اعلام آمادگی امریکا برای مذاکره با ایران

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۱۹۵۵۲ سرخط اخبار

 سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد که واشنگتن برای مذاکرات دو جانبه و چند جانبه با ایران آماده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری نووستی به نقل از فیلیپ جی کارنی، دبیر مطبوعاتی رییس جمهور آمریکا که روز دوشنبه در نشست خبری در واشنگتن با خبرنگاران گفت وگو می کرد، گزارش داد که برای مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با ایران آمادگی دارد.

کارنی ضمن با اشاره به مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران که در روز یکشنبه انجام شد، گفت: ما برای مذاکره با ایران هم در قالب گروه 1+5 و هم در سطح دو جانبه آماده هستیم.

بنا بر این گزارش، کارنی بار دیگر این موضع آمریکا را تکرار کرد که موضوع مذاکرات باید صرفنظر کردن ایران از برنامه هسته یی باشد.

وی با ادعای منزوی بودن ایران گفت که چنین مذاکراتی می تواند کشوری را که تحریم های سازمان ملل و آمریکا علیه آن اعمال شده، از حالت انزوا خارج سازد.

سخنان وی در حالی مطرح می شود که حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم تحلیف تاکید کرد که اگر طرف مقابل پاسخ مناسب می خواهد باید به زبان تکریم و نه تحریم با ایران گفت وگو کند.

در عین حال ایران همواره تاکید کرده است که برنامه هسته یی را صرفا برای اهداف صلح آمیز دنبال می کند و از حقوق مشروع هسته یی خود صرف نظر نخواهد کرد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان) در روزهای 5 و 6 آوریل (16 و 17 فروردین ماه) در آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد. زمان برگزاری دور جدید این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

کاخ سفید روز یکشنبه نیز در پی مراسم تحلیف در بیانیه ای این طور گفت: اگر این دولت جدید تعامل اساسی و جدی برای عمل به تعهدات بین المللی خود و یافتن راه حل صلح آمیز این مساله را انتخاب کند، شریکی مصمم را در آمریکا خواهد یافت.

در این بیانیه در عین حال آمده بود که «تحلیف رییس جمهور روحانی فرصتی است برای ایران تا به سرعت برای رفع نگرانی های عمیق جامعه بین المللی درباره برنامه هسته یی اقدام کند.»

سخنان کارنی و بیانیه کاخ سفید و اما و اگرهای مطرح شده در آن در حالی منتشر شد که به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم های ایران را تصویب کرد که به گفته نمایندگان شامل شدیدترین تحریم هایی است که تاکنون علیه تهران اعمال شده است. این طرح بعد از تصویب سنا و امضای اوباما می تواند به قانون تبدیل شود.

کلید واژه ها: آمریکا مذاکرات تحریم


نظر شما :