آژانس با پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی مخالفت کرد

۲۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۲۱۶۵۹ سرخط اخبار

آژانس بین المللی انرژی اتمی با پیوستن اسرائیل به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المیادین، آژانس بین المللی انرژی اتمی با پیشنهاد کشورهای عربی برای پیوستن اسرائیل به کشورهای معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) مخالفت کرد.

طبق گزارش شبکه خبری راشاتودی، کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی به قطعنامه ای از کشورهای عربی که منتقد زرادخانه های تسلیحات اتمی رژیم اسرائیل بود، رأی منفی دادند.

اسرائیل تنها دارنده بمب اتمی در خاورمیانه است.  تل آویو علی رغم فشارهای بین المللی هرگز پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده و در برابر این فشارها از یک طرف امضای این پیمان را مغایر با امنیت داخلی اش دانسته و از سوی دیگر سیاست ابهام در برنامه هسته ایش را انتخاب کرده است.

پنجاه و یک کشور در نشست امروز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی به این قطعنامه رأی منفی و 43 کشور به آن رأی مثبت دادند تا عدم پیوستن اسرائیل به این پیمان در راستای خواست های دولت آمریکا قلمداد شود که در برهه های مختلف از نظارت بین المللی بر تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل جلوگیری به عمل آورده است.

تخمین ها درباره تعداد کلاهک های هسته ای اسرائیل دامنه ای بین 75 تا 400 عدد دارد، اما اکثر برآوردها تعداد کلاهک های هسته ای تل آویو را نزدیک به 200 عدد اعلام می کنند.

دولت آمریکا سال گذشته از برگزاری کنفرانس «منطقه عاری از سلاح های هسته ای» جلوگیری کرده بود و کشورهای عربی قصد داشتند در نشست سالانه کشورهای عضو این نهاد نظارتی سازمان ملل، با تصویب این قطعنامه تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل و تلاش برای نظارت بر آن را به میدان توجه آورند.

در صورتی که این قطعنامه مورد حمایت کشورهای عربی تصویب می شد، رژیم اسرائیل پس از سالها وادار به پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) می شد و تأسیسات اتمی این رژیم زیر نظارت آژانس قرار می گرفت.

آمریکا گفت این اقدام باعث به خطر افتادن تلاشهای دیپلماتیک گسترده تر برای ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای خواهد شد. اسرائیل هم آن را مخل تلاشهایی برای برگزاری گفت وگوها در منطقه قلمداد کرد.

علی رغم این هشدارها، عزالدین رمزی، رئیس گروه اتحادیه عرب در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که پیش نویس این قطعنامه به رأی گذاشته خواهد شد.

آقای رمزی گفته بود: «دنیا باید بداند که اسرائیل نقش سازنده ای در این مورد بازی نمی کند و این رژیم از توانمندی هسته ای برخوردار است.»

قدرتهای دنیا در سال 2010 با طرحی از کشور مصر برای بسترسازی جهت ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی موافقت کردند.

آمریکا گفت که کنفرانس مربوط به این طرح در تاریخ مقرر شده برگزار نخواهد شد و پس از آن هم تاریخ جدیدی برای برگزاری آن تعیین نکرد.

کلید واژه ها: اسرائیل قطعنامه


نظر شما :