مهمانپرست: قطعا از موضع قدرت مذاکره می‌کنیم

۱۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۱۴۷۰۹ سرخط اخبار

مهمان پرست تاکید کرد: مذاکره زمانی مفید است که از موضع برابر و با حفظ احترام طرف مقابل باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشستی با دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد بندرعباس سخن می گفت با بیان اینکه شرایط سیاسی فعلی یکی از حساس ترین دوران تاریخی برای کشور ما در تحولات منطقه ای و بین المللی است به بیانات مقام معظم رهبری درباره اینکه در پیچ تاریخی بزرگی به سر می بریم، اشاره کرد و افزود: در شرایط تعیین کننده ای قرار داریم که می تواند تحولات را به گونه ای اساسی در آینده تغییر دهد. اگر این گردنه را با درایت، دقت و تدبیر به سلامتی طی کنیم ادامه مسیر هموار است و راه ما بسیار آسان خواهد بود و پیروزی های بزرگ در پیش روی ملت ما است. اما اگر در این دوره حساس احساساتی رفتار کنیم و تدبیر نداشته باشیم ممکن است آسیب های جدی ببینیم.

وی افزود: در شرایط حساس پیش رو و باید به صورت ویژه حوادث را دنبال کنیم.

مهمان پرست با بیان اینکه شاید بتوان شرایط بین المللی کنونی را از جهاتی با شرایطی پس از جنگ جهانی دوم مقایسه کرد، افزود: ساختار قدرت در حال تغییر است و بحران های بزرگ اجتماعی و سیاسی در غرب آسیب های تخریبی خود را نمایان می کند. شاهد بحران های اقتصادی و اجتماعی در آمریکا و اروپا هستیم و امروز برخی کشورهای اروپایی مشکلات جدی دارند. دنیای غرب امروز با مشکلاتی در درون خود مواجه شده است و برای حل این بحران ها ایده های جدیدی ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وجود کشوری مستقل که برهم زننده نظمی بود که منافع قدرت ها را تامین می کرد برای هیچ کدام از قدرت ها قابل تحمل نبود و انواع فتنه ها را علیه کشور ما دنبال کردند. ما فقط اعلام کرده بودیم که نمی خواهیم به قدرت ها وابستگی داشته باشیم و خودمان راجع به آینده مان تصمیم بگیریم. بزرگترین نگرانی آنها از این بود که تفکر استقلال طلبی به گوش مردم دنیا برسد و آنها تمایل داشته باشند که چنین خواسته هایی را دنبال کنند. بنابراین کوچک ترین حرکتی در این منطقه می تواند منافع قدرت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

مهمان پرست ادامه داد: شکل دنیای آینده متفاوت خواهد بود و در آن دسترسی به فناوری های روز عامل اصلی قدرت ملت ها است. خاورمیانه نیز از آنجا که منبع تامین انرژی بزرگی در دنیا است مورد توجه قدرت ها بوده ضمن اینکه در این زمینه مساله وجود رژیم صهیونیستی برای آنها حساس است . وقتی در منطقه خاورمیانه موج بیداری اسلامی آغاز شد پایه های نظام دیکتاتوری را به لرزه در آورد. آمریکایی ها تلاش کردند حرکت جدیدی آغاز کنند که یا حرکت های گذشته را متوقف کند و یا آنها را به انحراف بکشد.

مهمان پرست همچنین با بیان اینکه تامین امنیت دولت یهود جز اولویت در سیاست خارجی آمریکا اعلام شده است اظهار کرد: امروز همان خطری که از آن می ترسیدند اتفاق افتاده و پیام انقلاب به گوش ملت ها رسیده است از حدود دو سال پیش که بیداری اسلامی در منطقه رخ داد نوع تحرکات قدرت های غربی در منطقه ما تغییر کرد . غرب برای کند کردن و یا متوقف کردن این تحرکات اقداماتی انجام داد، طراحی هایی آغاز شد که موج مصنوعی ایجاد کنند که تبدیل به موج طبیعی شود و پس از آن اعلام کنند که این ادامه بهار عربی است. همانطور که در 25 بهمن سال 89 اقداماتی را در ایران دنبال کردند. تحرکی هم در الجزایر انجام دادند که در آنجا هم شکل نگرفت و سپس وارد سوریه شدند و سوریه تبدیل به تنها نقطه امیدواری برای ایجاد درگیری با محور مقاومت شد و سرمایه گذاری که در سوریه برای مقابله با نظام شد بسیار سنگین بود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در ادامه گفت: دشمنان کشورهای مستقل که فکر می کنند باید منافع کشورهای مستقل را به نفع خود مطالبه کنند از ایجاد موج تغییر نگرانند و نگران هستند که این کشورهای مستقل به هم پیوند بخورند و نمی خواهند تغییر ساختاری ایجاد شود تا جهان اسلام تبدیل به قدرت بزرگی شود. آنها ریشه همه مشکلات را انقلاب ما می دانند هدف شان این است که با کمترین هزینه ملت ما را به زانو درآورند و دو روش را در این مسیر دنبال می کنند. روش نظامی که البته برای آنها هزینه بالایی دارد و با توجه به قدرت ایران امکان دنبال کردن آن را ندارند، اما از سوی دیگر تمام تلاش خود را کرده اند که ملت را از درون با اختلاف روبرو کنند و نارضایتی ایجاد کنند. اوج برنامه ریزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری آینده است بنابراین چند ماه آینده اهمیت زیادی دارد. آنها می خواهند مشکلاتی برای ما ایجاد کنند و ما باید این توطئه ها و فتنه ها را بشناسیم و در مقابل آنها درست عمل کنیم.

در ادامه این نشست مهمان پرست با بیان اینکه در اوج جنگ تمام عیار هستیم افزود: شرط پیروزی در این جنگ صرفا وحدت فرماندهی است همه موظفیم تابع محض مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده باشیم و این اصل را نباید هیچ کس خدشه دار کند.

در ادامه مهمان پرست به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری اجلاس نم و تشکیل دبیرخانه آن در تهران گفت: بسیاری امیدوارند در این دوره سه ساله گام های بزرگی برداریم و اصلاحات لازم را در مجموعه های بین المللی ایجاد کنیم. اگر می خواهیم دبیرخانه دائمی داشته باشیم باید با همه اعضا صحبت کنیم و موافقت شان را جلب کنیم. این کار با همکاری وزارت خارجه و ریاست جمهوری در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راههای افزایش قدرت ایران گفت: هر کشوری که در روابط بین الملل قوی باشد می تواند از حقوق خود دفاع کند. نظام بین الملل عادلانه طراحی نشده است بلکه باید در آن قدرتمند بود. باید اقتدار ملی خود را به نمایش بگذاریم تا قدرت ها بدانند راه کنار آمدن با مردم ما ایجاد فشار نیست. بنابراین انتخابات ریاست جمهوری آینده یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین حوادث سیاسی، اجتماعی آینده است تا اقتدار ملی ایران را به نمایش بگذارد. در کنار اقتدار ملی باید اقتدار منطقه ای خود را نیز هم به نمایش بگذاریم تا در مدیریت تحولات منطقه نقش موثر داشته باشیم.

وی با اشاره به بحث مذاکرات ایران با کشورها گفت: شرایط یک مذاکره مناسب در بیانات مقام معظم رهبری به روشنی تشریح شده است مذاکره زمانی مفید است که از موضع برابر و با حفظ احترام طرف مقابل باشد و زمانی معنا ندارد که همراه با فشار ، تهدید و تحریم باشد. آنها اصرار دارند که ما از موضع ضعف وارد مذاکره شویم و ایران قطعا از موضع قدرت وارد مذاکرات خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره سفر احمدی نژاد به مصر ضمن تشریح اهمیت روابط ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه گفت: باید از ظرفیت های بزرگی که بین دو کشور وجود دارد استفاده کرد این سفر مهمی بود البته در مصر هنوز شرایط از حالت انقلابی به حالت عادی وارد نشده است. باید فرصت بیشتری داد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

وی همچنین ادامه داد: جریان هایی در مصر هستند که نمی خواهند روابط ما به نقطه مطلوبی برسد باید روابط با مصر را به نقطه مطلوبی برسانیم.

وی همچنین لغو روادید از جانب ایران با مصر را گامی در جهت منافع ملی ایران برشمرد و گفت: اگر رفت و آمد مردم مصر به کشورمان را تسهیل کنیم نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

کلید واژه ها: قدرت مصر قدرت ها پرست مستقل مذاکره اقتدار موج سیاسی از موضع موضع


نظر شما :