تصویب امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه در شورای امنیت

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۰ کد : ۱۹۲۲۰۶۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه «بی بی سی»، شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه ای قطعنامه 2118 پیشنهادی آمریکا و روسیه برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه را تصویب کرد.

این قطعنامه با رأی همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل و در واقع با رأی مثبت 15 عضو شورای امنیت جمعه شب به وقت نیویورک به تصویب رسید.

بر اساس این گزار ش، در این قطعنامه کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه محکوم شده ولی هیچ کدام از طرفین درگیری در این رابطه متهم نشده اند.

این نخستین بار در دو سال و نیم گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل موفق به تصویب قطعنامه ای در رابطه با جنگ داخلی در سوریه شده است و پیشتر، اختلاف میان کشورهای غربی و روسیه مانع از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت شده بود.

طبق قطعنامه 2118 شورای امنیت، دولت سوریه موظف است که تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد و به بازرسان بین المللی اجازه تردد آزادانه دهد.

بر اساس این قطعنامه، در صورت عدم همکاری سوریه با بازرسان بین المللی، برای به کارگیری نیروی نظامی علیه سوریه به تصویب یک قطعنامه دیگر نیاز است.

قطعنامه پیشنهادی روسیه و آمریکا پس از آن به رأی گذاشته شد که سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی (OPCW)، طرح نابود کردن این تسلیحات در سوریه را تا نیمه سال 2014 تصویب کرد.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، قطعنامه شورای امنیت را تاریخی خواند و گفت: امشب جامعه جهانی به وظیفه خود عمل کرده است.

بان کی مون ضمن اعلام خبر از احتمال برگزاری کنفرانس صلح سوریه در ژنو در ماه نوامبر از دولت سوریه خواست قطعنامه تصویب شده شورای امنیت را صادقانه و بدون تأخیر به اجرا گذارد.

«جان کری» وزیر امور آمریکا در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: سازمان ملل نشان داد که دیپلماسی می تواند به قدری قدرتمند باشد که به طور صلح آمیز، مخوف ترین تسلیحات را از کار بیاندازد.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد که علاوه بر دولت سوریه، مخالفان بشار اسد هم باید خود را ملزم به اجرای قطعنامه شورای امنیت بدانند.

مذاکرات روسیه و آمریکا برای خلع سلاح شیمیایی سوریه پس از به کارگیری گاز سارین در حومه دمشق در اواخر ماه آگوست آغاز شد.

کلید واژه ها: قطعنامه روسیه


نظر شما :