ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از مخالفت با ترور دانشمندان هسته‌ای تا اختلافات نشست دوحه

۰۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۴۳۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولیت داوود اوغلو برای دریافت غرامت از ترکیه، 18 سال زندان برای امریکایی مسلمان شده، تشابه قانون اساسی جدید تونس به قانون اساسی ایران، کمک نفتی لیبی به مصر برای حل بحران اقتصادی و اختلاف قطر و عربستان بر سر سوریه در نشست دوحه از جمله ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی هستند.
از مخالفت با ترور دانشمندان هسته‌ای تا اختلافات نشست دوحه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

داوود اوغلو مسئول گرفتن غرامت از اسرائیل

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس با زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل درباره چگونگی دریافت غرامت از این رژیم بر سر حمله نیروهای نظامی صهیونیستی به کشتی مرمره با وی بحث و تبادل و نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دو طرف در این گفت وگوی تلفنی تاکید کردند که باید وزرای امور خارجه ترکیه و اسرائیل با یکدیگر دیدار کنند تا درباره چگونگی پرداخت غرامت و عادی سازی روابط با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.

اوغلو در این تماس تلفنی گفت که او نماینده ترکیه برای دریافت غرامت از اسرائیل بر سر این حمله است و قصد دارد در این راستا در صورت همکاری اسرائیل در جهت عادی سازی روابط تلاش کند.

18 سال زندان برای امریکایی مسلمان شده

دادگاه عالی امریکا ابو خالد عبد اللطیف، شهروند امریکایی را که اخیرا به دین مبین اسلام گرویده به 18 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی متهم است که در سال گذشته میلادی در یک عملیات برنامه ریزی شده قصد حمله به پادگانی نظامی در شهر سیاتل امریکا را داشته است.

جنی دورکان، دادستان امریکا اعلام کرد که دادگاه خالد عبداللطیف را که پیش از گرویدنش به اسلام ژوزف دیویس نامیده می شد، مقصر شناخت و وی را به 18 سال حبس محکوم کرد.

وی در دسامبر 2012 اعتراف کرده بود که در توطئه ای برای کشتن سربازان و مزدوران ایالات متحده دست داشته و تلاش می کرده است تا به سلاح های کشتار جمعی دست یابد.

زنان تونسی به کمک تروریست های سوریه می روند

پس از آن که فتوایی موسوم به "جهاد نکاح" توسط مفتی های تندروی وهابی صادر شد، شماری از زنان تونسی رهسپار سوریه شدند تا با عمل به این فتوا به تندروهای فعال علیه نیروهای نظامی سوریه کمک کنند. این مساله موجی از انتقادها را در تونس بر انگیخته به گونه ای که وزیر امور دینی تونس نسبت به این اقدام اعتراض کرده و گفته است که هیچ شهروند تونسی وظیفه ندارد که به این فتوا عمل کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، نورالدین الخادمی، وزیر امور دینی تونس درباره اصطلاح رایج برای فتوای صادر شده موسوم به "جهاد نکاح" گفت که این اصطلاح ها برای کشور غریب هستند و مردم تونس نباید به چنین اصطلاحات و فتواهایی توجه کنند.گفته می شود تا کنون چندین زن تونسی برای اجرای فتوای جهاد نکاح به سوریه رفته اند و به عقد تروریست های افراطی در آمده اند.

تشابه قانون اساسی جدید تونس به قانون اساسی ایران

سامیه عبو، یکی از نمایندگان زن پارلمان تونس گفت که مقدمه قانون اساسی جدید تونس و تعدادی از فصل های آن بسیار شبیه قانون اساسی ایران است و عینا از آن اقتباس شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبو در گفت وگو با رادیو "شمس اف ام" گفت که من قانون اساسی جدید تونس و قانون اساسی ایران را به دقت خوانده ام و دریافته ام که بخش مهمی از قانون اساسی تونس بسیار شبیه قانون اساسی ایران است و در بسیاری موارد از نگاه های دینی ای که قانون اساسی ایران برخوردار است، اقتباس شده است.

وی تاکید کرد، در قانون اساسی جدید تونس تلاش شده تا با نزدیک شدن به قانون اساسی ایران و وام گرفتن از آن قانونی اساسی اسلامی ای منطبق با نگاه های دینی رایج در تونس تهیه شود.

مرز ترکیه – سوریه دفتر کار نخست وزیر مخالفان سوری

غسان هیتو، نخست وزیر دولت موقت سوریه اعلام کرد که دفتر کار خود را در مرز سوریه – ترکیه دایر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، خالد صالح، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری با اعلام این خبر گفت که این مقر موقتی خواهد بود و بعدا ممکن است مکان آن تغییر کند.

قرار است هیتو پس از پایان نشست اتحادیه عرب در دوحه به ترکیه باز گردد تا از آن جا کار فعالیت خود را علیه حکومت اسد دنبال کند.

اکثریت بریتانیایی ها مخالف ترور دانشمندان هسته ای هستند

بر اساس تازه ترین نظرسنجی ای که در بریتانیا انجام شده، 49 درصد انگلیسی ها مخالف دخالت کشورشان در کشتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در این نظرسنجی که توسط موسسه یوگف انجام شده، آمده است که 54 درصد انگلیسی ها موافق کشته شدن تروریست های فعال در داخل سوریه هستند و 52 درصد نیز می گویند که دولت باید با تروریست ها در داخل انگلیس مقابله کند. این در حالی است که 31 درصد و 34 درصد با این دو کار مخالفت کرده اند.

در این نظرسنجی درباره برنامه هسته ای ایران نیز پرسیده شده که 56 درصد مخالف ترور دانشمندان هسته ای ایران بوده اند.

اختلاف در اتحادیه عرب بر سر پرچم لیبی

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در نشست اتحادیه عرب در دوحه قطر که روز سه شنبه برگزار شد، بر سر پرچم لیبی اختلافاتی بروز کرد.

بنا به این گزارش، یکی از معاونان وزارت امور خارجه لیبی به شدت از میزبانی قطر انتقاد کرد و به دلیل گذاشتن پرچم اشتباه کشورش اعتراض کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «پرچم ما را اشتباه گذاشتند. جای رنگ های قرمز و سیاه در پرچم عوض شده بود، در حالی که طرف قطری به دلیل این اشتباه به هیچ وجه به روی خود نیاورد.»

در پی اعتراض لیبی به این اشتباه میزبان، دولت قطر از این رفتار ناخرسند شد و دستور داد که پرچم لیبی کاملا حذف شود که این مساله بر خشم لیبیایی ها افزود و به بروز تنش لفظی میان نمایندگان دو طرف انجامید.

اختلاف قطر و عربستان بر سر سوریه در نشست دوحه

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن گزارش داد که بر سر حضور غسان هیتو، رئیس دولت ائتلاف مخالفان در نشست دوحه میان عربستان و قطر اختلافاتی پیش آمد.

بنا به این گزارش قطر بر حضور غسان هیتو به عنوان رئیس هیئت مخالفان سوری اصرار داشت در حالی که عربستان پافشاری می کرد که معاذ الخطیب به عنوان رئیس هیئت مخالفان سوری در نشست حاضر باشد.

ریاض انتخاب غسان هیتو را به سمت ریاست دولت موقت مخالفان اسد رد کرده و جانب معاذ الخطیب را گرفته است در حالی که دوحه دقیقا در موضعی عکس انتخاب هیتو را تایید کرده و مخالف جدی معاذ الخطیب شده است.

در آخر و در پی توافقات پشت پرده معاذ الخطیب به عنوان رئیس هیئت مخالفان سوری بر کرسی حکومت سوریه تکیه زد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه تونس لیبی ترکیه قطر قانون اساسی ایران قانون اساسی جدید تونس معاذ الخطیب مصر اسرائیل


نظر شما :