معاون وزیر نفت:

گازوئیل های مرغوب به بغداد می روند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۱۶۲۱۱ سرخط اخبار

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای قرارداد جدید نفتی ایران و عراق، اعلام کرد: براساس این قرارداد، ایران روزانه ۳ تا ۵ میلیون لیتر گازوئیل مرغوب به این کشور همسایه صادر می کند.

به گزارش مهر، ایران پس از امضای دو قرارداد گازی به منظور تحویل گازهای ترش پارس جنوبی در منطقه بصره و بغداد، قرارداد جدیدی با دولت عراق به منظور صادرات گازوئیل امضا کرد.

علیرضا ضیغمی درباره جزئیات امضای قرارداد جدید نفتی با عراق، گفت: از دو سال گذشته تاکنون ایران قراردادی با عراق به منظور صادرات فرآورده های مختلف نفتی امضا کرده بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه با توافق جدید قرارداد قبلی صادرات فرآورده های نفتی بین دو کشور تمدید شد، تصریح کرد: بر این اساس با پیشنهاد طرف عراقی حتی سقف صادرات گاز تا مرز پنج میلیون لیتر در روز هم افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه قرار است با توجه به ظرفیت تولید و مصرف داخلی روزانه حداقل ۳ میلیون لیتر و حداکثر ۵ میلیون لیتر گازوئیل به این کشور همسایه صادر شود، تبیین کرد: با توجه به راه اندازی چهار طرح جدید پالایشگاهی و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش بینی می شود امسال ظرفیت تولید گازوئیل ایران به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سالجاری ظرفیت تولید گازوئیل کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا افزایش می یابد، تاکید کرد: در مجموع تا پایان سالجاری ظرفیت تولید گازوئیل مرغوب و کم گوگرد به ۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت در سالجاری روزانه در پالایشگاه تهران ۱۱.۵ میلیون لیتر، شازند ۱۱.۲ میلیون لیتر، بندرعباس ۱۲ میلیون لیتر و لاوان حدود ۲.۵ میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد تولید شده و یا به زودی تولید آن آغاز خواهد شد.

ضیغمی پیشتر با تاکید بر اینکه با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع مصرف گازوئیل در واحدهای صنعتی کاهش یافته است، اظهار کرده بود: در سال ۹۲ با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، گاز بیشتری برای تحویل به نیروگاه ها و صنایع عمده تولید خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه از سال ۹۲ با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی ظرفیت مازاد بیشتری برای صادرات گازوئیل حاصل خواهد شد، بیان کرده بود: هم اکنون هم به طور متوسط روزانه حدود دو میلیون گازوئیل ظرفیت مازاد برای صادرات گازوئیل به کشورهای همسایه وجود دارد.

کلید واژه ها: گازوئیل لیتر میلیون لیتر صادرات قرارداد ظرفیت عراق ظرفیت تولید


نظر شما :