تحریم جدید برای کاستن یک میلیون بشکه دیگر از صادرات نفت ایران

۰۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۱۶۵۵۳ سرخط اخبار

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، این هفته برنامه تصویب فشارهای بیشتر علیه ایران را به پیش بردند و همزمان گام در راه دادن تعهداتی به اسرائیل گذاشتند. مصوبات جدید علاوه بر این که بر موضوعات حقوق بشر و اقتصادی متمرکز است، دارای بار معنایی استراتژیک است.

به گزارش «تابناک»، کار تصویب لوایح گسترش تحریم ها علیه ایران به دو بهانه حقوق بشر و فعالیت های هسته ای را به جلو بردند. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به اتفاق آرا لایحه پیشگیری از ایران هسته ای (Nuclear Iran Prevention Act) را تصویب کرد که هدف آن خارج کردن یک میلیون بشکه دیگر از نفت ایران از بازار و اعمال مجازات هایی در حوزه حقوق بشر است.

ادوارد رویس نماینده جمهوری خواه کالیفرنیا و رئیس کمیته این لایحه مورد حمایت هر دو حزب را اقدامی قاطع علیه دولت ایران برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران دانسته است و الیوت انگل نماینده ارشد دموکرات و یکی از بانیان لایحه که تا کنون مورد موافقت 338 نماینده مجلس نمایندگان قرار گرفته است، آن را قوی ترین تحریم ها علیه ایران دانسته است.

جان کورنین و مارک کرک سناتورهای جمهوری خواه تگزاس و ایلینوی هم قانون بایکوت صادرات ایران (Iran Export Embargo Act) را طرح کرده اند که بنا به ادعای انها، شرکت های دنیا را در برابر دوراهی معامله با ایران یا آمریکا قرار خواهد داد.

آیپک لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا نیز از روند تصویب تحریم های جدید علیه ایران راضی است. در وبسایت این لابی به مصوبه دیروز سنا با رای قاطع 99 سناتور در مقابل هیچ مخالفتی اشاره شده است که در آن اعلام شده است: 1) جلوگیری از سلاح هسته ای ایران، سیاست آمریکا باقی خواهد ماند. 2) تشدید اعمال تحریم ها علیه ایران کاری اساسی است و 3) در صورتی که اسرائیل حمله به ایران را لازم ببیند، آمریکا در کنار این رژیم خواهد بود و از آن حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خواهد کرد. این مصوبه توسط سناتور لیندسی گراهام و رابرت منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی طرح شده بود.

به نظر می رسد، بخش مهم این مصوبات، قسمت آخر طرح شده در مجلس نمایندگان آمریکا است که الزامات جدیدی را در باره استراتژی جامع آمریکا در مقابل ایران و اجرای آن تعیین کرده است.

در این بخش آمده است که اولا لازم است به طور مرتب گزارش هایی در مورد جدول زمانی برنامه هسته ای ایران و مدت زمان لازم تا فلج سازی اقتصادی ایران تهیه شود؛ ثانیا از دولت خواسته می شود که سالانه یک استراتژی ملی در مورد ایران ارائه کند که در آن تواناییهای ایران و آسیب پذیری های قابل استفاده بیان شده باشد تا مشخص شود که چگونه می توان به نحو موثری به تهدید ایران پاسخ داد و ثالثا از دفتر حسابرسی آمریکا می خواهد که ارزیابی سالانه ای از چگونگی اعمال تحریم ها علیه ایران ارائه کند.

این مقررات و خواست ها نشان می دهد که قوه مقننه ایالات متحده، چشم انداز بلندمدت و چندساله ای از اعمال فشار و تحریم علیه ایران را در سر دارد، که نه تنها در این بخش نهایی طرح مطرح شده در مجلس نمایندگان بلکه در مقدمه آن نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در این مقدمه آمده است: حرکت ایران به سوی سلاح هسته ای ادامه دارد و این مساله بزرگترین تهدید پیش روی ایالات متحده و متحدان ما است.

تغییر جایگاه ایران به عنوان بزرگتری تهدید علیه آمریکا و در نظر گرفتن الزام دولت به گزارش سالانه از استراتژی آمریکا در مقابله با ایران که مهمترین بخش از طرح فوق است، در کنار دو مساله دیگر نقض حقوق بشر و تحریم های اقتصادی آورده شده است.

متن کامل طرح مجلس نمایندگان و مقررات جدید برای اعمال فشار اقتصادی به ایران و از جمله در بخش های مالی و بانک مرکزی را می توانید در ادامه دریافت کنید.

کلید واژه ها: آمریکا تحریم نمایندگان اقتصادی مجلس مجلس نمایندگان ها علیه تحریم ها علیه ایران حقوق بشر تحریم ها علیه ها علیه ایران


نظر شما :