نیویورک تایمز پیشنهاد کرد

کمک ایران به روند خلع سلاح شیمیایی سوریه

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۲۱۷۵۷ اخبار اصلی آمریکا
ایران تنها در صورتی باید در ابتکار عمل مربوط به سوریه حضور داشته باشد که عزم راسخی برای حرکت در جهت ایجاد ثبات منطقه ای از خود نشان دهد. تمایل و اهداف ایران می تواند با دعوت از تهران برای کمک به روند خلع سلاح شیمیایی سوریه، محک زده شود.
کمک ایران به روند خلع سلاح شیمیایی سوریه

دیپلماسی ایرانی: این هفته تمامی نگاه ها در مجمع عمومی سازمان ملل به حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران دوخته میشود. از زمانی که او روی کار آمده، نشانه های ترغیب کننده ای را در مورد تمایل به تعامل سازنده با غرب ارسال کرده است. او از تلاش برای بهبود روابط با جامعه بین المللی سخن می گوید، درحالی که محمود احمدی نژاد همتای سابق اش، هولوکاست را انکار می کرد و در حالی که کشور روز به روز با فشار اقتصادی بیشتری مواجه می شد، خود را بی تفاوت نشان می داد. فرصت سخنرانی روز سه شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به روحانی این شانس را می دهد تا شواهد جامعی دال بر حقیقی بودن تغییراتی که از آن سخن می گوید، ارایه کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اصلی ترین نگرانی جهان، ادامه برنامه های هسته ای تردید آمیز ایران است که در صورت تولید تسلیحات، اسرائیل و ثبات منطقه ای را تهدید می کند. هرچند تصمیم گیری های سیاسی، مشکلات فنی و برخی اقدامات خرابکارانه ایالات متحده و اسرائیل، روند برنامه های هسته ای ایران را اندکی کند کرده است، با این حال فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

روحانی می گوید به دنبال تعدیل نگرانی های غرب و اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای کشورش است. برخی ادعا می کنند فشار اقتصادی وارد شده بر ایران از جمله دلایلی است که انگیزه تهران برای تعدیل نگرانی ها را تقویت کرده است. اما در صورتی که روحانی نخواهد مصالحه ای واقعی را پیشنهاد دهد و روند مذاکرات جدی را آغاز کند، به طور حتم فشار برای عملی کردن گزینه نظامی علیه ایران از سوی تندروها در اسرائیل و واشینگتن افزایش می یابد.

روحانی یک تیم با تجربه و تحصیلکرده غرب در اختیار دارد. این تیم در کنار هم توقع جامعه بین المللی از ایفای نقش سازنده ایران را افزایش داده است.

چند هفته آینده اهمیت بسیاری زیادی برای روحانی دارد. رئیس جمهور جدید ایران باید روی رویکردی که در ماه های اخیر دنبال کرده، سرمایه گذاری کند. ایران یکی از دو کشوری است که به بقای بشار اسد در سوریه کمک می کند. کشور دیگر روسیه است که اخیرا با آمریکا در مورد خلع سلاح شیمیایی سوریه به توافق رسیده است. مقامات جمهوری اسلامی می خواهند دیپلماسی به جنگ شهری سوریه پایان دهد و این درحالی است که به طور همه جانبه از اسد حمایت می کنند. از سوی دیگر آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو مخالف است.

ایران تنها در صورتی باید در ابتکار عمل مربوط به سوریه حضور داشته باشد که عزم راسخی برای حرکت در جهت ایجاد ثبات منطقه ای از خود نشان دهد. تمایل و اهداف ایران می تواند با دعوت از تهران برای کمک به روند خلع سلاح شیمیایی سوریه، محک زده شود. ایرانیان به خوبی با آسیب های ناشی از سلاح شیمیایی آشنا هستند، چرا که خود در جریان جنگ هشت ساله با عراق، قربانی استفاده از این نوع تسلیحات بوده اند.

روحانی یک تیم با تجربه و تحصیلکرده غرب در اختیار دارد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه او از دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده و بیشترین سال های عمر خود را در ایالات متحده سپری کرده است. این تیم در کنار هم توقع جامعه بین المللی از ایفای نقش سازنده ایران را افزایش داده است. برخی کارشناسان سیاسی و  روزنامه نگاران در مورد تعداد نشست های صبحانه و شامی که از سوی روحانی و ظریف در نیویورک ترتیب داده شده، مزاح می کنند. آنها یک هفته پرمشغله پیش رو دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روحانی سوریه نیویورک


نظر شما :