تانکرها به انبار تبدیل شدند

میلیون ها بشکه نفت ایران روی آب

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۳۹۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
در شرایطی که تهران در جدال با تحریم های غرب علیه صادرات نفتی است، میلیون ها بشکه از نفت ایران در تانکرهای سرگردان روی آب، انبار شده است.
میلیون ها بشکه نفت ایران روی آب

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که تهران در جدال با تحریم های غرب علیه صادرات نفتی است، میلیون ها بشکه از نفت ایران در تانکرهای سرگردان روی آب، انبار شده است. درآمد نفتی ایران در نتیجه تحریم های آمریکا و اروپا 50 درصد کاهش یافته و کارشناسان می گویند تردیدی وجود ندارد که روز به روز به تعداد تانکرهایی که در واقع انبار بشکه های نفت ایران هستند، افزوده شود.رویترز در گزارشی با اشاره به انبار میلیون ها بشکه نفت ایران می نویسد: تحریم ها به تجارت نفتی ایران آسیب زده اند و اکنون موضوع فروش این محموله های نفتی با قیمت پایین مطرح است.

هرچند برآورد منابع صنعتی از حجم نفتی که ایران روی آب ذخیر کرده متفاوت است، اما همه آنها بر این نکته اتفاق نظر دارند که این حجم در مقایسه با چند ماه گذشته، بسیار بیشتر است. برخی برآوردها حاکی از آن است که 10 سوپرتانکر نفتی ایران که هر یک گنجایش 2 میلیون بشکه نفت دارند، منابع نفتی را روی آب ذخیر کرده اند. از سوی دیگر یک تانکر کوچک دیگر نیز با ظرفیت یک میلیون بشکه، اکنون به انباری برای محموله های نفتی ایران تبدیل شده است.

رویتزر در نهایت اینگونه نتیجه گیری می کند که ذخایر نفتی ایران در تانکرهای شناور روی آب حدود 25 میلیون بشکه است. تانکرهایی که در مقایسه با چهار ماه گذشته، تعداد آنها افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که پیروز موسوی، مدیر عامل شرکت ترمینال نفتی ایران، واحدی از شرکت ملی نفت، هفته گذشته در گفت و گو با فارس اعلام کرده بود انبارهای نفتی متعددی در خارج و عسلویه در حال احداث است. وی در عین حال خاطرنشان کرد ایران با مشکلی در صادرات نفت مواجه نیست. موسوی خاطرنشان کرد ایران ذخیره نفتی روی آب ندارد و اگر تانکری شناور است در انتظار بارگیری یا صادرات قرار دارد.

برخی برآوردها حاکی از آن است که 10 سوپرتانکر نفتی ایران که هر یک گنجایش 2 میلیون بشکه نفت دارند، منابع نفتی را روی آب ذخیر کرده اند. از سوی دیگر یک تانکر کوچک دیگر نیز با ظرفیت یک میلیون بشکه، اکنون به انباری برای محموله های نفتی ایران تبدیل شده است.

 

این در شرایطی است که یک منبع صنعتی دیگر اینگونه برآورد می کند که 17 تانکر ، نفت ایران را ذخیره کرده اند و احتمالا 30 میلیون بشکه نفت در تانکرها ذخیره شده است.  در سال گذشته نیز میزان ذخایر نفتی شناور روی آب ایران به 33 میلیون بشکه رسیده بود.

ایران هنوز انبار زمینی کافی برای ذخیر نفت ندارد، بنابراین به گفته کارشناسان باید بشکه های نفت تولید شده در در نفتکش های فراساحلی نگاهدارد تا سر انجام این نفت کش ها روانه مقصدی شوند.

این در حالی است که ترکیب دو موضوع استفاده از تانکرهای نفتی به عنوان انبار نفت و همچنین تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای نفتکش های حامل نفت ایران، موجب شده است، جمهوری اسلامی با کمبود تانکر برای صادرات نفت مواجه باشد. البته در هفته های اخیر دو سوپر تانکر به ناوگان تانکری ایران ملحق شده اند که ساخت کشور چین هستند. ایران با در اختیار داشتن تانکرهای بیشتر ، مشکلات کمتری برای جا به جایی نفت خواهد داشت اما باتوجه به تحریم ها و شرایط ضعیف بازار تانکری، به نظر می رسد ایران در آینده نزدیک با مشکلات بزرگتری مواجه باشد.

هرچند انتظار می رفت ایران در ماه آوریل روزانه 1 میلیون و 80 هزار بشکه نفت تولید کند اما آمار به دست آمده توسط رویترز حاکی از آن است که تولید نفت ایران در این ماه اندکی بیش از رقم 810 هزار بشکه ای در ماه مارس بوده که همچنان تفاوت فاحشی با میزان تولید دو و نیم میلیون بشکه ای در سال 2011 دارد که هنوز تحریم های نفتی علیه ایران اعمال نشده بود.

بیش از نیمی از تولید نفت کنونی ایران از میادینی می آید که حدود نیم قرن پیش کشف شدند و این میادین مدت هاست که به اوج تولید خود رسیده اند. به همین دلیل ایران باید برای افزایش تولید، سرمایه گذاری در صنعت نفت را افزایش دهد اما تحریم ها مانع جذب سرمایه های خارجی می شوند.

کارشناسان می گویند مشکل ایران این است که بخش عمده ای از بودجه خود را از طرق فروش نفت تامین می کند و به همین دلیل است که فشار زیادی را متحمل می شود. در شرایط کنونی ایران باید روزانه دست کم یک و نیم میلون بشکه نفت تولید کند تا به کسری بودجه دچار نشود.

این درشرایطی است که بیش از نیمی از تولید نفت کنونی ایران از میادینی می آید که حدود نیم قرن پیش کشف شدند و این میادین مدت هاست که به اوج تولید خود رسیده اند. به همین دلیل ایران باید برای افزایش تولید، سرمایه گذاری در صنعت نفت را افزایش دهد اما تحریم ها مانع جذب سرمایه های خارجی می شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: ایران تحریم های غرب


نظر شما :