دیدار وزرای خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ با ظریف

۰۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۲۲۱۴۲ سرخط اخبار

وزرای امور خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ عصر شنبه به وقت محلی در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کردند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در دیدار ظریف و وزیر امور خارجه یمن پیرامون آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن مذاکره شد و وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئولیت دولت یمن خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن ، آزادی و بازگشت سالم وی گردید .

وزیر امور خارجه یمن نیز با تشریح تلاشهای دولت یمن در این ارتباط قول داد که در جهت آزادی سریعتر دیپلمات ایرانی حداکثر تلاش خود را به عمل آورند .

مخاطرات افراط گرایی و اختلافات فرقه ای در منطقه و تسری آن به فراتر از مرزهای کشورها و ضرورت همکاری جمعی برای مهار آن از محورهای مذاکرات این دو مقام بود.

همچنین ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ایران و یمن به عنوان دو کشور با سابقه تمدنی قدیمی که همواره دو ملت آن از روابط تاریخی خوبی برخوردار بوده اند ، احیاء کمیسیون مشترک اقتصادی ، تبادل هیات های متقابل و حفظ تماسها ی فی مابین از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود .

ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه قرقیزستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط ، همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را موجب ارتقاء همکاری های اقتصادی ، همگرایی و شکوفایی کشورهای منطقه خواند و برقراری خط هوایی مستقیم میان دو کشور را برای ارتقاء ارتباطات مردمی و تسهیل امور تجاری سازنده توصیف کرد .

ظریف با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه های صنعتی ، عمرانی و خدمات فنی و مهندسی ، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در طرحهای توسعه ای قرقیزستان اعلام داشت .

وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز سفر اخیر دکتر روحانی به بیشکک برای شرکت در اجلاس شانگهای را مهم خواند و با اشاره به فضای جدید بین المللی در خصوص ایران گفت : هرگونه شرایط خوب برای ایران برای ما نیز خوب است .

وی با اشاره به تبادل هیات های مختلف دو کشور در سالهای اخیر از پیشرفت مناسبات در عرصه های سیاسی ، تجاری و اقتصادی ابراز رضایت کرد ، لیکن افزود : با توجه به ظرفیتهای فراوان ، سطح روابط تجاری در سطحی که ما را راضی کند نیست .

وزیر خارجه قرقیزستان خواستار برقراری خط هوایی مستقیم میان ایران و قرقیزستان شد و اراده رئیس جمهور این کشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران – بیشکک را خاطر نشان ساخت .

وی همچنین خواستار مشارکت بیشتر شرکتهای ایرانی در طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور شد .

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آمادگی کشورمان را برای همکاری نزدیک بین تهران و کلمبو را اعلام کرد .

وزیر امور خارجه سریلانکا نیز با تاکید بر روابط نزدیک ایران و سریلانکا برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و بررسی راههای توسعه همکاریهای تجاری فی مابین در حوزه انرژی را خاطر نشان کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آخرین تحولات سیاسی کشورش را تشریح کرد و طرفین مخالفت خود را با اقدامات یک جانبه قدرتهای غربی علیه کشورها با اغراض سیاسی اعلام کردند.

در دیدار وزاری امورخارجه ایران و نروژ روابط دوجانبه و رایزنی های فی مابین تهران – اسلو و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه ، از استمرار گفت وگوهای سیاسی منظم میان دو کشور استقبال کرد .

وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده ، نسبت به گفت وگوهای سیاسی ، منظم میان مسوولین وزارت خانه های خارجه دوکشور ابراز رضایت نمود و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان ، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسئله آوارگان را سازنده خواند.

در ارتباط با بحران سوریه ، ظریف به جلوگیری از جنگ به عنوان یک تراژدی ، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفتگوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره کرد .

وی در خصوص مساله هسته یی ، مذاکرات اخیر ایران و 1+5 را آغاز خوبی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که ادامه مذاکرات با موفقیت توام باشد.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه تحریمها صرفا مردم را هدف قرار داده است ، حضور 73 درصدی مردم ایران در پای صندوقهای رای را دارای پیامی مهم برای جهان دانست .

وزیر امور خارجه نروژ نیز ایران را یک کشور و شریک طبیعی دارای نفوذ در منطقه توصیف کرد و افزود : همواره گفته ایم که ایران باید در روندهای حل و فصل بحرانهایی مانند افغانستان و سوریه حضور داشته باشد.

وی گفت: همواره تاکید کرده ایم که در ایران پویایی سیاسی ، روندهای دموکراتیک و حکومت مقتدر وجود داشته است.

در این دیدار پیرامون افغانستان بویژه در ارتباط با تحولات مهم سال 2014 این کشور رایزنی و تبادل نظر به عمل آمد.

کلید واژه ها: یمن قرقیزستان نروژ سریلانکا . ظریف


نظر شما :