شرط قطر برای دادن دفتر به طالبان

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۱۵۷۰۷ سرخط اخبار


روزنامه گاردین با افشای تلاش قطر برای دایر کردن دفتر طالبان در دوحه نوشت: دولت قطر از طالبان افغانستان خواست با دوری از سازمان القاعده به گفت وگوهای صلح پایبند باشد تا بتواند در دوحه دفتر سیاسی افتتاح کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد: دولت قطر از طالبان خواسته قطع روابط خود را با "حرکت جهاد جهانی" اعلام کرده و تعهد نماید از دفترش در پایتخت این کشور به عنوان ابزاری برای گفت وگو با آمریکا و دولت افغانستان و نه مقر دولت در تبعید یا دفتر جمع آوری کمک استفاده کند.

گاردین ادامه داد: در جریان نشست سه جانبه جان کری وزیر خارجه آمریکا، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و ژنرال اشفق کیانی فرمانده ارتش پاکستان در حومه بروکسل پایتخت بلژیک، کری از ژنرال کیانی خواست حمایت علنی خود را از گفت وگوهای صلح به شکل فشار بر طالبان پاکستان برای صدور بیانیه ای در این زمینه، نشان دهد.

به نظر می رسد این شرط و شروط قطر برای گروه شبه نظامی طالبان افغانستان پس از آن صورت می گیرد که گروه های مسلح خارجی که با حمایت دوحه وارد سوریه شدند، عملاً القاعده را نمایندگی کرده و باعث شدند تا عملاً دیپلماسی سیاسی و نظامی قطر برای هر اقدام دیگری زیر سوال برود.

این روزنامه تصریح کرد: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس همین درخواست را ماه فوریه برای ژنرال کیانی فرمانده ارتش پاکستان مطرح کرد چون معتقد بود پاکستان، ادامه تنش در خاکش را نه ابزاری برای محدودسازی نفوذ هند در منطقه بلکه تهدیدی مستقیم برای منافع ملی خود می داند.    

همچنین مایکل سامبل فرستاده سابق اتحایه اروپا به افغانستان و کارشناس امور گفت وگو با طالبان گفت: رهبران طالبان باید درباره اعلام آمادگی برای ورود یا عدم ورود به روند سیاسی تصمیم گیری نمایند.   

سامبل که در زمان حاضر در مرکز حقوق بشر (کار) در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد فعالیت دارد، افزود: آغاز دوباره نبرد در افغانستان نشان می دهد جریان های قدرتمند در طالبان مخالف گفت وگوهای صلح هستند. چون فکر می کنند پس از عقب نشینی منظم نیروهای ناتو از افغانستان هنوز امکان پیروزی نظامی وجود دارد یا اینکه اوضاع در سال آینده برای گفت وگو مناسب تر خواهد بود.

گزارش آکادمی سلطنتی پژوهش های امنیتی و دفاعی لندن (روسی) که سامبل در تهیه آن شرکت داشته، حاکی است، شخصیت های بارز طالبان آماده جدایی از القاعده، گفت وگو برای آتش بس و حتی پذیرش حضور نظامی بلندمدت آمریکا در افغانستان به عنوان بخشی از توافقنامه صلح فراگیر هستند اما با قانون اساسی که پشتیبان دولت کرزی است، مخالفند.
 

کلید واژه ها: افغانستان قطر گفت وگو وگو پاکستان


نظر شما :