باز هم جان کری

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۱۴۶۴۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در آغاز تور ۱۰ روزه خود به اروپا و آسیا، وارد ترکیه شد تا در خصوص عادی سازی روابط اسرائیل و ترکیه و همچنین تحولات سوریه با مقامات این کشور وارد گفت وگو شود.
به گزارش فارس به نقل از شبکه «بی بی سی»، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا وارد ترکیه شد تا در ارتباط با موضوع روابط اسرائیل و آنکارا و همچنین تحولات سوریه با مقامات این کشور بحث و گفت وگو کند.

مقامات آمریکایی می گویند، بعد از آنکه آمریکا به آشتی بین ترکیه و اسرائیل کمک کرد، هم اکنون کری در صدد است مقامات ترکیه را ترغیب کند تا روابط خود را به طور کامل با اسرائیل به حالت عادی درآورد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در صدد است بر اهمیت باز بودن مرزهای ترکیه برای آنهایی که از جنگ سوریه فرار می کنند، تأکید کند.

ترکیه، اولین محل توقف سفر 10 روزه جان کری به اروپا و آسیا است و قرار است که در این کشور با «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «احمد داوداغلو» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کند.

دیدار کری از ترکیه درست دو هفته پس از آن صورت می گیرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، آشتی مجدد بین اسرائیل و ترکیه را مهندسی کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک پیام تلفنی از ترکیه به دلیل کشته شدن 9 تن از شهروندان ترک در کشتی امدادی که در 2010 عازم نوار غزه بودند، عذرخواهی کرد.

مقاماتی که کری را در این سفر همراهمی می کنند، تأکید کردند که وزیر خارجه آمریکا ترکیه را ترغیب می کند تا توافقنامه خود را با اسرائیل اجرائی کند و روابط با اسرائیل را قبل از برگزاری گفت وگوهای دوجانبه به طور کامل عادی سازی کند.

از دیگر مواردی که کری به آن می پردازد، پناهندگان سوری است زیرا بیش از 1.2 میلیون نفر بعد از ناآرامی های سوریه از این کشور به کشورهای همسایه پناه بردند و بیش از 250 نفر از این تعداد در ترکیه هستند.

کلید واژه ها: ترکیه اسرائیل آمریکا وزیر خارجه سوریه


نظر شما :