اولاند: انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز حق مسلم ایران است

۰۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۲۱۸۹۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که راه حل بحران سوریه سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت مداخله این سازمان در بحران سوریه اشاره کرد و گفت: افتخار سازمان ملل در این است که در جایی که افراط گرایان امنیت دنیا را تهدید می کنند، وارد عمل شود. افتخار سازمان در این است که برای صلح وارد عمل شود و در مورد سوریه این فوریت احساس می شود زیرا در عرض دو سال و نیم 120 هزار تن در این کشور کشته شده اند که تنها 90 هزار تن در عرض امسال بوده است. یک چهارم جمعیت این کشور آواره شده اند. میلیون ها سوری به نقاط دیگر پناه برده اند و این کشور نابود شده است. بدترین اتفاق در 21 ماه اوت در دمشق اتفاق افتاد. در آن روز سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان، زنان و کودکان مورد استفاده قرار گرفت.

اولاند ادامه داد: بازرسان سازمان ملل به طور قاطع استفاده از این قبیل سلاح ها را تأیید کردند. در مقابل این جنایت، فرانسه خواهان واکنشی محکم شد تا هم جریمه ای به علت نقض یکی از حقوق بین الملل در نظر گرفته شده باشد و هم بشار اسد از ارتکاب کشتار دیگر بازداشته شود. فشاری که فرانسه به همراه کشورهای دیگر و به خصوص آمریکا وارد کرد، اولین نتیجه خود را برجای گذاشت زیرا مذاکرات برای نابودی سلاح های شیمیایی آغاز شد و اکنون جریان دارد. اما برای آن که این مذاکرات تا پایان به پیش برده شود، من سه مطالبه دارم. نخست آن که متن قطعنامه به طور صریح این امکان را فراهم کند تا شورای امنیت هر لحظه بتواند به مسأله سلاح های شیمایی ورود کند. درخواست بعدی من این است که قطعنامه ای که در حال تهیه آن هستیم، دربرگیرنده اقدامات الزام آور تحت فصل هفت منشور سازمان ملل باشد تا در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی سوریه مورد استفاده قرار گیرند. حتی توافقی که میان روسیه و آمریکا امضا شد نیز گنجاندن این مورد را در قطعنامه پیش بینی می کند. سومین مطالبه من نیز این است که آنان که مرتکب چنین جنایتی شده اند، در مقابله دادگاه پاسخگو باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اما جدای از این قطعنامه که احتمالا به زودی تصویب می شود، ما نمی توانیم بیکار بنشینیم. ما باید این جنگ را متوقف کنیم؛ جنگی که از ابتدای این قرن تاکنون مرگ بارترین جنگ بوده است. راه حل آن نیز سیاسی است.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: زمان زیادی از دست رفته است. نمی خواهم به مانع تراشی های شورای امنیت اشاره کنم اما در این مدت، نه تنها سوریه امکان تشدید خشونت را به دست آورد، بلکه گروه های تروریستی نیز توانسته اند از سکوت جامعه بین الملل سود برند و این به ضرر نیروهای دموکراتیک و گروه های ائتلاف ملی (مخالفان) سوری بوده است.

اولاند در ادامه گفت: به همین علت کنفرانس ژنو دو باید در بهترین زمان ممکن برگزار شود اما از نظر فرانسه، ژنو دو جلسه ای برای حرف زدن نیست. این کنفرانس باید برای اتخاذ تصمیم باشد. هدف از آن استقرار دولتی انتقالی است که قدرت اجرایی کامل داشته باشد. می توان مأموریت این دولت انتقالی را برقراری صلح، حمایت از همه گروه های مردمی و برگزاری انتخابات دانست. برخی اوقات از من درباره شرکت کنندگان در این کنفرانس سوال می شود. پاسخ من ساده است. همه کشورها می توانند در آن شرکت کنند؛ به شرط آن که استقرار دولتی انتقالی را بپذیرند و به روشنی تعلق خاطر خود را به یافتن راه حلی سیاسی نشان دهند. از سوی دیگر، به علت اوضاع انسانی، فوریت واکنش در مورد سوریه احساس می شود. شمار آوارگان به میلیون ها تن رسیده است. این پناهجویان اکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار تن هستند که در میان کشورهای ترکیه، اردن و لبنان پخش شده اند. ادامه بحران سوریه به طور مستقیم اتحاد و امنیت لبنان را تهدید می کند. من از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به علت برگزاری اولین جلسه گروه بین المللی حمایت از لبنان تشکر می کنم. فرانسه نیز به این کشور بی توجه نیست زیرا می داند در سا ل های اخیر از هرج و مرج در خاورمیانه چه میزان آسیب دیده است و چقدر باید امروز در قضیه استقبال از پناهجویان سوری مورد حمایت قرار بگیرد. در خاورمیانه نگرانی های بزرگی وجود دارد اما روزنه های امید نیز دیده می شود. اولین مورد از سرگیری مذاکرات میان اسرائیلی ها و فلسطینیان است. تنها مذاکره امکان رسیدن به صلح را فراهم می کند و این صلح با در کنار هم بودن دو کشور تحقق می یابد.

انرژی هسته ای صلح آمیز حق مسلم ایران است

همچنین رئیس جمهوری فرانسه گفت، انرژی هسته ای صلح آمیز حق مسلم ایران است.

اولاند در سخنرانی خود اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران را روزنه های امید در خاورمیانه توصیف کرد و گفت: این اظهارات نشانه تحول است اما مسأله کنونی این است که آیا این اظهارات به خصوص در قضیه هسته ای می توانند به عمل تبدیل شوند؟ از 10 سال قبل تاکنون مذاکرات به جلو نمی روند؛ تا جایی که جامعه بین الملل مجبور شده است مجازات های شدیدی اعمال کند. همه ما می دانیم این اوضاع خطرناک است.

وی افزود، فرانسه انتظار دارد ایران رفتاری ملموس از خود نشان دهد؛ رفتاری که نشان دهد این کشور از برنامه هسته ای نظامی چشم پوشی می کند. با این حال، این کشور کاملا حق دارد برنامه هسته ای غیرنظامی خود را دنبال کند. به همین دلیل، تصمیم گرفته ام گفت وگویی مستقیم و شفاف با روحانی داشته باشم.

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد: من همان قدر که موافق گفت وگو هستم همان قدر هم در مورد منع اشاعه تسلیحات هسته ای قاطعم.

اولاند همچنین درباره اوضاع کنونی حاکم بر آفریقای مرکزی به شدت هشدار داد و حمایت مالی و تدارکاتی از نیروی آفریقایی مستقر در این کشور را خواستار شد.

کلید واژه ها: فرانسه جمهوری فرانسه قطعنامه


نظر شما :