ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از اجازه ترکیه برای حمله تا گم شدن جلال طالبانی

۱۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۰۸۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش انگلیس برای حل دیپماتیک بحران سوریه، ساختن فیلم پاپ در آرژانتین، احتمال استفاده مجدد سلاح شیمیایی در سوریه، کشتن نهنگ به جای ناو جنگی توسط انگلیس، اجازه ترکیه از مجلس برای حمله به عراق و سوریه و گم شدن جلال طالبانی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اجازه ترکیه برای حمله تا گم شدن جلال طالبانی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

انگلیس به دنبال حل دیپلماتیک بحران سوریه

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس بعد از آن که با مخالفت مجلس عوام برای حمله به سوریه مواجه شد، اکنون درصدد حل دیپلماتیک بحران سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین چارچوب دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس قصد دارد در جریان نشست گروه بیست در سن پترزبورگ که روز جمعه انجام خواهد شد با کشورهای عضو بر سر راه حل دیپلماتیک بحران سوریه بحث و تبادل نظر کند.

انگلیس پیش از این از مدافعان سرسخت حمله نظامی به سوریه به بهانه متهم بودن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان عادی بود.

 

کشتن نهنگ به جای ناو دشمن

به تازگی سندی افشا شده که نشان می دهد ناوهای انگلیس در جریان جنگ با آرژانتین بر سر جزایر فالکلند در سال 1982 دو نهنگ را به جای زیر دریایی دشمن هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، روزنامه دیلی میل با انتشار این خبر نوشت که دولت انگلیس از ترس رسوایی سال ها تلاش می کرده که این خبر را منتشر نکند. به ویژه که کشتن نهنگ می تواند جنجال گسترده ای در سطح جهانی از سوی مدافعان حقوق حیوانان و حامیان محیط زیست ایجاد کند.

بنا به این گزارش ناو ضد دریایی بریلیانت در جریان جنگ انگلیس با آرژانتین نتوانست تفاوت نهنگ با ناو را تشخیص دهد و دستور به حمله به این نهنگ ها را داد.

 

احتمال حمله شیمیایی جدید در سوریه

رئیس دفتر اطلاع رسانی ائتلاف مخالفان سوری مدعی شد که این ائتلاف اطلاعات تازه ای در دست دارد که نشان می دهد حکومت سوریه قصد استفاده از سلاح شیمیایی را دارد و می خواهد تقصیر آن را به گردن ارتش آزاد بیندازد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، خالد الصالح، رئیس دفتر اطلاع رسانی ائتلاف مخالفان سوریه با اعلام این خبر مدعی شد که هدف از این کار انحراف افکار عمومی از حمله شیمیایی صورت گرفته دو هفته گذشته در ریف دمشق است.

وی همچنین مدعی شد دو محموله موشکی مجهز به کلاهک های شیمیایی با همین هدف به حومه دمشق و درعا منتقل شده است.

 

تلاش انگلیس برای مذاکره با ایران بر سر سوریه

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد بر سر سوریه با ایران مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی همچنین گفت که لندن همچنان به حل سیاسی بحران سوریه و برگزاری کنفرانس صلح در ژنو پایبند است و بعد از مخالفت مجلس عوام با حمله نظامی به سوریه در این موضع جدی تر شده است.

وی در برابر نمایندگان مجلس عوام همچنین گفت: «بریتانیا آمادگی دارد با ایران بر سر سوریه به مذاکره بنشیند. اما بعید می داند که بتواند پیشرفتی در این زمینه به دست آورد.»

 

سوء تغذیه 2.2 میلیون نفر در زیمبابوه

سازمان خوار و بار جهانی، وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که زیمبابوه بدترین نوع تغذیه را طی چهار سال گذشته داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سازمان خشکسالی و فصل بد کشاورزی را دو عامل اصلی این مساله اعلام کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که از اکتبر سال گذشته میلادی تا کنون تلاش کرده به 13 میلیون نفر از شهروندان زیمبابوه کمک غذایی کند.

سازمان خوار و بار جهانی همچنین هشدار داد که میزان گرسنگان در زیمبابوه رو به افزایش است به گونه ای که در ازای هر چهار نفر یک نفر از سوء تغذیه رنج می برد که این مساله باعث شده تا میزان افراد مبتلا به سوء تغذیه به 2.2 میلیون نفر برسد.

 

نیاز 73 میلیارد دلاری سوریه برای بازسازی

بر اساس تازه ترین تحقیق کشور سوریه که بیش از دو سال است از بحران داخلی رنج می برد و به نوعی درگیر جنگ داخلی شده است، در صورت پایان جنگ و آغاز بازسازی نیاز به 73 میلیارد دلار منابع مالی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمار یوسف، کارشناس مسائل اقتصادی در تحقیقی که در این زمینه کرده و در روزنامه الوطن، روزنامه نزدیک به حکومت بشار اسد منتشر شده، آورده است که سوریه برای بازسازی خود حداقل نیاز به 73 میلیارد دلار دارد که هر چه وضعیت جنگ ادامه یابد بر این رقم افزوده می شود.

 

ساخت فیلم زندگی پاپ

مجله فاراییتی گزارش داد که در آرژانتین فیلمی درباره زندگی پاپ فرانسیس در حال ساخت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نام این فیلم «داستان یک کاهن» است که الیخاندرو اگریستی، کارگردان آرژانتینی کار ساخت آن را بر عهده دارد. قرار است در این فیلم رودریگو دی لا سیرنا، نقش اسقف سابق بوینس آیرس، خورخی پیرگولیو را بازی کند.

ساخت این فیلم از سوی واتیکان و جامعه مسیحیان کاتولیک امریکای جنوبی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

تویتر عربی رئیس جمهور ونزوئلا

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا صفحه ای جدید به اسم خود به زبان های انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسه و پرتغالی در تویتر راه اندازی کرده و گفته است که هدف از راه اندازی آن مخابره کردن تحولات جاری در کشورش است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی در نخستین پست خود در صفحه تویتر جدیدش نوشت: «الآن به زبان های انگلیسی، پرتغالی و عربی حقایقی که در ونزوئلا و درباره هوگو چاوز، رئیس جمهوری راحل می گذرد را منتشر می کنم تا جهان از تحولات جاری در کشورم آگاه شوند.»

وی همچنین خبر داد به زودی زبان های روسی و ماندارین را نیز به جمع زبان های تویترش اضافه خواهد کرد.

 

آنکارا: از مجلس برای حمله به عراق و سوریه اجازه داریم

بولنت ارینچ، سخنگوی دولت ترکیه، گفت که مجلس این کشور اجازه حمله نظامی به سوریه و شمال عراق را به دولت داده است و دولت همه اقدامات لازم در این زمینه را انجام می دهد.

به گزارش پایگاه خبری مراسلین، او در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست هیئت وزیران ترکیه تأکید کرد که ترکیه موضوع حمله به سوریه را بررسی می کند و در واکنش به احتمال حمله امریکا و غرب به سوریه گفت که هنوز نمی توانیم بگوییم که در کجای این معادله خواهیم ایستاد اما در حال بررسی گزینه هایی هستیم و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

او افزود که ترکیه آماده مشارکت در هرگونه فعالیت بین المللی علیه دمشق حتی خارج از چارچوب سازمان ملل متحد است و نیروهای نظامی خود را به حالت آماده باش درآورده است.

 

جلال طالبانی گم شد؟

یک منبع کردی در پاریس خبر داد که جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق به طرز مشکوکی از بیمارستان محل مداوای خود به خانه ای در آلمان منتقل شده است بی آن که کسی از چند و چون این واقعه باخبر باشد.

به گزارش پایگاه خبری چاکوچ، این در حالی است که قاسم محمد مشختی، نماینده مجلس عراق از پیمان کردستانی، اخبار منتشر شده درباره ناپدید شدن جلال طالبانی را بی اساس دانست و گفت اگر چنین چیزی صحت داشته باشد دولت آلمان آن را رسما اعلام می کند.

او تأکید کرد که وضعیت سلامت طالبانی رو به بهبود است و گزارش هایی رسیده که نشان می دهد او تا پایان سال جاری میلادی به عراق بازخواهد گشت.

پیمان کردستانی همچنین مرگ بالینی جلال طالبانی را نیز رد کرده است.

 

عمل جراحی اریل شارون

اریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل که نزدیک به شش سال است که در کما به سر می برد روز سه شنبه تحت عمل جراحی دستگاه هاضمه قرار گرفت.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، هنوز هیچ تحولی در وضعیت جسمانی شارون حاصل نشده و وی همچنان در کما به سر می برد.

پزشکان معالج او هدف از این عمل جراحی را بهبود وضعیت دستگاه هاضمه او در بلع غذا در طول دوران کما اعلام کرده اند.

شارون مشهور به جلاد صبرا و شتیلا است که باعث کشته شدن هزاران زن و مرد بیگناه لبنانی و فلسطینی شده و از چهره های منفور در جهان اسلام و جهان عرب محسوب می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه انگلیس عراق فرانسه زیمبابوه ترکیه


نظر شما :