به غزه نیا آقای اردوغان

۲۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۱۵۰۰۹ سرخط اخبار

 تشکیلات خودگردان فلسطین با سفر رجب طیب اردوغان به نوار غزه که قرار است اواخر ماه مه آتی انجام شود، مخالفت کرد و از وی خواست سفرش را به این منطقه لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، عزام الاحمد، از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح در مصاحبه با رادیو رسمی فلسطین از تصمیم رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برای سفر به نوار غزه انتقاد و اعلام کرد که این اقدام وی باعث دامن زدن به دو دستگی فلسطینی ها می شود.

عزام الاحمد تصریح کرد: هر مسئولی که بدون هماهنگی با رهبری مشروع فلسطین به نوار غزه سفر کند به دو دستگی میان کرانه باختری و نوار غزه دامن می زند.

وی با اعلام اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای آتی به آنکارا سفر کرده و با اردوغان در خصوص این سفر مذاکره می کند، تصریح کرد: امیدوارم که این سفر انجام نشود.

وی از تلاش جنبش حماس برای دیدار با مسئولان کشورهای دیگر که با هدف به رسمیت شناختن دولت آنها در نوار غزه انجام می شود، انتقاد و اعلام کرد: حماس از هر کسی که به نوار غزه بیاید، استقبال می کند و گمان می کند که با این اقدام خود باعث به رسمیت شناختن خود می شود.

جنبش حماس نیز نسبت به این موضع تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال این سفر واکنش نشان داد و صلاح البردویل، یکی از رهبران برجسته این جنبش اعلام کرد: این مساله اندوه بار است، تنها مشروعیتی که باقی مانده است، مشروعیت شورای قانونگذاری است و محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نماینده ما به شمار نمی آید چرا که دوره حکمرانی آن پایان یافته است و محمود عباس به عنوان رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین نیز نماینده مردم فلسطین نیست چرا که این سازمان تنها شامل یک قشری از مردم فلسطین است.

تنش های بسیاری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس در خصوص نمایندگی فلسطین وجود دارد و در حالی که تشکیلات خودگران فلسطین همکاری با حماس را به عنوان جنبش مشروع حاکم بر نوار غزه رد می کند، حماس از کشورهای عربی خواسته است در خصوص مساله نمایندگی فلسطین تجدیدنظر کنند، چرا که حماس نظام منتخب مردم است.

بعد از آن که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر با هدف بررسی مساله آشتی فلسطین خواهان برگزاری نشست سران عرب در قاهره شد، در مارس اختلافات بر سر مساله نمایندگی فلسطین مجددا برانگیخته شد. تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که در نشستی که حماس در آن باشد، حضور نمی یابد، چرا که "مشروعیت و نمایندگی متعلق به یک طرف است".

حماس نیز اعلام کرد که جنبش فتح از آشتی شانه خالی می کند و فتح تا ابد نمی تواند با سوء استفاده از روابط خود با کشورهای عربی خود را به فلسطین تحمیل کند.

اردوغان اخیرا اعلام کرد که با هدف کمک به لغو محاصره رِژِیم صهیونیستی علیه نوار غزه اواخر مه به نوار غزه سفر می کند.

جنبش حماس از این تصمیم اردوغان بسیار استقبال کرده و زیاد الظاظا، معاون نخست وزیر دولت حماس اعلام کرد که این سفر چشم اندازهای جدیدی را برای لغو محاصره نوار غزه ایجاد می کند.

کلید واژه ها: فلسطین حماس نوار غزه خودگردان فلسطین خودگردان تشکیلات به نوار غزه به نوار تشکیلات خودگردان تشکیلات خودگردان فلسطین اردوغان نمایندگی


نظر شما :