باز هم تضاد در منافع روسیه - آمریکا در سوریه

مسکو به راحتی از بشار نمی گذرد آقای اوباما

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۱۶۱۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روس‌ها می‌گویند هر گونه حمله‌ای به سوریه در نهایت متوجه آنها می‌شود به ویژه که سلاح‌های آنها در سوریه موجود هستند و پایگاه نظامی آنها در بندر طرطوس فعال است.
مسکو به راحتی از بشار نمی گذرد آقای اوباما

دیپلماسی ایرانی: پیشنهادهایی که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا درباره حل بحران سوریه داده است، ناگهانی نیست، به ویژه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است در ماه آینده برگزار شود. روشن است که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم گرفته است که از گزینه نظامی دوری کند و اجازه دهد که درگیری های نظامی در داخل سوریه به همین وضعیت فعلی خودش ادامه یابد. امریکا می خواهد به این ترتیب با یک سنگ دو گنجشک را هم زمان بزند.

پیشنهادی که جان کری داده و گفته است که به این ترتیب تضمینی برای کنار رفتن تدریجی بشار اسد خواهیم داشت و حکومت موقتی در سوریه تشکیل خواهد شد که اداره امور را برای مرحله آینده به دست خواهد گرفت، بیش از همه محقق کننده مصالح امریکا است، به این ترتیب که:

  1. سوریه از ایران جدا می شود به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و احتمال پیروزی یکی از چهره های معتدل در این انتخابات.
  2. سوریه از حزب الله جدا می شود که این مساله باعث می شود تا یکی از کسانی که سلاح های حزب الله را تامین می کند و به نوعی سلاح های ایرانی را به دست آن می رساند، حذف شود و این مساله سبب می شود تا یکی از مهم ترین کشورهایی که امنیت اسرائیل را تهدید می کرد دیگر تهدیدی برای این رژیم نباشد.
  3. کنترل کامل امریکا بر منطقه عربی و جلوگیری از نفوذ روسی در آن با سقوط آخرین هم پیمانش در منطقه.

اما گویا این نقشه به هم ریخته است. مسکو درک کرده که واشنگتن چه نیرنگی را برای فریب دادن آن تدارک دیده است. ظاهرا آنها دریافته اند خوش برخوردی جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در مسکو و کرملین ظاهر فریب کارانه ای بیش نبوده است. او پذیرفت سه ساعت برای دیدار با پوتین معطل بماند به این امید که بتواند مکر خود را بر او تحمیل کند. اما روس ها اکنون دریافته اند که در سایه مخالفت مخالفان اسد برای مذاکره با او و کرملین که به اعتقاد روس ها امریکایی ها از آن خبر داشته و چه بسا آن را هدایت می کرده اند، واشنگتن تلاش دارد تا کلاهی تازه را بر سر آنها بگذارد. برای همین مسکو فورا اعلام کرد که به دمشق موشک های اس 300 زمین به هوا را تحویل می دهد. مساله ای که باعث نگرانی کشورهای غربی شده و آنها را به این نتیجه رسانده است که در صورتی که این سلاح ها به دست حکومت سوریه برسد موازنه منطقه به شکل بی سابقه ای تغییر خواهد کرد. به ویژه که اسرائیل اکنون بیش از هر زمانی به انجام عملیات نظامی در خارج از محدوده اشغالش فکر می کند و همان طور که دیدیم اخیرا نیز دمشق را بمباران کرد. رژیم صهیونیستی بعید نمی داند که این سلاح ها فورا از سوی حکومت سوریه به حزب الله برسد.

در همین چارچوب تحرکات دیپلماتیک روس ها ظرف روزهای گذشته بر سر سوریه نیز افزایش یافته است. بعد از آن که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا از مسکو بازگشت، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز هفته گذشته به مسکو سفر کرد و بعد از او ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن از روسیه دیدن کرد. از دیروز نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو سفر کرده است. نتانیاهو که خود رهبری حمله اخیر اسرائیل به سوریه را بر عهده داشته، پنهان نمی کند که از واکنش دولت سوریه به این حمله بیمناک است. به ویژه با توجه به هشدار جدی ای که رئیس جمهوری روسیه به او داده احتمال دارد که روسیه وارد بازی شده و این بار در دفاع از اسد پاسخ نظامی تلاویو را خود بدهد.

روس ها می گویند هر گونه حمله ای به سوریه در نهایت متوجه آنها می شود به ویژه که سلاح های آنها در سوریه موجود هستند و پایگاه نظامی آنها در بندر طرطوس فعال است.

تلاویو اعلام کرده است که هدف از حمله اخیر به دمشق از بین بردن موشک های فاتح 110 ساخت ایران و M-600 ساخت سوریه بوده است. وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه خود اعلام کرد که این حملات به سه نقطه نظامی در منطقه جمرایا، نزدیک به دمشق، میسلون و یک فرودگاه نظامی در دیماس در نزدیکی مرز لبنان بوده است. گفته می شود این حمله با هماهنگی امریکا صورت گرفته و واشنگتن قصد داشته است در سایه آن آسان تر به مخالفان اسد سلاح برساند. اما اسرائیل اعلام کرده که هدف از این حمله از بین بردن امدادهای نظامی ای که از سوریه متوجه حزب الله شده، به هر قیمتی است. اما روس ها می گویند هر گونه حمله ای به سوریه در نهایت متوجه آنها می شود به ویژه که سلاح های آنها در سوریه موجود هستند و پایگاه نظامی آنها در بندر طرطوس فعال است. بنابر این حتی هر گونه استمرار درگیری مسلحانه در داخل سوریه نیز تهدیدی مستقیم برای استراتژی روسیه در این کشور محسوب می شود.

تنش در روابط دو قدرت بزرگ جهانی یعنی ایالات متحده امریکا و روسیه به طور مستقیم بر معادله سوریه تاثیر می گذارد. اصرار ایالات متحده بر مسلح ساختن مخالفان اسد به جای استفاده از گزینه نظامی اگر چه جایگزینی به جای حمله نظامی اعلام شده اما باعث نشده است تا در نهایت تعارض آن با سیاست های روسیه از بین برود. برای همین است که روسیه برای مقابله با اصرار امریکا برای مسلح ساختن مخالف اسد تحویل معاهدات تسلیحاتی خود به سوریه را مطرح کرده و گفته است که می خواهد به اسد موشک های S-300 بدهد. امریکا فراموش می کند که مسکو به هیچ وجه حاضر نیست که متحد اصلی خود در خاورمیانه و جهان عرب را از دست بدهد. کرملین دست به هر کاری می زند تا جایگاه اسد در برابر فشارهای جامعه جهانی تضعیف نشود.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه امریکا روسیه مسکو جان کری اسرائیل حزب الله دمشق


نظر شما :