چرا حکم اخراج ایرانی ها امضا شد؟

امارات ابزار اعمال فشار آمریکا بر ایران

۱۸ تیر ۱۳۹۲ | ۲۱:۴۷ کد : ۱۹۱۸۳۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
حسین نوش آبادی، سفیر سابق ایران در عمان در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می کند که طرف سومی از آب گل آلود رابطه متشنج ایران- امارات سواستفاده می کند
امارات ابزار اعمال فشار آمریکا بر ایران

دیپلماسی ایرانی: شیخ نشین امارات به تازگی با اخراج ایرانیان مقیم این کشور، فصل تازه ای از خصومت را علیه تهران آغاز کرده است تا نشان دهد تفرقه و اختلاف، همچنان در دستور کار ثابت مقامات این کشور جنوب خلیج فارس قرار دارد.در چند ماه گذشته ده ها ایرانی مقیم که بیش از 25 سال سابقه اقامت داشته اند بدون هیچ دلیلی، اقامت شان لغو و از این کشور اخراج شدند و این درحالی است که هیچ دلیلی مبنی بر اخراج آنان بیان نمی شود. به این ترتیب که وزارت امنیت امارات با تماس تلفنی با تعدادی از ایرانیان از آنان می خواهد که با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنیت این کشور مراجعه کنند و بعد از مراجعه این افراد گذرنامه آنان توقیف و اقامت آنان را نیز لغو می کنند و بعد یک فرصت دوهفته ای یا یک ماه به آنان داده تا از امارات خارج شوند. طبق خبرهای منتشر شده، تاکنون بیش از 500 ایرانی که بیش از 25 سال سابقه اقامت دارند از این کشور اخراج شده اند. در واکنش به این اقدام، منصور حقیقت پور و احمدرضا دستغیب و برخی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدام ضدایرانی اماراتی ها گفتند که حتما این اقدام امارات از سوی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و طبیعتا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز بعد از تعطیلات مجلس به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

اخراج ایرانیان از دوبی، آن هم در شرایطی که روابط تجاری، گردشگری و مالی کشورمان با امارات از سطح روابط سیاسی فراتر رفته است در ادامه سیاست های بحث برانگیزی است که هرازگاهی به بهانه های مختلفی از سوی مقامات این امیرنشین کوچک مطرح می شود. به بیان آمارها، قریب به 500هزار ایرانی در امیرنشین امارات حضور داشته و حدود 400هزار شرکت سرمایه گذاری ایرانی به ارزش 300 میلیارد دلار در این کشور فعالیت دارند که این مسئله ضرورت تعریف نقش تجار ایرانی را در رشد اقتصادی امارات در تمام سال های پیش و پس از تاسیس این کشور نوپا برای دولتمردان عربی امارات محرز می کند.این اختلافات در حالی مطرح است که مشکلات میان جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک موجب شده است که طی 14 سال گذشته روابط دوجانبه ایران و امارات به روابطی پرتنش تبدیل شود. این مسئله بارها دستمایه اقدامات و مواضع فاقد اعتبار اماراتی ها قرار گرفت تا آنجا که سفر داخلی سال گذشته رئیس جمهور کشورمان به جزایر سه گانه ایرانی با موضع تند اماراتی ها روبه رو شد. این واکنش های غیرمنتظره مضاف بر بدرفتاری با اتباع ایرانی منجر به آن شد که موضوع کاهش سطح روابط سیاسی با امارات در دستور کار اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار بگیرد. این نمایندگان در این رابطه عنوان کردند که نوع رابطه تجاری ایران با امارات، به نفع امارات متحده است ولی در مقابل نوع رفتار آنها با اتباع کشورمان به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ریشه های این حرکت اخیر امارات را از حسین نوش آبادی، سفیر سابق ایران در عمان جویا شدیم. پاسخ وی به پرسش های دیپلماسی ایرانی به شرح زیر است:

500نفر از ایرانی هایی که  برخی از آنها سابقه 25 سال اقامت در امارات را هم داشته اند به حکم وزارت امنیت امارات اخراج شده اند. دلیل این خصومت ورزی جدید را در چه می دانید؟  

همانطور که می دانید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اصل همگرایی و دوستی با کشورهای اسلامی به ویژه همگرایی با همسایگان و توسعه روابط و گسترش مناسبات در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی, عملی و آموزشی است. انتظار ایران از دولت های همسایه بالاخص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (با توجه به اینکه سیاست های جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول قانون اساسی و برخاسته از روح اسلام و اخوت و برادری و نزدیکی است) این است که در برخورد با مسائل با تدبیر و ملاحظه بیشتری عمل کنند.اتفاقی که شاهد آن بودیم یعنی اخراج ایرانی ها از امارات و یا باطل کردن ویزای اقامت افرادی که سالیان متمادی در این کشور زندگی کردند و سهمی در توسعه و پیشرفت این کشورها داشتند و حتی سرمایه بسیاری از ایرانی ها در کشورهای جنوبی خلیج فارس به کار گرفته شده، شایسته و منطقی و عادلانه نیست که هم اکنون با بهانه های واهی ایرانی های عزیز را از این کشور اخراج کنند که هیچ مبنای حقوقی هم ندارد.به نظر می رسد آنچه که در برخی از کشورهای حوزه عربی خلیج فارس می افتد هیچ مبنای حقوقی و سیاسی ندارد و باید متوقف شود. ایران در حقیقت خواستار این است تا امارات متحده عربی این رویه را متوقف سازد و با توجه به اینکه سیاست جمهوی اسلامی ایران نیز در جهت شفاف کردن روابط اصولی وتوسعه مناسبات است دولت های عربی هم بیشتر عنایت داشته باشند تا دیگر شاهد اینگونه رفتارها نباشیم.

با توجه به موجی که در میان کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران ایجادشده است، هم اکنون سطح روابط سیاسی ایران و امارات چگونه است؟ شما تا چه میزان با این احتمال موافق هستید که امارات نیز با ورود به بحث جنگ های شیعه و سنی در منطقه و متهم کردن ایران در حمایت از شیعیان دست به چنین اقدامی زده است؟

روابط جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورها به ویژه کشورهای همسایه مبتنی بر احترام متقابل و وحدت است و بر همین اساس سعی می کند تا هر روز این ارتباطات را در حوزه های مختلف تقویت کند. ارتباطات سیاسی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از گذشته دور بسیار مثبت بوده و اگر فراز و فرودهایی هم داشته حل و فصل شده است. اما این موجی که اخیرا و در طول چند سال گذشته تشدید شده و آن ایجاد اختلاف میان فرق اسلامی و تشدید تضاد میان شیعه و سنی است ناشی از سیاست های استکباری و استعماری غرب و نظام سلطه است که هدف آنها دور شدن کشورهای اسلامی از وحدت و همگرایی است. در برخی کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس توسط جریان های افراطی و حتی دولت هایی که به کشورهای غربی و امریکایی وابستگی دارند به این اختلاف ها دامن می زنند. سیاست هایی که اخیرا این دولت ها اتخاذ کرده اند، به نوعی پیروی از سیاست های اجباری نظام سلطه است و شاید بتوان گفت پروژه ایران هراسی و اختلاف میان شیعه و سنی و یا شیعه هراسی که به ناحق به آن دامن می زنند در بسیاری از کشورهای اسلامی هدف شوم و نامبارکی است و باید دولت های اسلامی متوجه چنین روندی باشند که اگر بخواهند از این روش ها استفاده کرده و امت واحده اسلامی را متفرق کنند خود آنها نیز متضرر شده و آسیب خواهند دید. کشورهای اسلامی فارغ از نوع علایق و وابستگی های مذهبی خود باید محور اسلام، قران و پیامبر را به سمت پیشرفت و گسترش روابط مبنا قرار دهند. هر دولتی که بر خلاف این سیاست توسعه و همگرایی اسلامی حرکت کند، به نظام سلطه و روش های استعماری کمک کرده است.

توصیه ایران آن است که کشورهای اسلامی متوجه این توطئه ها باشند که امروز در کشورهای اسلامی دامن زده می شود، ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی با هدف تفرقه میان امت اسلامی و با هدف دور کردن ملت ها و دولت ها از جمهوری اسلامی ایران است. حرکت امارات با هر هدفی قابل نکوهش است. تمامی افرادی که از برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس اخراج می شوند، سهم بسیار بزرگی از در همین کشورها داشته اند و حتی می توان گفت بخش بزرگی از پیشرفت های اقتصادی و تجاری این کشورها با مشارکت و سرمایه گذاری ایرانی ها بوده است و در حال حاضر شایسته نیست افرادی که این نقش را داشتند ازاین دولت ها آسیب ببینند.

یعنی شما این احتمال را قوی می دانید که حتی امارات متحده عربی با تحریک برخی کشورها با همان هدف دامن زدن به جنگ های شیعه و سنی اقدام به اخراج ایرانی ها از امارات کرده است؟

هر کشور و یا دولتی که به این سناریو تن داده و به اختلاف ها پاسخ مثبت دهد، خواسته یا ناخواسته پیروی کننده این سیاست هاست، حتی اگر ناآگاهانه باشد. چراکه بسیاری از آنها توسط دشمنان ایران مرعوب شده اند و همین امر سبب ترس این دولت ها از توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی شده است. همانطور که می دانید مرام شیعه مذهبی است که در بسیاری کشورها بدون تنش زندگی کرده و هیچ گاه به دلیل اعتقادات خود با گروهی درگیر نشده است، بلکه همیشه جریان های دیگری بوده اند که آغاز کننده بوده و اختلاف ایجاد کرده اند. هر دولت و یا جریانی که به این اختلاف ها دامن بزند محکوم است.

شما اشاره کردید که بسیاری از ایرانی هایی که در کشوری همچون امارات سکونت دارند سرمایه گذارانی هستند که برای اقتصاد این کشور سبب ساز پیشرفت های بسیاری شده اند. آیا یکی از دلایل اخراج آنها مساله تحریم ایران است که امارات نیز با توجه به سخت گیری های امریکا در خصوص اعمال تحریم ها مجبور به بستن راه مبادلات و فعالیت های اقتصادی ایرانی ها شده است؟

بحث تحریم ها اثر خود را بر روابط ایران با بسیاری از کشورها گذاشته است و مناسبات اقتصادی و تجاری ایران را نیز در برخی موارد کاهش داده است، اما تحریم ها نباید بهانه ای باشد که برخورد های غیرمنطقی و نامهربانانه و یا در برخی موارد تحقیرآمیز نسبت به اتباع ایرانی صورت گیرد. به دلیل آنکه امروز ایران با نظام سلطه مقابله می کند و به دنبال احقاق حقوق خود است طبیعی است که جریان سلطه علاقه ندارد تا ایران به جایگاه پیشرفت و آبادانی دست پیدا کند. بر همین اساس سعی کردند که سایر کشورها را نیز با ایران درگیر کنند و این مسائل تنها بهانه ای است تا کشورها مناسبات خود را با ایران کاهش دهند. چراکه تحریم ها هیچ گاه در پذیرش اتباع کشورها و یا صدور ویزا برای مردم کشورها محدودیت هایی را نداشته و تا به امروز هم چنین اعمالی وجود نداشته است. این تحریم ها در بخش هایی است که بر روابط میان اتباع کشورها تاثیری ندارد و نباید بر گسترش روابط سالم اقتصادی و تجاری تاثیر ویژه ای داشته باشد.

در نهایت باید گفت ایران روابط خود را با تمامی کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل و محترم شمردن حقوق دیگران بنا کرده است. ایران به جز رژیم صهیونیستی که با دولت و ملت آن هیچ رابطه ای ندارد با تمامی دولت ها در نظام های جهانی ارتباط برقرار می کند این روابط هم در سطح روابط دیپلماتیک و رسمی و همچنین در حوزه روابط غیررسمی همانند حوزه های فرهنگی و علمی و تجاری با اتباع کشورهای دیگر برقرار می شود. یکی از اصول اساسی در سیاست خارجی ایران داشتن رابطه حسنه با کشورهای همسایه و مسلمان است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

کلید واژه ها: امارات کشورهای اسلامی کشورهای حوزه خلیج فارس حسین نوش آبادی


نظر شما :