مخالفت چین و روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

۲۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۱۸۶۶۸ سرخط اخبار

اظهار امیدواری های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه روسیه به ازسرگیری هر چه زود تر مذاکرات هسته ای ایران، تمایل انگلیس به بهبود روابط با ایران، بازتاب اعلام حمایت روحانی از مواضع ایران در قبال سوریه و لبنان و مخالفت چین و روسیه با تشدید تحریم های شورای امنیت علیه ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

ابراز تمایل دولت انگلیس به بهبود روابط با ایران


به گزارش «تابناک»، نتیجه نشست روز گذشته اعضای گروه ۱+۵ درباره مذاکرات هسته ایران، مهم ترین موضوع مربوط به ایران است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه به نقل از کا ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می نویسد، قدرت های جهانی امیدوارند در نخستین فرصت ممکن، مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور را از سر بگیرند. اشتون گفته کشورهای عضو گروه ۱+۵ منتظرند تا پس از آغاز به کار رسمی حسن روحانی، تیم مذاکره کننده هسته ای جدیدی از سوی ایران معرفی شود.

وی افزود: «ما بسیار امیدواریم که این اتفاق به زودی رخ بدهد و انتظار داریم در اولین فرصت ممکن با آن ها دیدار داشته باشیم».

ابراز تمایل دولت انگلیس به بهبود روابط با ایران


در همین زمینه، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه ای، از تعهد اعضای ۱+۵ به گفت و گوهای جامع با ایران خبر داده است. به نوشته «ریانووستی»، در این بیانیه آمده است، کشورهای عضو گروه ۱+۵، به طور خاص بر علاقه خود برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در سطح عالی با ایران در آینده ای نزدیک و به محض اعلام آمادگی ایران، تأکید کرده اند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه اشاره شده که شش قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران، خود را به برگزاری گفت و گوهای جامع با ایران در آینده نزدیک متعهد می دانند و این موضوع، در جریان نشست روز سه شنبه این کشور ها در بروکسل مورد بحث قرار گرفته است.

ابراز تمایل دولت انگلیس به بهبود روابط با ایران


ابراز امیدواری دولت انگلیس به بهبود روابط این کشور با ایران، از جمله دیگر موضوعات مورد توجه مطبوعات جهانی است. به نوشته «بلومبرگ»، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس اظهار داشته، این کشور به هر کاری از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران برای بهبود روابط، پاسخ خواهد داد.

وی همچنین گفته، دولت این کشور دیگر به انگلیسی ها توصیه نمی کند که از سفر به ایران خودداری کنند. هیگ اظهار داشته: «ما آماده ایم تا روابط خود را به شیوه گام به گام گسترش دهیم». با این حال، وی مدعی شده از آنجا که ساختار قدرت در ایران «بسیار پیچیده» است، مشخص نیست، روحانی از چه میزان اقتدار برخوردار خواهد بود. بلومبرگ می نویسد، توصیه های احتیاطی مربوط به سفر انگلیسی ها به ایران، در سایت وزارت خارجه این کشور نیز اصلاح شده است.

ابراز تمایل دولت انگلیس به بهبود روابط با ایران


موضوع اعلام حمایت حسن روحانی از دولت سوریه و حزب الله لبنان نیز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «گالف نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، رئیس جمهور منتخب ایران با فرستادن پیام هایی برای رئیس جمهور سوریه و دبیرکل حزب الله لبنان، بر حمایت از این دو متحد ایران تأکید دوباره کرده است.

روحانی در پیام خود به بشار اسد گفته، روابط نزدیک میان ایران و سوریه، دو کشور را قادر می سازد بر دشمنان، به ویژه رژیم صهیونیستی غلبه کنند. وی همچنین گفته سوریه بر بحران کنونی غلبه خواهد کرد. روحانی در پیام خود خطاب به سید حسن نصرالله نیز گفته ایران از ملت استوار لبنان و همچنین فلسطینی ها حمایت خواهد کرد.

ابراز تمایل دولت انگلیس به بهبود روابط با ایران


در پایان، مخالفت چین و روسیه با افزایش فشارهای شورای امنیت بر ایران، موضوعی است که از روز گذشته در شمار بسیاری از مطبوعات جهان، به ویژه مطبوعات اسرائیلی بازتاب یافته است.

«جروزالم پست» در این زمینه می نویسد، کمیته تخصصی شورای امنیت سازمان ملل، درباره این مسأله که آیا برنامه های موشکی ایران، تحریم های این شورا علیه ایران را نقض کرده یا خیر، دچار دودستگی شده است. به این ترتیب، این توافق نداشتن میان اعضای شورا، سبب شده در حال حاضر، هیچ گونه تحریم جدیدی به واسطه آزمایش های موشکی ایران علیه این کشور تصویب نشود. دیپلمات های سازمان ملل گفته اند روسیه و چین، با محکوم کردن برنامه های موشکی ایران مخالفت کرده اند.

کلید واژه ها: ایران روحانی روسیه سوریه لبنان


نظر شما :