سالن جدید سازمان ملل، زمینه ساز دیداری تاریخی

۰۲ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۲۱۸۶۰ سرخط اخبار

رویترز در گزارشی درباره نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته جاری، به حضور متفاوت ایران در این برنامه پرداخت.

به گزارش عصر ایران ، رویترز نوشت:  مجموعه ای از مسائل بین المللی از جمله مسئله هسته ای ایران و حضور جنجالی عمرالبشیر رئیس جمهور تحت تعقیب بین المللی سودان بر نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد سایه افکنده اند.

رویترز اضافه کرد: تعداد زیادی از کشورهای عضو سازمان ملل ( که تعداد آنها به 193 کشور می رسد ) در جستجوی نشانه هایی از آب شدن یخ دشمنی میان ایران و آمریکا هستند.

مقامات آمریکایی گفته اند امکان انجام دیداری میان باراک اوباما و حسن روحانی رؤسای جمهور آمریکا و ایران وجود دارد.
در صورتی که چنین اتفاقی روی دهد این نخستین تماس نزدیک میان سران ایران و آمریکا در 35 سال گذشته خواهد بود.

این تغییر بزرگی نسبت به سخنرانی های پرحاشیه و تند محمود احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی ایران علیه آمریکا و اسرائیل از تریبون سازمان ملل است.

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی سال گذشته اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای توضیح سخنانش علیه ایران، به تصویر کاریکاتوری از یک بمب اشاره کرد تا میزان نزدیک شدن تهران به خط قرمز را نشان دهد.
 


او با کشیدن خط قرمز بر روی نقاشی بمب گفت که ایران نباید از این خط قرمز عبور کند.

اسرائیل نسبت به اقدامات رئیس جمهور جدید ایران برای نزدیک شدن روابط کشورش با آمریکا و اروپا ابراز تردید می کند و از تمایل برخی کشورهای غربی برای کاهش تحریم های علیه ایران نگران است.

منابع دیپلماتیک می گویند که نخست وزیر اسرائیل قصد دارد در سخنرانی امسال خود در سازمان ملل متحد هشدارهای جدید را درباره ایران مطرح کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 131 رئیس کشور در کنار 60 وزیر خارجه حاضر خواهند بود.

البته نشست امسال برخلاف گذشته، به دلیل تعمیرات سالن معروف مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به طور موقت در سالنی دیگر برگزار خواهد شد. سالن جدید و موقت برای جلسه سران مجمع عمومی کوچکتر از سالن اصلی است و به همین دلیل امکان دیدار تصادفی میان اوباما و روحانی بیشتر می شود.

حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران خود را به عنوان فردی معرفی می کند که به دنبال ایجاد صلح است و خواهان رویارویی نیست. این موضع در تناقض وحشتناک با رفتارهای رئیس جمهور سابق محمود احمدی نژاد است.


سخنرانی های 8 سال گذشته احمدی نژاد در سازمان ملل، همیشه محل بحث و جدل بوده اند. رئیس جمهور وقت ایران تیتر خبرها را پر از صحبت های خود می کرد. احمدی نژاد در سخنرانی های خود در سازمان ملل ضمن ابراز تردید در هولوکاست می گفت اسرائیل باید محو  شود. او همچنین حملات 11 سپتامبر همچنین را نیز برنامه ریزی دولت آمریکا می دانست.

دیلما روسیف رئیس جمهور برزیل نخستین سخنران نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است. اوباما بعد از او دومین سخنران خواهد بود.

رویترز افزود: در غیاب احمدی نژاد، عمرالبشیر  رئیس جمهور سودان شخصیت جنجالی نشست امسال سازمان ملل است چرا که او تحت تعقیب دادگاه بین المللی است.  عمرالبشیر متهم به دخالت در جنایات علیه بشریت، نسل کشی و اقدامات ضدانسانی در منطقه دارفور سودان است.

البشیر روز یکشنبه گذشته اعلام کرد قصد دارد در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مشارکت کند. او به همین منظور در یکی از هتل های نیویورک اتاق رزرو و برای سخنرانی در روز پنجشنبه آینده در سازمان ملل متحد ثبت نام کرده است.

در واکنش به این موضوع، سامانتا باور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درخواست البشیر برای دریافت ویزای ورود به آمریکا را تاسف انگیز توصیف کرده است. آمریکا عضو دادگاه جنایی بین المللی نیست به همین دلیل مقامات آمریکا الزام قانونی برای بازداشت البشیر ندارند.

همچنین آمریکا ملزم به توافقنامه ای است که در سال 1947 با سازمان ملل متحد امضا کرد و براساس آن همه سران کشورهای عضو در سازمان ملل از دوست و دشمن می توانند در نشست های سازمان ملل حاضر شوند.


البته این برای نخستین باری نیست که افراد مخالف دولت آمریکا و جنجالی به سازمان ملل می آیند. در کنار احمدی نژاد، معمر قذافی رهبر وقت لیبی در سال 2009 به مدت یک و نیم ساعت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی ضدغربی شدیدی ارائه کرد. او ضمن پاره کردن منشور سازمان ملل آن را به سمت هیات رئیسه پرتاب کرد.

در سال 2006 هم هوگو چاور رئیس جمهور وقت ونزوئلا جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا را شیطان توصیف کرد.
در سال 1974 یاسر عرفات رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین با لباس نظامی سنتی پشت تریبون قرار گرفت و اسرائیل را مورد حمله قرار داد.

فیدل کاسترو رهبر کوبا هم در سال 1960 به مدت 4 ساعت در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و امپیرالیسم آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. این طولانی ترین سخنرانی یک رئیس کشور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شمار می آید.

کلید واژه ها: سازمان ملل متحد احمدی نژاد اسرائیل نشست امسال


نظر شما :