موضوعی که در سفر آتی جان کری مطرح خواهد شد

ورود علنی تل آویو به بحران

۱۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۴۵۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی قصد دارد به اطلاع مقام های آمریکایی برساند که دخالت در سوریه، رسالت امروز این رژیم است
ورود علنی تل آویو به بحران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دو هفته بیشتر از سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده به خاورمیانه نگذشته است، منابع خبری گزارش می دهند که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قصد دارد ظرف روزهای آینده به اسرائیل سفر کند تا از نزدیک ببیند که سفر رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه سودی در بر داشته است یا خیر.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، جان کری این بار به اسرائیل سفر می کند تا ببیند که آیا تلاویو واقعا آمادگی لازم برای از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان را دارد یا خیر؟ موضوعی که یکی از مهمترین سفرهای باراک اوباما به تلاویو، رام الله و امان بود. سفری که به رغم تشریفات ظاهری و استقبال به ظاهر گرمی که اسرائیلی ها از رئیس جمهوری امریکا به عمل آوردند نتایج آن باب میل آنها از کار در نیامد.

با این حال امریکایی ها امیدوارند در سایه آغاز فصل تازه ای از روابط تلاویو – آنکارا که در پی سفر رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه حاصل شد، بتوانند گامی تازه در مذاکرات صلح میان اعراب و اسرائیل بردارند. به ویژه که ترکیه و دولت اسلام گرای آن صاحب نفوذی در میان فلسطینیان است و امریکایی ها امیدوارند که به این ترتیب شکستی تازه بر دیوار رکود مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرئیلی ها ایجاد شود.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که وزیر امور خارجه امریکا با هدف اعمال فشارهای تازه به تلاویو به اسرائیل سفر خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه جان کری به طور جداگانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی تلفنی گفت وگو کرد و با آنها درباره لزوم برداشتن گام های عملی برای اعتمادسازی با هدف ایجاد زمینه ای برای از سرگیری مذاکرات مستقیم به بحث و تبادل نظر نشست.

در این میان گفته می شود، موضوع زندانیان در بند فلسطینی در زندان های "مرکزی" اسرائیل نیز جزء گفت و گوهای کری با مقام های اسرائیلی در سفر پیش رویش خواهد بود.

در حالی که گفته می شود هدف از سفر جان کری به خاورمیانه از سرگیری گفت و گوهای صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها است، روزنامه یدیعوت احرونوت، دیگر روزنامه صهیونیستی خبر از پیشنهاد تازه تلاویو به واشنگتن برای دخالت در جنگ داخلی جاری در سوریه داده و نوشته است که موشه یعلون، وزیر دفاع جدید اسرائیل قصد دارد در دیدار با مقام های امریکایی و احتمالا جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به آنها بگوید که اسرائیل وظیفه خود می داند که به طور مستقیم در جنگ داخلی جاری در سوریه دخالت کند.

به نوشته این روزنامه یعلون معتقد است که اسرائیل تا کنون علیه قاچاق اسلحه از سوریه به حزب الله دخالت کرده و اکنون زمان آن رسیده است که علنا وارد عمل شده و برای حفظ مصالح خود تدابیر تازه ای را در داخل سوریه اتخاذ کند.

روزنامه هاآرتص نیز گزارش می دهد که تلاویو قصد دارد در سفر پیش روی کری به اسرائیل به او بگوید که آمادگی دارد در راستای فعالیت علیه حکومت اسد و تضعیف خط مقاومت به نیروهای ارتش آزادیبخش و مخالفان سوری کمک انسانی و در صورت لزوم تسلیحاتی کند.

اسرائیل معتقد است که کشورهایی که تا کنون به مخالفان اسد کمک تسلیحاتی کرده اند، منافعی به دست آورده اند که با منافع کلان اسرائیل مغایرت دارد و از این رو لازم است که تلاویو نیز دخالت کرده و با هدف تامین منافع خود به مخالفان اسد کمک کند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، دولت اسرائیل حتی خود را آماده کرده است تا بودجه ای جداگانه برای کمک تسلیحاتی و مالی به مخالفان اسد تعیین کند. مقام های اسرائیلی قصد دارند در سفر آتی جان کری به تلاویو این موضوع را به طور مفصل با او در میان بگذارند.

برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که این کار اسرائیل اقدامی تازه برای منحرف کردن مذاکرات صلح با فلسطینیان است و تلاویو به این ترتیب می خواهد خود را درگیر موضوعی تازه کند تا مذاکراتش با فلسطینیان تحت تاثیر قرار بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل تلاویو جان کری امریکا فلسطینیان مذاکرات صلح سوریه خاورمیانه


نظر شما :