وقتی فروش سلاح از حقوق بشر مهم تر است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۱۶۴۳۱ سرخط اخبار

 دولت انگلیس با وجود افزایش نگرانی ها در خصوص سوابق حقوق بشری در عربستان، در چهار سال گذشته مجوزهای صادرات سلاح به ارزش 4 میلیارد پوند به این کشور اعطا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، سال گذشته میلادی، دولت انگلیس مجوز صادرات سلاح به عربستان را که برای 209 نوع مختلف سلاح و مهمات به ارزش 112 میلیون پوند است، تصویب کرد. این موارد نارنجک هایی برای کنترل جمعیت، وسایل و تجهیزات هواپیماهای نظامی و خودرو نیروهای ضربت و همچنین تجهیزات برای جنگ افزارهای الکترونیکی را شامل می شود.

این جزئیات توسط گروه "کمپین علیه تجارت تسلیحات" اعلام شده و اطلاعات آن از وزارت اختراعات تجاری و مهارت به دست آمده است.

براساس گزارش این گروه صادرات سال گذشته لندن به عمان به ارزش 433 میلیون پوند، به آمریکا مبلغ 306 میلیون پوند و به برزیل مبلغ 142 میلیون پوند بوده است.

با این حال، نگرانی این گروه نظارتی به تداوم فروش تسلیحات نظامی به عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس چون امارات و بحرین است که در سال گذشته میلادی به این دو کشور تسلیحاتی به ارزش به ترتیب 2 / 26 میلیون پوند و 6 / 4 میلیون پوند فروخته بود.

دولت لندن بر این نکته اصرار دارد که تداوم اعطای مجوز برای فروش تسلیحات نظامی به این کشور ها باعث تقویت و شفاف سازی می شود اما مخالفان این اقدام می گویند تسلیحات به رژیم های خودکامه فروخته می شود.

یکی از سخنگویان این گروه می گوید: این آمار و ارقام در سال 2012 میلادی نشان می دهد که صنعت تسلیحات سازی انگلیس به تمرکز فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه می دهد و این در حالی است که آن ها به اقدامات خود در نقض حقوق بشر و فقدان دموکراسی ادامه می دهند.

این گروه اشاره می کند که رتبه عربستان در سال 2012 میلادی در شاخص دموکراسی نسبت به سال قبل کاهش داشته و در روند انتخاباتی و کثرت گرایی رتبه صفر دریافت کرده است. تنها کشورهایی که پایین ترین جایگاه ها را در میان 170 کشور عضو دریافت کردند، سوریه، جمهوری چاد، گینه بیسائو و کره شمالی هستند.

علاوه بر این، مطبوعات عربستان در شاخص خانه آزاد مطبوعات در سال 2013 میلادی به عنوان "بدون آزادی" ارزیابی شده اند و از 197 کشور عضو صد و هشتادمین کشور است.

سخنگوی این گره با اعلام اینکه نخست وزیر انگلستان و مدیران اجرایی کمپانیی های تسلیحاتی به صورت مداوم به دولت ریاض التماس می کنند تا به آن ها سفارش سلاح بدهند و همواره برایشان فرش قرمز پهن می کنند، افزود: هم اکنون زمان آن رسیده که به این تخریب و رابطه خطرناک پایان داده و فروش سلاح به این رژیم را متوقف کنیم. براساس آمارهای دولت لندن، انگلیس در سال گذشته میلادی مبلغ 7 / 111 میلیون پوند از طریق اعطای مجوز تسلیحاتی و سایر تجهیزات و وسایل نظامی کسب کرده است. این رقم شامل 4 / 81 میلیون پوند هلیکوپتر، هواپیما و پهپاد، 8 / 8 میلیون پوند خودروی زرهی و تانک و 2 / 3 میلیون پوند نارنجک است.

آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور بین الملل و کشورهای همسود مکررا اعطای مجوز تسلیحاتی انگلیس به کشورهایی که از این تجهیزات برای سرکوب مخالفان استفاده می کنند را رد کرده است.

وزیران کابینه دولت انگلیس می گویند که صادرات تسلیحات دفاعی و امور امنیتی حمایت گر حق مشروع دفاع از خود است.

کلید واژه ها: پوند میلیون پوند انگلیس میلادی سلاح / تسلیحات عربستان مجوز تسلیحاتی سلاح به تجهیزات صادرات


نظر شما :