط و نزدیکی در مواضع و پیشبرد امور بر خلاف خواسته های تل آویو و ریاض، بیمناک هستند.

نماینده فراکسیون ائتلاف ملی عزاق افزود: عربستان از قدرت ایران احساس خطر می کند، به همین خاطر اولین هدف آل سعود تضعیف ایران است.

وی افزود: رهبران اسرائیل نیز بر این باورند که ایران این رژیم را از صحنه روزگار محو خواهد کرد و این ترس،  اسرائیل را مجبور می کند، آمریکا را از ایجاد هرگونه رابطه با ایران منع کند.

شبر اظهار داشت: آمریکا به اسرائیل وفادار است و منافع مشترکی با این رژیم دارد، به همین دلیل تصور نمی کنم که آمریکا نقش موثری در ایجاد روابط حسنه داشته باشد و به ایران اجازه داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای را بدهد؛ چراکه در این صورت ایران رو به جلو حرکت خواهد کرد و خواهان محو رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار خواهد شد. با این حال مرحله کنونی را بهتر از مراحل گذشته در روابط ایران و آمریکا ارزیابی می کنم، چون ایران تعامل مثبتی با بحران ها دارد و خواهان آرامش اوضاع و حل بحران هاست.

شبر با بیان اینکه آمریکا درصدد بهره برداری از شرایط موجود است و اسرائیل به خاطر ناآرامی ها و  کشتارهای جاری در منطقه در بهترین وضعیت ممکن به سر می برد، گفت: آمریکا در این شرایط حساس به دنبال سلطه و تحقق هرچه بیشتر اهداف خویش است و اسرائیل به خاطر تیرگی روابط و اختلافات موجود میان کشورهای عربی خشنود و راضی است، در حالی که پیش از این احساس تهدید می کرد.

وی افزود: امروز این اسرائیل است که اقدام به تهدید کشورهای منطقه می کند و تلاش دارد، مناطق جدیدی را برای نفوذ خود پیدا کند، به همین دلیل به نظر من شرایط موجود و بی ثباتی فعلی حاکم بر منطقه به نفع آمریکا و اسرائیل است.

این نماینده عراقی در ادامه افزود: به اعتقاد من ایران نقطه تعادل در منطقه است، ولی برخی طرف ها به خاطر اینکه این کشور نقطه تحول و مظهر دیدگاه جدید در منطقه نباشد، وجود آن را بر نمی تابند و هدف آنها این است که ایران تابع کشورهای استعمارگر حاکم بر منطقه باشد، در حالی که این کشور نقش زیادی در مسائل تاثیرگذار منطقه دارد.

شبر با بیان اینکه ایران در تلاش است تا از میزان فشاری که از جانب آمریکا براین کشور تحمیل شده، بکاهد، گفت: برنامه هایی برای تضعیف و ایجاد مانع در روابط طبیعی با کشورهای جهان وجود دارد و تحریم های اقتصادی آمریکا و برخی کشورهای دیگر در همین راستاست، ولی انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران نقش بسزایی در آرام کردن اوضاع و حل و فصل بحران های فعلی خواهد داشت.

کلید واژه ها: اسرائیل عربستان سعودی کشورهای منطقه ایران و آمریکا عراق و ایران پارلمان عراق رژیم صهیونیستی


نظر شما :