ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از یافتن جایگزین برای نفت ایران تا پیشنهاد جدید تهران به دمشق

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۱۶۲۲۷ اخبار اصلی
شکنجه رئیس سازمان امنیت قذافی، اتاق خواب 140 هزار دلاری نتانیاهو، راه‌اندازی دفتر دریایی دائمی روسیه در دریای مدیترانه، شکایت عراق از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل، رایزنی برای جانشینی طالبانی، یافتن جایگزین برای نفت ایران در هند و پیشنهاد ایران به سوریه از جمله ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی هستند.
از یافتن جایگزین برای نفت ایران  تا پیشنهاد جدید تهران به دمشق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

شکنجه رئیس سازمان امنیت قذافی در لیبی

دختر عبدالله السنوسی، رئیس سابق سازمان امنیت لیبی در دوران معمر فذافی، رهبر سابق لیبی مقام های کشورش را متهم کرد که پدرش را شکنجه می دهند و اجازه دیدار او با خانواده اش را نمی دهند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی یکی از چهره های مهم نظام قذافی بود که به دلیل خشونت شدیدش در زندان های لیبی مورد نفرت مردم این کشور قرار داشت که بعد از انقلاب لیبی به مالی گریخت. وی در سال 2011 با گذرنامه تقلبی از مالی به مغرب رفت و از آن جا به موریتانی آمد که در آن جا توسط مقام های موریتانیایی به دلیل حمل گذرنامه تقلبی دستگیر و به مقام های لیبیایی تسلیم شد. او یکی از چهره های اصلی در کشتار 1200 نفری زندان ابوسلیم در سال 1996 بود.

 

اتاق خواب 140 هزار دلاری نتانیاهو

کانال ده اسرائیل افشا کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هنگامی که به لندن برای شرکت در مراسم خاکسپاری، مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق سفر کرده بود برای اقامتش در هتلی در این شهر به همراه همسرش 140 هزار دلار هزینه کرده است.

بنا به این گزارش در حالی که اسرائیل در موجی از ناآرامی و بی ثباتی ناشی از ریاضت های اقتصادی به سر می برد و موج بیکاری و ناتوانی هایی اقتصادی آن را درنوردیده است، انتشار این خبر موجی از انتقادها را علیه دولت صهیونیستی به راه انداخته است.

 

راه اندازی دفتر دریایی دائمی روسیه در دریای مدیترانه

ژنرال ویکتور چرکوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرد که این کشور دفتری دائمی به کمک ناوگان های دریایی این کشور در دریای مدیترانه راه اندازی کرده است.

به گزارش روزنامه لبنانی البلد، چرکوف در این باره گفت: افسران نیروی دریایی فعال در دریای سیاه برای فعالیت در این دفتر به دریای مدیترانه اعزام شده اند و ناوگان دریایی مستقر در دریای سیاه با دریای مدیترانه در ارتباط است. ناوهایی که قرار است به این منطقه اعزام شوند نیز ناوهایی هستند که در گذشته در حوزه بالکان، دریای شمال و دریای سیاه فعالیت می کرده اند.

 

شکایت عراق از ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل

هیئت وزیران عراق رسما نسبت به ورود شورشیان حزب کارگران کردستان به خاک خود اعتراض کرد و اعلام کرد به زودی اعتراض نامه ای را در این زمینه تنظیم و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد.

به گزارش روزنامه عراقی الصباح، در بیاینه هیئت وزیران عراق آمده است که ورود این افراد به خاک عراق نادیده گرفتن علنی تمامیت ارضی و زیر پا گذاشتن استقلال عراق است و بغداد نسبت به این اقدام کردها به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می کند.

 

در این بیانیه تاکید شده است که شکایت مشابهی نیز به اتحادیه عرب و سازمان همکاری های کشورهای اسلامی خواهد شد و از این دو سازمان خواهد خواست تا از استقلال و تمامیت ارضی عراق دفاع کنند.

 

مرزهای سوریه و اردن تحت کنترل نیروهای حزب الله

منابع نزدیک به حزب الله لبنان به روزنامه کویتی القبس گفته اند که نیروهای وابسته به آنها نقشی بارز در پیشروی ارتش سوریه در منطقه درعا و دمشق داشته و ارتش سوریه به کمک آنها توانسته شهر خربه غزاله، که موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک دارد و مشرف به راه های بین المللی میان دمشق و درعا است، را به کنترل خود در آورد.

به گفته این منابع نیروهای حزب الله در مناطق جنوبی به سرعت در حال پیشروی هستند و اکنون دروازه ورودی به درعا را به اختیار خود گرفته اند و به دنبال آن کنترل مرزهای سوریه با اردن را نیز در اختیار دارند.

 

برهم صالح تنها گزینه جانشینی طالبانی

یک منبع آگاه کردی گفت که در حال حاضر رایزنی هایی برای تعیین شخصی به جانشینی جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق در حال انجام است و برهم صالح، دبیر کل اتحاد میهنی کردستان عراق تنها گزینه برای تصدی این سمت است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سفر اخیر برهم صالح به ایران نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

این فرد آگاه همچنین می گوید حتی در صورتی که پرزیدنت طالبانی به کردستان بازگردد و حالش خوب باشد باز هم نمی تواند به عنوان رئیس جمهور در این سمت فعالیت کند.

 

مرخصی اجباری بدون حقوق نظامیان پنتاگون

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا دستور داده است که بیشتر کارمندان این وزارتخانه از 8 اگوست تا پایان سپتامبر به مدت 11 روز به مرخصی اجباری بدون حقوق بروند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، این تاریخ پایان سال مالی ایالات متحده است و گفته شده دلیل صدور این دستور کمبودهای مالی ای است که ایالات متحده با آن دست به گریبان است.

چاک هیگل گفته که اتخاذ این تصمیم برای او بسیار سخت و دشوار بوده و امیدوار است که در سال آینده مالی وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد و نیازی به اتخاذ چنین تصمیم هایی نباشد.

 

کاهش شدید محبوبیت مرسی

بر اساس تازه ترین نظرسنجی که توسط یکی از مراکز حقوقی در مصر انجام شده، محبوبیت محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نسبت به 10 ماه گذشته به شدت سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، بر اساس این نظرسنجی در صورتی که مرسی مجددا نامزد ریاست جمهوری شود تنها 30 درصد به او رای خواهند داد در حالی که این رقم در ماه مارس گذشته 37 درصد و در پایان یک صد روز کاری اش 58 درصد بود.

این در حالی است که رغبت به انتخاب جبهه آزادیخبش برای جانشینی مرسی نیز چندان بالا نیست و بر اساس این نظرسنجی میزان اقبال از آن از 33 درصد در ماه گذشته میلادی به 30 درصد در ماه جاری کاهش یافته است.

 

جایگزینی نفت عراق و امریکای لاتین به جای ایران در هند

شرکت هندی مانگلور اعلام کرد که از این به بعد به جای واردات نفت از ایران سوخت مورد نیاز خود را از عراق و کشورهای امریکای لاتین تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی جامعه جهانی (اروپا و امریکا) اتخاذ شده است.

 

یک زن سفیر امریکا در لیبی شد

خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال گزارش داد که مجلس سنای امریکا انتخاب خانم دیبورا کای جونز به عنوان سفیر امریکا در لیبی را تصویب کرد.

بنا به این تصمیم وی جانشین کریستوفر استیونز که در سال گذشته میلادی توسط جریان های وابسته به القاعده در شهر بنغازی کشته شد، می شود.

قرار است وی به زودی عازم لیبی شده و مسئولیت اداره سفارت خانه این کشور را بر عهده بگیرد.

 

پیشنهاد ایران به سوریه

روزنامه لبنانی الحیات گزارش داد که ایرانی ها به سوری ها پیشنهاد داده اند برای این که ارتش سوریه بتواند برتری میدانی بیابد، اختیارات کامل به حزب الله لبنان بدهد و به حمایت کامل از آن برخیزد.

بنا به این گزارش ایرانی ها به سوری ها پیشنهاد داده اند از آن جا که سوریه نمی خواهد جبهه جولان را در پاسخ به حملات تجاوزگرانه اسرائیل بدهد، بهتر است حداقل برتری میدانی را از آن خود کند و با حمایت کامل از فعالیت های میدانی حزب الله به آن اختیارات کامل بدهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق لیبی سوریه امریکا حزب الله


نظر شما :