احتمال استعفای تلویزیونی مرسی

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۶ کد : ۱۹۱۹۵۶۰ سرخط اخبار
فارس- در پی افزایش میزان مذاکرات در چند روز اخیر در مصر برای یافتن راهکاری برای پایان دادن به بحران، منابع آگاه تأکید کردند که بر اساس توافق های صورت گرفته، مسئله بازگشت مرسی به قدرت منتفی شده است.
 
به گزارش روزنامه «الوطن»، سوریه در پی گرم شدن بازار مذاکرات و رایزنی ها برای حل بحران سیاسی مصر، منابع نزدیک به تیم های مذاکره کننده گزارش دادند که بر اساس توافق های صورت گرفته مسئله بازگشت مرسی به قدرت منتفی شده است.
 
این منابع تأکید کردند که گفت وگوها حول آزادی رهبران اخوان المسلمین و گروه های حامی مرسی تمرکز پیدا کرده است در حالی که مقامات مصری تأکید کرده اند که افرادی چون «خیرت الشاطر» معاون رهبر اخوان و «عصام حداد» معاون رئیس جمهور برکنار شده به دلیل درگیری در پرونده های جنائی در میان کسانی که آزاد خواهند شد نخواهند بود.
 
در این گفت وگوها تأکید شده که دولت موقت نیز تغییر کند و صلاحیت های رئیس جمهور به دولت جدید به ریاست «محمد البرادعی»، «حمدین الصباحی» یا «کمال جنزوری» واگذار شود در مقابل نیز اخوان المسلمین این افراد را رد کرده و «محمد سلیم العوا» را برای به عهده گرفتن این مسئولیت معرفی کرده اند.
 
این منابع تأکید کردند که اخوان پیشنهاد داده که برای اینکه حامیان مرسی راضی شوند به اعتراض های خود پایان دهند مرسی در حضوری تلویزیونی استعفا دهد و صلاحیت های خود را به نخست وزیری جدید محول کند و قانون اساسی سال 2012 که لغو شده بود اساس تصمیم گیری باشد.
 
یک منبع آگاه که در نشست های «همپیمانی ملی برای حمایت از مشروعیت» با «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا شرکت کرده بود تأکید کرد که در این جلسات در باره احتمال بازگشت مرسی به قدرت گفت وگو نشده است و همپیمانی ملی به مشروعیت قانون اساسی پایبند است.
 
وی افزود که در این دیدارها احتمال پایبندی دولت به متفرق نکردن تظاهرات مسالمت آمیز مردم بررسی شده و برنز از حامیان مرسی خواسته در تظاهرات های خود به دارایی های عمومی ضربه نزنند که با توجه به آمار بالای قربانیان مرسی، همپیمان ملی نسبت به این مسئله اعتراض داشته است.
 
پیشتر نیز رویترز از احتمال وجود طرحی از سوی دولت موقت و ارتش برای گروه اخوان المسلمین و پایان دادن به اعتراض ها خبر داده بود.

کلید واژه ها: مرسی اخوان


نظر شما :