شرط عارف برای مذاکره با غرب

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۱۷۰۲۹ سرخط اخبار

محمد رضا عارف" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با شبکه العالم، به تشریح برنامه انتخاباتی خود و چگونگی روابط با کشورهای دیگر و به ویژه غرب پرداخت.

"محمد رضا عارف" روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: همه ارزشهای انقلاب و قانون اساسی برای من مبنا است و براساس این خط قرمز با همه گروهها تعامل می کنم و سعی می کنم با همدیگر انشالله مسائل را جلو ببریم.

وی درخصوص روابط با کشورهای عربی و همسایه و نحوه بهبود آن گفت: در حال حاضر روابط ما با بسیاری از کشورها وارد چالش هایی شده و نیاز به بازنگری هایی دارد؛ اولویت ما ترمیم دستگاه دیپلماسی با استفاده از کارشناسان زبده است؛ و از ابزاری که مزیت ما است برای تقویت روابط استفاده خواهیم کرد.

عارف تأکید کرد: دیپلماسی علمی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی رسانه ای جزو مزیت های کشور و جامعه ما است که از این ابزار برای تقویت روابط استفاده خواهیم کرد و تلاش می کنیم به دنیا نشان دهیم که پیام ما صلح است و می خواهیم در چارچو ب با منافع ملی خود با همه کشورها روابط خوبی داشته باشیم و قطعا اولویت اول ما کشورهای اسلامی هستند.

عارف ادامه داد: اولویت های من در ارتباط با سایر کشورها اول با کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه و رساندن این روابط به سطحی برادرانه و پس از آن ارتباط با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

وی خاطرنشان کرد: در این فرصت که ما رئیس این جنبش (عدم تعهد) هستیم فرصت خوبی است که روابط خود را با این کشورها ترمیم کنیم بعد با سایر کشورهای دنیا و به خصوص کشورهای اروپایی. برخی از کشورهای اروپایی همواره روابط خوبی با ما داشته اند که تحت تاثیر برنامه ها و طرز تفکر امریکا روابط مان مساله دار شده که امیدوارم بتوانیم این مسائل را برطرف کنیم.

عارف اظهار داشت: قبلا سیاست تنش زدایی را دنبال کردیم و موفق بودیم . ما سیاست تعامل مثبت و سازنده را دنبال خواهیم کرد که دربرگیرنده حقوق متقابل است. می توانم بگویم سیاست ما به نوعی ادامه سیاست اصلاحات خواهد بود که روابط ما با دنیا خوب شده بود اما من سعی می کنم که در سیاست خود مزیتهای دیگری را بگنجانم از جمله استفاده از شخصیت های برجسته ای که می توانند به عنوان رابط ، روابط ما را حسنه کنند مانند آقای خاتمی و آقای هاشمی رفسنجانی .

عارف گفت: سیاست راهبردی ما معمولا در شورای عالی امنیت ملی تعیین می شود و به تایید مقام معظم رهبری می رسد و همه دولت ها باید در آن چارچوب عمل کنند.

عارف خاطرنشان کرد: سیاست کلی ما در روابط با دنیا در چارچوب منافعمان است؛ ما نشان دادیم اهل مذاکره هستیم اما از حقوق و منافع ملی خود به هیچ وجه کوتاه نمی آییم؛ و هرزمان که غرب بتواند به حقوق ما احترام بگذارد ما آمادگی مذاکره با آنها را داریم. بنابراین در چارچوب سیاست های کلی و خطوط قرمز آماگی داریم با غرب و بخصوص امریکا وارد مذاکره شویم اما این در شرایطی ممکن است که در موضع قدرت باشیم که بتوانیم تعامل و گفتگو کنیم نه این که غرب بخواهد دیدگاه خودش را به ما دیکته کند.

عارف اظهار داشت: جایگاه رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است . سیاست خارجی به استناد اصل 110 قانون اساسی از شؤون رهبری است اما سیاستهای کلان و راهبردی ما در شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود که ریاست آن با رئیس جمهور است و اکثریت اعضای آن از دولتی ها هستند البته طبق قانون اساسی تصمیمات این شورا باید به تایید مقام معظم رهبری برسد پس نقش ریاست جمهوری بسیار مهم است، اما ما اعتقاد داریم که روابط خارجی فراتر از دولت است و به بقیه سازمان ها و نهادها نیز مرتبط است .

عارف در خصوص تحریم ها گفت: تلاش ما این است که با برنامه ریزی دقیق اقتصادی آثار تحریم ها را به حداقل برسانیم؛ اعتقاد ما این است که بیشترین آثار سوء اقتصادی به دلیل سوء مدیریت است . ما قصد داریم نرخ رشد اقتصادی را به 8 درصد و نرخ بیکاری را یک رقمی کنیم و سالانه یک میلیون فرصت شغلی ایجادکنیم. ما در برنام توسعه سوم سالانه 800 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و نشان دادیم که این عملی است. درباره تحریم نیز می توانیم با ایجاد روابط بهتر با سایر کشورها آثار تحریم را در وهله اول کاهش داده و در مرحله بعد برای لغو آن بکوشیم.

عارف ادامه داد: در داخل همچنان مشکلات اقتصادی وجود دارد که باید با افزایش سرمایه گذاری مخصوصا سرمایه داران خارج از کشور ، صنعت گردشگری با هدف جذب 20 میلیون گردشگر برای رفع موانع بکوشیم. در سطح خارجی نیز بزرگ ترین چالش ما فناوری هسته ای است که این مشکل بیش از آن که فنی باشد سیاسی است . غرب می داند که جهت گیری ما برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است و برای اعتماد سازی فتوا هم دادیم . باید سعی کنیم این پروژه را در فرصت کوتاهی حل کنیم؛ و همچنین برای تحکیم روابط با کشورهای منطقه و اسلامی و سعی برای تاثیر گذاری بیشتر در مجامع بین المللی تلاش کنیم.

عارف تأکید کرد: من نمی خواهم به گذشته نگاه کنم . نگاه من به آینده است و تلاش می کنم در این مبارزات برنامه های خودم را مطرح کنم اما شاخص های موجود را هم باید مورد توجه قرار داد. الان بیکاری و مسکن از مشکلات ما است. مطالبات زنان و جوانان و وضعیت مدیریتی کشور نیز همین طور. سعی ما این است که برای بازگشت ساختارهای قانونی به کشور تلاش کنیم.

وی گفت: تفکر من تفکر اصلاح طلبی بوده است. و بر این باورم که برای رسیدن به اهداف انقلاب و پیشرفت و تعالی باید تفکرات اصلاح طلبانه را در اداره کشور پیاده کنیم. من با تشکیل دولت خاتمی مسوولیت پذیرفتم و بنابراین حال به عنوان یک اصلاح طلب در صحنه انتخابات حضور دارم.

عارف افزود: با سابقه بیش از سه دهه در امور اجرایی و بر اساس تحلیلی که دیگران از شخصیت من می کنند هرجا بوده ام موفق بودم. پایگاه خوبی بین نخبگان کشور دارم و مرا می شناسند.

باتوجه به عملکرد و سابقه کاری هم در بین اصلاح طلبان پایگاه خوبی دارم و هم رفتارخوبی که همیشه با جناح رقیب داشتم ودر مدیریت همیشه از اصولگرایان استفاده کردم. در زمان ریاست دانشگاه تهران همه معاونین من از قشر اصولگرا و جناح راست بوده اند و در وزارت پست نیز همین طور. از این رو امیدوارم بخشی از آراء اصولگرایان نیز نصیب من شود.

عارف در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است بین وی و روحانی اجماعی صورت بگیرد اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور اعلام کاندیداتوری کردم . سوال می شود که چرا در سال 84 که معاون اول بودی در صحنه حاضر نشدی باید بگویم آن روزها تصور می کردم با شرایطی که کشور دارد نیاز به من نیست و ترجیح دادم به فعالیت های علمی خودم ادامه دهم اما امروز با توجه به شرایط کشور و با توجه به سابقه خودم در مدیریت کشور در صحنه هستم و انشاالله تا آخر ادامه خواهم داد.

وی درباره وجه تمایز خودش با خاتمی گفت: به طور طبیعی وقتی من به عنوان نماینده اول انتخاب شدم این نشانگر نزدیک بودن دیدگاههای ما بود . من قبلا 4 سال در کابینه با ایشان همکاری کرده بودم وزیر ارتباطات و رئیس سازمان مدیریت بودم. در شرایطی معاون اولی را پذیرفتم که در کلیت کارها و امور هماهنگی خوبی بین ما بود اما به عنوان یک واقعیت بین هردونفری اختلاف نظر پیش می آید. من هرجا که با ایشان اختلاف نظر داشتم بعد از رایزنی و رسیدن به جمع بندی با ایشان همان نظر جمع بندی شده را اعمال می کردم. الان اختلاف برجسته و قابل ذکری نیست اما هر فردی منش و روشش متفاوت است . من در صورتی که رئیس جمهور شوم روش اصلاحات را ادامه می دهم ولی نارسایی هایی که در آن بود سعی می کنم جبران کنم.

عارف در پاسخ به این سؤال که وابسته به کدام طیف اصلاحات است و چه خطوط قرمزی دارد خاطرنشان کرد: من این تقسیم بندی ها را قبول ندارم اما این واقعیت است که در هر دو طیف همیشه تندروهایی بوده اند . من همیشه از تندروی پرهیز کردم و خودم را فردی اعتدالی میدانستم. و اعتقادم این است که تفکر اصلاح طلبی یک تفکر اعتدال گراست که می خواهد با تکیه بر هنجارهای قانونی فعالیت کند.

کلید واژه ها: روابط با ریاست


نظر شما :