چراغ سبز امریکا به نتانیاهو برای حمله به ایران

واشنگتن پرونده هسته‌ای را به تلاویو سپرد؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۹۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اظهارات اخیری که زده می‌شود و آن‌چه چند روز پیش فرمانده سابق ارتش امریکا در خاورمیانه، ژنرال جیمز ماتیس زد مبنی بر این که اسرائیل شاید به تنهایی به ایران حمله کند، نشان می‌دهد که زمان جنگ نزدیک شده است.
واشنگتن پرونده هسته‌ای را به تلاویو سپرد؟

دیپلماسی ایرانی: «کارت قرمز امریکا برای جلوگیری از حمله اسرائیل به ایران شاید دیگر پا برجا نباشد. در جنگ پیش رو صدها موشک به کمک "جی پی اس" تاسیسات زیربنایی و پایگاه های ارتش اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.» این خلاصه چیزی است که عامیر راپاپورت، کارشناس مسائل نظامی در روزنامه معاریو نوشته است و تاکید می کند، "با همه احترام هایم به مذاکرات صلح که از این هفته در واشنگتن آغاز می شود، اما این احساس نزد نهادهای امنیتی اسرائیل در روزهای اخیر به وجود آمده است که ما در آستانه جنگی جدید هستیم."

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، راپاپورت همچنین می نویسد: «اگر در گذشته حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران با کارت قرمز مواجه می شد، چنین چیزی اکنون دیگر وجود ندارد، به نظر می رسد که مسئولیت حل مساله هسته ای ایران به طور کامل به اسرائیل محول شده و امریکایی ها پالس های داده اند که نشان می دهد چندان مخالفتی با حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران ندارند.»

وی در ادامه می نویسد: «در ماه های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همه توان خود را بر این گذشته که چگونه می تواند اسرائیل را درگیر یک جنگ سخت و تمام عیار کند در صورتی که به ایران یا به یک دشمن خطرناک هسته ای حمله کند. تلاویو مدعی است که اگر این حمله را انجام ندهد ایرانی ها به آرزوی خود برای ساخت بمب هسته ای خواهند رسید.»

رویکردی استراتژیک در اتخاذ تصمیم آزادسازی اسرای فلسطینی با هدف بازگرداندن آنها پشت میز مذاکرات صلح وجود دارد که در آینده نتایج آن مشخص می شود." آیا منظور او مذاکرات صلح و گرفتن این امتیاز سیاسی برای حمله به ایران است؟ شاید.

راپاپورت در ادامه می نویسد: «تننشی که در روابط اسرائیل و ایالات متحده امریکا در تابستان گذشته بر سر حمله احتمالی اسرائیل به ایران در زمانی غیر مناسب روی داد، به نظر می رسد که رفته رفته در حال از بین رفتن است. امروز نزدیکی روابط دو طرف و مذاکراتی که با یکدیگر انجام می دهند، بسیار بالا است، چه در سطح دیدارهایی که در تلاویو و واشنگتن با یکدیگر دارند چه در سطح گفت وگوهایی ویدوئی ای که به طور مرتب و روتینی میان یکدیگر انجام می دهند. اظهارات اخیری که زده می شود و آن چه چند روز پیش فرمانده سابق ارتش امریکا در خاورمیانه، ژنرال جیمز ماتیس زد مبنی بر این که اسرائیل شاید به تنهایی به ایران حمله کند، نشان می دهد که زمان جنگ نزدیک شده است. بسیاری ماتیس را "روباه جنگ" می نامند، اگر چه در حال حاضر به تصمیم گیران سیاسی در امریکا متصل نیست اما اظهارات او بازگوکننده این است که اسرائیل چراغ سبز برای حمله به ایران را گرفته است اگر چه امریکایی ها خود این کار را انجام نخواهند داد. هفته گذشته موشه یعالون، وزیر دفاع اسرائیل در جریان دیدارش از یکی از پایگاه های نظامی این رژیم گفت: "رویکردی استراتژیک در اتخاذ تصمیم آزادسازی اسرای فلسطینی با هدف بازگرداندن آنها پشت میز مذاکرات صلح وجود دارد که در آینده نتایج آن مشخص می شود." آیا منظور او مذاکرات صلح و گرفتن این امتیاز سیاسی برای حمله به ایران است؟ شاید.»!

راپاپورت در پایان نتیجه می گیرد: «شاید بتوان تصور کرد که نخست وزیری که می خواهد چنین تصمیمی بگیرد نمی داند عواقب چنین حمله ای چه خواهد بود. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر تصمیم تلاویو در این رابطه تاثیر بگذارد. وی در صورتی از حمله به ایران صرف نظر می کند که واقعا احساس نگرانی کند. نگرانی بزرگ تر این است که کسی نداند که واقعا واکنش احتمالی چنین حمله ای چه خواهد بود. واکنشی که می تواند عمق اسرائیل را هدف قرار دهد. در صورتی که جنگی در مقابل ایران و حزب الله در بگیرد، هر جنگی تا کنون داشته ایم به مثابه بازی کودکان خواهد بود.»

وی در پایان می نویسد: «در جنگ آینده، صدها موشک متوجه تاسیسات زیربنایی و پایگاه های نظامی اسرائیل خواهد شد، کما این که ده ها هزار موشک از "غیب" به عمق اسرائیل شلیک خواهد شد، موشک هایی که موشک های هوشمند گنبد آهنین به دلیل کثرت آنها توانایی ردیابی آنها را نخواهند داشت. بر اساس آخرین آمار 37 درصد ساکنان شهرهای اسرائیل از جمله تلاویو و حیفا در معرض این تهدید قرار دارند که هیچ پناهگاه امنی برای آنها در نظر گرفته نشده است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل مذاکرات صلح امریکا تلاویو


نظر شما :