پوتین در نامه به اوباما چه نوشت؟

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۱۶۴۴۲ سرخط اخبار

مسکو - 'نیکلای پاتروشف' دبیر شورای امنیت ملی روسیه برای تحویل پیام 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری این کشور به 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه عازم واشنگتن شد.

به گزارش ایرنا به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه، 'یوری اوشاکوف' دستیار امور بین المللی رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: در جریان دیدار کاری دو روزه پاتروشف، پیام پوتین تحویل اوباما خواهد شد.
دبیر شورای امنیت روسیه در چارچوب برنامه سفر خود با 'تام دانیلون' مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و در باره موضوعات دوجانبه و همکاری ها در زمینه ثبات راهبردی و مسایل مربوط به امنیت موشکی قاره اروپا با وی گفت و گو می کند.
'تام دانیلون' مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا روز ۱۵ ماه آوریل گذشته پیام اوباما را به پوتین تسلیم کرد که در آن طرف آمریکایی چندین پیشنهاد ازجمله توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی و کاهش متقابل توانمندی زرادخانه های اتمی دو کشور را مطرح کرد.
به گفته اوشاکف در نامه پوتین، موضع مسکو در باره مساله امنیت موشکی قاره اروپا و نیز همکاریهای سازمانهای اطلاعاتی دو کشور تشریح خواهد شد.
وی افزود: نامه رییس جمهوری روسیه، لحن سازنده دارد.
'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در گفت و گو با روزنامه 'راسیسکایا گازتا' گفت: در نامه رییس جمهوری روسیه، مواضع مسکو در باره مساله امنیت موشکی قاره اروپا ، ثبات راهبردی و مسایل مربوط به آن تشریح خواهد شد و وی افزود: منتظر پاسخ طرف آمریکایی به این نامه خواهیم بود.
مساله امنیت موشکی اروپا مهم ترین مساله مورد اختلاف میان روسیه و آمریکا می باشد و مسکو بارها اعلام کرده است که استقرار تسلیحات راهبردی آمریکایی در نزدیکی مرزهای این کشور امنیت راهبردی ان را تهدید می کند.
مقامهای روس هشدار داده اند که به این اقدام پاسخ مناسب خواهند داد.
روسیه در این رابطه کاهش تسلیحات راهبردی خود را هم نمی پذیرد و این مساله را با استقرار تسلیحات سامانه موشکی امریکا در اروپا در ارتباط می داند.
'یوری میخاییلوف' معاون کمیسیون صنایع دفاعی روسیه امروز در گفت و گو با رادیو 'اکومسکو' گفت: پیشنهاد رییس جمهوری آمریکا برای کاهش متقابل تسلیحات زرادخانه های اتمی به نفع روسیه نیست و متضمن برتری آمریکا در عرصه تسلیحات پیشرفته و دقیق است.
میخاییلوف گفت: آمریکا از این طریق تلاش می کند توانمندی دفاع اتمی روسیه را تضعیف کند.
وی افزود: روسیه فقط در شرایطی می تواند با این پیشنهاد موافقت کند که به اندازه کافی سلاحهای بسیار دقیق و پیشرفته در اختیار داشته باشد.اما در شرایط کنونی این مساله را باید به دقت سنجید.
مساله تصویب قانون ضدروسی ماگنیتسکی در امریکا که بر اساس ان در مرحله اول شماری از مقامهای روس تحریم شده اند نیز بر روابط مسکو و واشنگتن سایه انداخته است و پاسخ روسیه به این قانون و تصویب قانون 'دیما یاکوولف' موجب سردی روابط دو کشور شده است.

کلید واژه ها: روسیه امنیت آمریکا راهبردی تسلیحات اروپا امنیت موشکی مسکو


نظر شما :