خیانت اعرب خلیج فارس به فلسطینیان

کدام کشورها میزبان نمایندگی های تلاویو می شوند؟

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۶۱۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
طبیعی است که نام کشورهای قطر و عمان که روابط اقتصادی با اسرائیل برقرار کرده اند و نمایندگی هایی را از سوی این رژیم در پایتخت های خود راه اندازی کرده اند، بیش از دیگران به میان آید.
کدام کشورها میزبان نمایندگی های تلاویو می شوند؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز یکشنبه اعلام کرد که اسرائیل بر اساس مبلغی که در بودجه خود تعیین کرده است قصد دارد نمایندگی هایی را از طرف خود در برخی پایتخت های خارجی افتتاح کند، تلاویو اعلام کرده است که به دلیل این که نمی خواهد کشورهای میزبان در پی اعلام این خبر در تنگنا قرار بگیرند از ذکر نام این کشورها خودداری می کند.

سفیر اسرائیل در برلین اعلام کرد که روابط اقتصادی و سیاسی ای میان تلاویو با کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که سبب می شود تا مصالح مشترکی میان آنها شکل بگیرد و این مساله باعث می شود تا اسرائیل اقدام به افتتاح دفاتری در آن کشورها شبیه سفارت خانه و تعیین افرادی در حد سفیر برای آنها کند، اظهاراتی که وزارت امور خارجه اسرائیل تا کنون هیچ اظهار نظری درباره آن نکرده است.

بر اساس سندی که این روزنامه عبری در سال های 2010 و 2012 منتشر کرده اسرائیل اقدام به تاسیس نمایندگی هایی در برخی کشورهای جهان کرده است که در آن گزارش نام همه این کشورها آمده اما گفته شده که از ذکر نام این دفاتر در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اجتناب می کند چرا که "روابط اسرائیل با کشورهای این منطقه بینهایت حساس" است.

گزارش این روزنامه باعث می شود تا شبهاتی نسبت به نام این کشورها ایجاد شود، دلایلی که در این میان وجود دارد، می توانند شبهات را به یقین تبدیل کنند. طبیعی است که نام کشورهای قطر و عمان که روابط اقتصادی با اسرائیل برقرار کرده اند و نمایندگی هایی را از سوی این رژیم در پایتخت های خود راه اندازی کرده اند، بیش از دیگران به میان آید.

در این میان قطر بر کشور سلطنتی عمان مقدم تر است چرا که نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور یعنی شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، خود شخصا ریاست کمیسیون طرح صلح عربی را بر عهده گرفت و به واشنگتن رفت و با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد و بعد از آن از سوی جامعه عربی سخنگو شد و گفت که کشورهای عربی با طرح تبادل اراضی میان فلسطینی ها با اسرائیلی ها موافقند، اظهاراتی که بعد از آن در معرض انتقادهای شدید از سوی نویسندگان و روزنامه نگاران مختلف قرار گرفت.

کشور امارات متحده عربی مدتی است که به طور سری با اسرائیل رابطه برقرار کرده است، حتی شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه اش با زیپی لیونی، همتای وقت اسرائیلی اش بارها دیدار کرد، بر اساس آن چه در اسناد ویکی لیکس آمده است، همچنین امارات بارها میزبان وزرای اسرئیلی برای شرکت در کنفرانس های متعددی که در خاک خود برگزار کرد، بوده است.

در این میان نمی توان کشور بحرین را مستثنی دانست، کشوری که بارها هئیتی اسرائیلی به آن سفر کرده است و ولیعهد آن در مقاله ای که در روزنامه "نیویورک" منتشر کرد بر عادی سازی روابط رسانه ای عربی با اسرائیل تاکید کرد و نوشت که باید افکار عمومی عربی و اسرائیلی با یکدیگر در تعامل باشند و از این زاویه به صلح عربی و رغبت اعراب برای صلح سخن گفت.

دولت قطر بارها اعلام کرده که حاضر است که نمایندگی اسرائیل در دوحه را بازگشایی کند به شرطی که تلاویو به برخی خواسته های دوحه عمل کند، از جمله با بازسازی نوار غزه موافقت کند، اجازه ورود مواد لازم بدون هیچ گونه سنگ اندازی اسرائیلی به غزه را بدهد، و تعهد دهد که بازسازی ها را ویران نخواهد کرد، سوالی که این جا مطرح است این است که آیا دولت قطر این تضمین را گرفته و تلاویو شرایطش را برآورد کرده که تا کنون نیم میلیارد دلار برای بازسازی غزه صرف کرده و عملیات بازسازی را در این منطقه آغاز کرده است؟

درباره کشور سلطنتی عمان نیز می توان به اظهارات آقای یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه این کشور اشاره کرد که گفت اسرائیل نمایندگی ای برای خود در مسقط راه اندازی کرده که این مساله کمک می کند تا به فرایند صلح کمک شود و حرکت رو به جلویی را آغاز کند، اگر چه وقتی که صلحی محقق نشد، در سال 2000 در پی آغاز انتفاضه دوم و شلیک مستقیم سربازان اسرائیلی به شهدای فلسطینی دستور به بستن دفتر نمایندگی این رژیم کرد.

سخت است نام دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را حدس زد. اما حقیقت به زودی افشا می شود برای این که روزنامه های اسرائیلی در سایه رقابت روزنامه هایی که در این رژیم وجود دارد، نمی توانند اسرار را کتمان نگه دارند، به خصوص این که دولت تلاویو نیز بی میل نیست که این اسرار به رسانه ها درز پیدا کنند تا اخباری درباره عادی سازی روابطش با اعراب در رسانه ها مطرح شود.

برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در زمانی صورت می گیرد که تلاویو همچنان سیاست شهرک سازی ها را ادامه می دهد، به مسجد الاقصی با هدف تقسیم آن تعرض می کند، و همه کاری می کند که فرایند صلح در حد جنازه باقی بماند و کاری از پیش نرود. برقراری رابطه در این وضعیت جنایتی بزرگ محسوب می شود که رژیم راست افراطی اسرئیلی را ترغیب می کند که به اعراب و مقدستشان بیش از پیش توهین کند.

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل عربی تلاویو نمایندگی وزیر امور خارجه قطر بازسازی


( ۳ )

نظر شما :