نگرانی آنکارا و باکو از توسعه روابط تهران و ایروان

۱۲ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۱۴۴۷۲ سرخط اخبار

بازدید گردشگران ایرانی از مصر تحت تدابیر شدید امنیتی، دیدار معاون وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه مصر و گفت و گو درباره مسائل سوریه، تکذیب ارسال سلاح از سوی ایران و به وسیله کشتی برای دولت سوریه و نگرانی آنکارا و باکو از توسعه روابط ایران و ارمنستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، بخش عمده اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به جنبه های گوناگون روابط ایران و مصر و به ویژه آغاز تبادل گردشگر میان دو کشور مربوط می شود. در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» از بازدید اولین گروه 50 نفره از گردشگران ایرانی از مکان های تاریخی در جنوب مصر خبر داده است. با این حال، این روزنامه اشاره می کند که این بازدید تحت تدابیر شدید امنیتی انجام گرفته است. به گفته یکی از مقامات امنیتی مصر، دلیل محدودیت های اعمال شده بر گردشگران ایرانی، مخالفت هایی بوده که از سوی محافظه کاران سنی مذهب و به ویژه سلفی ها درباره سفر گردشگران شیعه به مصر وجود داشته است. به گفته این مقام، گردشگران ایرانی پس از بازدید از شهر «آسوان»، با گذر از رود نیل به وسیله قایق، راهی شهر تاریخی «لوکسور» شده اند.


اما همزمان با گشت و گذار این گروه، معاون وزیر خارجه ایران مشغول دیدار و گفت و گو با وزیر خارجه مصر و همچنین نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه بوده است. به نوشته «دیلی نیوز مصر»، محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، درباره بحران سوریه به گفت و گو پرداخته است. عمرو در این دیدار بر اهمیت دستیابی به خواسته های مردم سوریه تأکید کرده است. وی همچنین بر نیاز به مشارکت ایران در دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه تأکید کرده است. پس از این دیدار، امیرعبداللهیان با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه نیز دیدار و گفت و گو کرده است.


سومین خبر از مصر، به تکذیب ارسال سلاح از سوی ایران توسط کشتی به سوریه اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری کویت، مقامات مصری روز گذشته محموله یک کشتی دارای پرچم تانزانیا را به ظن حمل سلاح از سوی ایران برای سوریه مورد بازرسی قرار داده اند، اما هیچ سلاح و یا سخت افزار نظامی در این کشتی یافت نشده است. به گفته رئیس سرویس امنیتی کانال سوئز، کشتی «ونوس» که از ایران راهی سوریه بوده، از سوی این افراد این سرویس مورد بازرسی قرار گرفته، اما این کشتی حامل سلاح نبوده است. پس از این بازرسی، کشتی مذکور که حامل حدود 7.5 تن اوره بوده، اجازه یافته به حرکت خود ادامه دهد. منابع وابسته به مخالفان سوری مدعی بودند این کشتی در حال حمل موشک های زمین به زمین و دیگر تسلیحات برای دولت بشار اسد است.


در نهایت، در میان دیگر اخبار، روزنامه «تودی زمان» ترکیه در مطلبی به بررسی روابط ایران و ارمنستان پرداخته و مدعی شده توسعه روابط دو کشور، با هدف مقابله با ترکیه و ایجاد توازن در مقابل آن انجام می گیرد. این روزنامه می نویسد ایران به منظور مبارزه با تهدیداتی که از ناحیه ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان احساس می کند، همکاری دیرینه خود با ارمنستان را ارتقا داده و مصمم است روابط خود با این کشور را بیش از پیش بهبود بخشد. اما از سوی دیگر، این روزنامه مدعی است که این توسعه روابط به واسطه احساس «انزوا»ی ایران از تحریم ها و اشتراک در این زمینه با ارمنستان است. تودی زمان در ادامه به بررسی روابط ایران و ارمنستان در حوزه های مختلف، به ویژه در بخش انرژی پرداخته است.

کلید واژه ها: سوریه مصر کشتی دیدار وزیر خارجه ارمنستان سلاح گردشگران گردشگران ایرانی روابط ایران است. به گفت و گو


نظر شما :