با انصراف از حمله نظامی به سوریه

آیا امریکا هشدارهای ایران را جدی گرفت؟

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۲۱۳۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
هشدارهای ایران در حقیقت یادآوری این نکته به امریکایی‌ها است که جنگ‌ها همیشه مخاطراتی در پی دارند که ممکن است به هیچ وجه کسی آنها را پیش‌بینی نکرده باشد و این حقیقتی است که همه باید آن را درک کنند.
آیا امریکا هشدارهای ایران را جدی گرفت؟

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارشی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، واشنگتن نسبت به پیامی که تهران به گروه های شبه نظامی عراقی داده و از آنها خواسته است که در صورتی که ایالات متحده به سوریه حمله کرد به سفارت این کشور در بغداد و دیگر منافع امریکا در عراق حمله کنند، ابراز نگرانی کرده است. اطلاعاتی که هیچ منبع دیگری تا کنون آن را تایید نکرده است. اما اگر این اطلاعات صحیح باشد می توان گفت که همچنان تهران خود را در معرض تهدید مستقیم امریکا نمی داند و همچنان به جنگ نیابتی توسط یارانش و گروه های شبه نظامی وفادار به خود در منطقه اعتماد دارد. این وسیله ای است که یک کشور می تواند بدون پیاده کردن نیروی نظامی از آن استفاده کند و ایران نیز گمان می کند که به این ترتیب می تواند در صورتی که جنگی علیه سوریه در بگیرد و اوضاع خطرناک تر شود از این گزینه استفاده کند.

البته لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران ادعای یاد شده را قویا تکذیب کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران منطقا قصد رویارویی با ایالات متحده امریکا را ندارد و حتی اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، متحد استراتژیک ایران که تهران همه گونه حمایتی را از آن می کند، مورد حمله قرار بگیرد، بعید است که جمهوری اسلامی ایران بخواهد به جنگ مستقیم با امریکا برخیزد. حتی گفته می شود که به هم پیمان لبنانی خود، حزب الله شیعی که با نیروهایش وارد سوریه شده تا کنار اسد با مخالفانش بجنگد، گفته است که فعلا علیه امریکا وارد عمل نشود. این نشان می دهد هر دوی آنها می دانند که در صورت جنگ با امریکا نمی توانند به فکر پیروزی باشند.

از زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا گفت که قصد حمله نظامی به سوریه را در پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور دارد و برخی از کشورهای هم پیمان امریکا اعلام آمادگی کردند که با واشنگتن در این حمله همراه می شوند، مخالفان این حمله هشدار دادند که مرزهای این جنگ محدود به سوریه نخواهد بود و ممکن است همه خانواده جهانی را در بر گیرد.

ایران شیعی معتقد است که حکومت اسد از جنگ داخلی ای که در آن دچار شده و با مخالفان سنی اش می جنگد، پیروز خارج خواهد شد.

این در حالی است که گفته می شود در داخل ایران بر سر چگونگی تعامل با پرونده سوریه اختلافاتی وجود دارد. همین اختلافات بر سر پرونده هسته ای ایران نیز مشاهده می شود. جناح تندرو معتقد است که باید با جدیت برنامه هسته ای را دنبال کرد و حتی اگر کار به جنگ با ایالات متحده رسید با این کشور جنگید در حالی که جناح میانه رو که حسن روحانی، رئیس جمهوری جدید ایران رهبری آن را بر عهده دارد، معتقد است که باید چهره بین المللی ایران را بهبود بخشید که در همین راستا در اقدامی بی سابقه به یهودیان دنیا سال جدید یهودی را موسوم به "هوش راشناه" را تبریک گفت و وزیر امور خارجه اش نیز هولوکاست را تایید کرد.

روزنامه عربستانی عکاظ مدعی شده است که حزب الله تصمیم دارد در صورت موافقت تهران، در صورت حمله امریکا به سوریه به اسرائیل حمله کند. گفته می شود دلیل این حمله جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به سوریه در سایه حمله احتمالی امریکا به این کشور است.

نشانه دیگری که می توان بر سر اختلاف میان مسئولان ایرانی بر سر پرونده سوریه برشمرد، اظهاراتی است که به نقل از اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شد که در آن اسد را مسئول حمله شیمیایی دانست اگر چه هاشمی بعدا اظهارات منسوب به خود در این زمینه را رد کرد.

با این حال رئیس جمهوری ایران نیز به امریکا هشدار داد و در برابر نمایندگان مجلس خبرگان گفت: «جمهوری اسلامی ایران به وظیفه انسانی و دینی خود برای ارسال کمک های انسانی به سوریه در حالت بروز حادثه ای علیه ملت سوریه کمک می کند.»

در همین رابطه گفته می شود که حزب الله در تماس دائم با ایران است تا نسبت به چگونگی واکنش نسبت به حمله احتمالی امریکا به سوریه با تهران هماهنگ باشد. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان که به رغم محبوبیت بسیار بالایش در میان ملت عرب به دلیل اتخاذ سیاست های مبتنی بر خط مقاومت در برابر اسرائیل، همچنان به حمایت از اسد ادامه می دهد و در کنار او ایستاده است. حمایتی که به سود منافع ایران نیز تمام می شود.  

روزنامه عربستانی عکاظ مدعی شده است که حزب الله تصمیم دارد در صورت موافقت تهران، در صورت حمله امریکا به سوریه به اسرائیل حمله کند. گفته می شود دلیل این حمله جلوگیری از حمله احتمالی اسرائیل به سوریه در سایه حمله احتمالی امریکا به این کشور است.

هشدارهای ایران در حقیقت یادآوری این نکته به امریکایی ها است که جنگ ها همیشه مخاطراتی در پی دارند که ممکن است به هیچ وجه کسی آنها را پیش بینی نکرده باشد و این حقیقتی است که همه باید آن را درک کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا حزب الله ايران و سوريه ايران و امريكا حمله نظامي امريكا به سوريه


نظر شما :