خشم تلاویو از جان کری:

آقای وزیر شما موجودیت ما را زیر سوال برده‌اید

۲۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۴۹۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته هاآرتص همه وزرای کابینه صهیونیستی به ویژه وزیرانی که به نوعی با پرونده فلسطین درگیر هستند به اطلاع کری رسانده‌اند که با مذاکراتی که صرفا بر سر مرزها و امنیت باشد، مخالفند.
آقای وزیر شما موجودیت ما را زیر سوال برده‌اید

دیپلماسی ایرانی: سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به اسرائیل محل بحث بسیاری از رسانه های صهیونیستی قرار گرفته است. سفری که به چالشی سیاسی در اسرائیل تبدیل شده به گونه ای که برخی مطبوعات تندروی اسرائیلی کری را متهم کرده اند که قصد دارد موجودیت اسرائیل را زیر سوال ببرد و تلاویو را وادار کند که امتیازهای غیر قابل قبولی به فلسطینی ها بدهد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، روزنامه هاآرتص در گزارش خود درباره سفر جان کری نوشته است که تلاویو چارچوب پیشنهادی جان کری، وزیر امور خارجه امریکا برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان فقط بر اساس مسائل امنیتی و مرزی را رد می کند. این روزنامه عبری می نویسد که اختلافات شدید و گسترده ای میان امریکا و اسرائیل بر سر از سرگیری مذاکرات صلح وجود دارد. یکی از مقام های بلندپایه مطلع اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که اسرائیل با پیشنهاد کری مخالف است. وزیر امور خارجه امریکا فشارهای بسیاری به دو طرف وارد می آورد که مذاکرات را از سر بگیرند و چارچوبی برای آن در نظر بگیرند و به آن پایبند باشند.  

این مقام اسرائیلی همچنین می گوید که اسرائیل از پیشنهادهایی که کری برای مذاکرات صلح داده، بسیار ناخرسند شده است.وی می افزاید: «کری معتقد است که درگیری، اول و قبل از هر چیزی به روی زمین است و این به هیچ وجه صحیح نیست.»

به گفته هاآرتص همه وزرای کابینه صهیونیستی به ویژه وزیرانی که به نوعی با پرونده فلسطین درگیر هستند به اطلاع کری رسانده اند که با مذاکراتی که صرفا بر سر مرزها و امنیت باشد، مخالفند و اسرائیل در صورتی که گفت وگوها از سر گرفته شود همه مسائل جوهری مرتبط با حل نهایی موضوع گفت وگوهای صلح از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولت یهودی و حل مشکل پناهندگان را به طور موازی مطرح خواهد کرد.  

از سوی دیگر روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت نوشت که تمرکز کاخ سفید بر درگیری های فلسطین و اسرائیل به وسواسی نزد واشنگتن تبدیل شده است، روش امریکایی ها نشان می دهد که نمی توانند بپذیرند که نظریه ای که می گفت مشکل اسرائیل و فلسطین مهم ترین مساله درگیری ها در خاورمیانه است، شکست خورده و فروپاشیده است.

این در حالی است که هاآرتص به نقل از جان بایرد، وزیر امور خارجه کانادا نوشت که زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل برای دیدار با بسیاری از همتایانش از کشورهای مختلف جهان  در دفترش در منطقه شیخ در بیت المقدس شرقی اختلافات سنگینی دارد چرا که جامعه جهانی حضور اسرائیل بر بیت المقدس، کرانه باختری و بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و این به معضلی برای دولت عبری تبدیل شده است.

روزنامه "نظرة علیا" نیز به قلم جدعون بیگر و جلعاد شیر در این باره نوشت که احتمال توافق بر سر حفظ بقایای یهودی در اراضی کشور فلسطینی وجود دارد و این در صورتی است که مذاکرات صلح به توافقی منتهی شود. این دو نویسنده در این روزنامه خواستار در نظر گرفتن همه جوانب سیاسی، امنیتی و عملیاتی برای رسیدن به چنین راه حلی شدند.  

هر دو نویسنده در یادداشت های خود در این روزنامه اسرائیلی می نویسند، هر سناریویی که منجر به جدایی فلسطینی ها از اسرائیل شود تنها در صورتی امکان پذیر است که یک نتیجه یا توافقی ذاتی در اسرائیل حاصل شود، مثلا غیر ممکن است که شهرک های انجام شده در خارج از محدوده مراکز شهرک های بزرگ خالی شوند، همچنین باید نظر دیگر اسرائیلی هایی که در پشت مرزهای نهایی در دولت اسرائیل زندگی می کنند را نیز در این باره پرسید.

مسائل اقتصادی دیگر مورد اختلافی کری با اسرائیلی ها بوده است. روزنامه اسرائیل الیوم در این باره می نویسد که اقتصاد اسرائیل از تولید گاز بهره های بسیاری می برد، گازی که به تازگی از دریای مدیترانه استخراج شده است.

اسرائیل الیوم پیش بینی کرد که تولید گاز طبیعی در اسرائیل بتواند وضعیت اقتصادی این رژیم را بهبود بخشد، هزینه های تولید برق را کاهش دهد و علاوه بر آن شرکت های تولیدکننده بزرگ نیز از آن بهره ببرند و در نتیجه وجهه اسرائیل بهبود یابد. همچنین میلیاردها دلار به خزانه این رژیم سرازیر شود و به این ترتیب تلاویو بتواند از توسعه تاسیسات زیربنایی و حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت جامعه حمایت کند.

این در حالی است که امریکایی ها بر شیوه تعامل تلاویو با دیگر پایتخت های درگیر در استخراج و تولید گاز در دریای مدیترانه نیز خورده می گیرند و می گویند که این شیوه آنها باعث می شود تا بحران تازه ای در منطقه شکل بگیرد و به پیچیدگی های موجود در خاورمیانه بیفزاید. خاورمیانه ای که در فضایی نزدیک به جنگ به سر می برد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل تلاویو امریکا


نظر شما :