جلیلی: غنی سازی می تواند موضوع گفتگو باشد

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۱۴۶۴۷ سرخط اخبار
دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص اظهارات اشتون مبنی بر اینکه مواضع طرفین از هم فاصله دارد بیان داشت: اختلافات می تواند وجود داشته باشد اما چیزی که می تواند مبنای گفتگو و توافق قرار گیرد ان پی تی است. در ان پی تی حقوق کشورها از جمله غنی سازی وجود دارد که طرفین اگر این حق را شناسایی کنند می تواند گام مهمی در پیشرفت و نزدیک شدن دیدگاهها باشد که مبنای قانونی و بین المللی هم دارد.

به گزارش خبرنگار مهر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری که بعدازظهر امروز در پایان مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی برگزار شد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران قصد کاهش غنی سازی از 20 درصد را دارد و تاریخی برای ادامه مذاکرات مشخص شده است یا خیر ، گفت: غنی سازی را جزو حقوق مسلم ایران می دانیم چه 5 درصد و چه 20 درصد و در دوره های قبل هم و در طرح جامع مسکو بیان کردیم. چون غنی سازی را حق خود می دانیم بر اساس نیاز ملت ، آن را اعمال می کنیم اما اگر غنی سازی موضوع همکاری باشد می تواند موضوع گفتگو باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: پیشنهادات مشخصی برای ادامه گفتگوها ارائه کردیم و بیان داشتیم گفتگو را همین امروز نیز آمادگی داریم ادامه دهیم تا شروع یک حرکت جدید باشد اما آنها گفتند لازم است در پایتخت ها با مقامات سیاسی کشورهای خود مشورت کنند بر این اساس قرار شد در آینده نزدیک نتیجه جمع بندی را خانم اشتون به من اطلاع دهد.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران گفت: اعتماد سازی یک جاده دو طرفه است. امروز آنها بعد از اقدامات فراوان ایران برای اعتماد سازی باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند. رفتارهای خصومت آمیز منافی مسیر اعتماد سازی است و به هر میزان که اعلام می کنند که در مسیر اعتماد سازی هستند باید از آن مسیر اقدامات خصمانه فاصله بگیرند.

خبرنگار ان اچ کی ژاپن پرسید برخی معتقدند که این مذاکرات تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران به نتیجه نخواهد رسید جلیلی در این رابطه اظهار داشت: دفاع  از حقوق هسته ای در ایران اجماع ملی است و تمام آحاد و جریانات سیاسی به دفاع از حقوق هسته ای ایران تاکید دارند و انتخابات پرشور ریاست جمهوری ایران باعث خواهد شد با شور بیشتری از حقوق خود دفاع کند.

خبرنگار رویترز در رابطه با پیشنهادات 1+ 5 سئوال کرد که  مذاکره کننده ارشد ایران اظهار داشت: 1+5 در آلماتی پیشنهاداتی در محورهای مختلف ارائه کرده بود که ما آنها مطالعه کردیم و در استانبول آنها را به بحث های دقیق و فنی و کارشناسی گذاشتیم و آنچه در آلماتی 2 ارائه کردیم این بود که برخی مولفه های پیشنهاد بررسی شود و موضوع همکاری و توافق در گام اول باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح عملیاتی خود را پیشنهاد کردیم. آنها چون آمادگی لازم را نداشتند خواستند فرصت داشته باشند بررسی کنند.

خبرنگار المنار در رابطه با اقدام برخی اعضای 1+5 در دنبال کردن منافع و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی سئوال کرد که دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ تصریح کرد: در دور ه های مختلف یکی از بحث هایی که ما تاکید داشتیم این بود که به نظر می رسد برخی اعضا دارند منافع ملت خود را هزینه می کنند برای برخی دیگر. ما توصیه کردیم منافع ملت خود را قربانی اهداف رژیم صهیونیستی نکنند.

خبرنگاری در رابطه با اظهارات اشتون مبنی بر اینکه مواضع طرفین از هم فاصله دارد سئوال کرد که مهمترین مانع در گفتگوها چیست ؟ که جلیلی در پاسخ بیان داشت: اختلافات می تواند وجود داشته باشد اما چیزی که می تواند مبنای گفتگو و توافق قرار گیرد ان پی تی است. در ان پی تی حقوق کشورها از جمله غنی سازی وجود دارد که طرفین اگر این حق را شناسایی کنند می تواند گام مهمی در پیشرفت و نزدیک شدن دیدگاهها باشد که مبنای قانونی و بین المللی هم دارد.

خبرنگاری پرسید آیا در مذاکرات شواهد و اراده ای از سوی آمریکا برای لغو تحریم ها علیه ایران دیده شده است که جلیلی در این رابطه نیز گفت: در گفتگوهای اخیر یکی از بحث های اصلی این بود که اگر کسانی می خواهند اعتماد ملت ایران را جلب کنند باید از رفتار خصمانه پرهیز کنند و ما این را همیشه توصیه کرده ایم.

جلیلی به پیام نوروزی اوباما رئیس جمهور آمریکا به ملت ایران اشاره داشت و گفت: آقای اوباما در این پیام به شعری از حافظ  که اشاره می کند نهال دوستی بنشان که کام دل برآرد/ درخت دشمنی برکن که رنج بیشمار آرد در حالی که ما فکر می کنیم این شعر پیام ملت ایران به اوباما بود که از زبان حافظ به او داده شد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا بداند نهال دشمنی که به با ملت ایران از 34 سال پیش کاشته است چیزی که ناکامی برای او ندارد و باید از این دشمنی دست بردارد.

 

کلید واژه ها: غنی سازی ملت ایران عالی امنیت امنیت ملی آمریکا جلیلی ان پی ان پی تی شورای عالی امنیت پی تی اعتماد سازی مذاکرات شورای عالی امنیت ملی طرفین عالی امنیت ملی امنیت


نظر شما :