نظرات مقایسه ای کاندیداها درباره هولوکاست

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۱۵۵۳۰ سرخط اخبار
در پی اظهار نظر اخیر قالیباف در انتقاد از مواضع احمدی نژاد پیرامون هولوکاست سه نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز مواضع احمدی نژاد را رد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد در ۴ آبان ۱۳۸۴ در کنفرانسی با نام کنفرانس حمایت از فلسطینی ها که در تهران برگزار شد، موجودیت کشور اسرائیل و همچنین مساله هولوکاست را زیر سؤال برد. وی در سخنانش از تغییر رژیم اسرائیل سخن گفت و این عبارت را به کار برد: «جهان بدون اسرائیل امن تر خواهد بود اظهاراتی که بعدها تکرار نشد و حتی در برخی مقاطع تکذیب شد.

این در حالی است که این اظهارات دست مایه غرب برای هجمه تبلیغاتی به ایران شد و اشک تمساح صهیونیست ها را به دنبال داشت.

با گذشت چند سال از آن اظهارات اخیرا محمد باقر قالیباف یکی از اعضای ائتلاف پیشرفت در سخنانی از آرمانگرایی کاسبکارانه انتقاد کرد و با طرح این سئوال که نفی هولوکاست ما را به کجا رساند؟ تاکید کرد: ما هیچ گاه با یهود مخالف نبودیم، یک دین است؛ آنجایی که ما مخالفت کردیم با صهیونیست ها بوده است.ما 30 سال حامی اصلی آرمان فلسطین بوده ایم ولی به واسطه هوشمندی امام و رهبری کسی نتوانست ما را متهم به ضد یهود بودن بکند.ولی یکباره بدون توجه به نتایج و پیامدها بحث هولوکاست مطرح می شود.این چه نفعی برای انقلاب و فلسطینی ها داشت.ببنید وقتی ما آن  زمان به اسم آرمان گرایی؛ موضوع هولوکاست را مطرح کردیم و آن جنجال ایجاد شد؛ زمانی دیگر سخن از بسیحی بودن و  بازگشت و رجعت اقای چاوز را مطرح کردیم.این نتیجه و برآیند آرمان گرایی خامی است که در طی زمان استحاله شده است.

سخنان کم ثمر هزینه بر

وی در پاسخ به سئوالی درباره اعتقادش پیرامون هولوکاست خاطر نشان کرد: آن را از تاریخ دان ها سوال کنید، آن اصلا موضوع بحث من نیست. من می خواهم بگویم وقتی لازم نیست و تامین کننده منافع ما نیست، می آئیم این را مطرح می کنیم. حتی یک ذهنیت درست می شود و یک بهانه در دست دشمن ترین دشمن انقلاب اسلامی که صهیونیست ها هستند می دهیم و آرمان های فلسطین را تحت تاثیر قرار می دهیم.دفاع از آرمان فلسطین جزیی از اصول سیاست خارجی ماست؛ نفی هولوکاست که جزیی از آن نیست و بنا به ماهیت جنجالی خود به جای کمک به ما برای پیشبرد اهداف و آرمانهایمان،به دشمن فرصت می دهد تا مظلوم نمایی کند،علیه ما اجماع درست کند و موضع برحق ما در موضوعی مانند موضوع هسته ای را تحت تاثیر قرار دهد. من می گویم با طرح سخنان کم ثمر پرهزینه،  زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم ساختیم.منشاء این موضع گیریها هم سیاست زدگی است. این ها بیشتر مصرف داخلی دارد تا مصرف خارجی.ما از سیاست زدگی در عرصه سیاست خارجی بسیار آسیب دیده ایم.سیاست بازان نباید جایی در سیاست خارجی ما داشته باشند چون منافع ملی را قربانی رقابت های سیاسی داخلی می کنند.

این اظهارات قالیباف واکنش هایی را به دنبال داشت به شکلی که رسانه های حامی دولت از طرح این مسئله توسط قالیباف و برخی شخصیت های سیاسی از موضع گیری احمدی نژاد انتقاد کردند.

کاری نسنجیده بود

در این باره محمدحسین ابوترابی فرد از نامزدهای تصدی ریاست جمهوری طی اظهار نظری تاکید کرد: در رابطه با رژیم صهیونیستی، موضع نظام مشخص است و باید براساس آن حرکت کنیم. طرح مباحث و مفاهیم این چنینی سودی برای بدنه انقلاب ندارد و کاری نسنجیده به نظر می رسد.

سودی نبردیم

غلامعلی حدادعادل عضو دیگر ائتلاف سه گانه نیز در موضع گیری خود گفت که موافق طرح این موضوع به گونه ای که آقای احمدی نژاد مطرح کرد، نبودم، موافق این نبودم که آقای احمدی نژاد اصل هولوکاست را انکار کند چون ما از انکار هولوکاست سودی نبردیم.

واکنش وزیر سابق احمدی نژاد

از سوی دیگر کامران باقری لنکرانی گزینه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری از اظهارات قالیباف به صورت ضمنی انتقاد کرد و گفت: اینکه برخی گفتند مطرح کردن هولوکاست و نقد تفکر صهیونیستی به طور علنی از نقاط ضعف سیاست خارجی است، برخلاف مبنایی است که حضرت امام (ره) به ما آموخته اند.

محسن رضایی دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز در این باره تاکید کرده است: اگر من رئیس جمهور شوم اسرائیل باید برای مقابله راه های دیگری انتخاب کند چون آنها ما را می شناسند که اهل افراط و تفریط نبوده اما قاطع هستیم . نه از موضوع هولوکاست صحبت می کنم نه سایت نظنز را می بندیم. اما با قدرت و قاطعیت، توان دفاع از خود را داریم.

خودش هم پشیمان است

محمدشریعتمداری گزینه اصلاح طلب تصدی انتخابات ریاست جمهوری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: احمدی نژاد خودش هم از طرح آن اظهارات درباره هولوکاست پشیمان است و در اظهارات بعدی خود نیز دیگر اشاره ای به اظهارات اولیه نکرد به نظر من این دعوای بین فاشیست ها بود و طرح آن در آن زمان نفعی برای ایران نداشت.

کلید واژه ها: هولوکاست احمدی نژاد آرمان ریاست جمهوری موضع قالیباف ریاست خارجی سیاست خارجی اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :