بدهی 2 میلیارد دلاری «رویال داچ شل» به ایران

۰۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۱۴۱۴۷ سرخط اخبار

غول نفتی رویال داچ شل، که تنها به فاصله اندکی قبل از شروع تحریم اتحادیه اروپا بر علیه کشور، تجارت خود با ایران را قطع کرد، اکنون از بابت تحریم متضرر شده است و 2.3 میلیارد دلار به ایران بدهکار است.

به گزارش تابناک، رویترز در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشته است: جزئیات این موضوع که از سوی رگولاتوری بایگانی شل بدست داده شده است، اولین مورد از افشاگری ضرر تجاری این شرکت با ایران در سال 2012 است. در حالی که تا میانه سال میلادی قبل و قبل از شروع تحریم این شرکت به خرید نفت از ایران مشغول بوده است.

بر اساس آمار بخش تجاری این شرکت، خرید نفت ایران در سال 2012 توانسته است درآمد خالصی به مبلغ 481 میلیون دلار و زیان خالصی برابر با 6 میلیون دلار را برای شل رقم بزند. در همین حال خرید میعانات و محصولات پتروشیمی ایران از سوی شل درآمد ناخالص 631 میلیون دلاری و زیان 4 میلیون دلاری را رقم زده است.

مقامات این شرکت اذعان کرده اند که مبلغ هیچ یک از این قراردادها پرداخت نشده است و کلیه مراودات تا پیش از تحریم ها علیه ایران متوقف شده است.

مقامات این شرکت همچنین بیان کرده اند که: در حال حاضر شرکت شل در حدود 2336 میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران بدهکار است و 11 میلیون دلار طلبکار. این شرکت تمامی مراودات تجاری خود را همزمان با اعمال تحریم های اتحادیه اروپا با ایران به حال تعلیق درآورد اما موفق به تسویه حساب با شرکت ملی نفت ایران نشد. شرکت شل همچنین نمایندگی خود در تهران را نیز تعطیل کرده است.

معضل پرداخت بدهی و تهاتر با محصولات کشاورزی

از سویی شرکت شل و مقامات آن از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص مراودات تجاری خود با ایران و چگونگی پرداخت بدهی های خود به ایران سرباز زده اند. پیش از این مقامات شرکت شل عنوان کرده بودند که به دنبال بررسی گزینه های متفاوت برای پرداخت بدهی ایران هستند که از جمله آنها بستن قرارداد تهاتر با کالاها و محصولات کشاورزی از طریق شرکت بزرگ آمریکایی کارگیل است.

شرکت شل از جمله منتقدان تحریم نفتی ایران بوده است و در همان اوایل شروع تحریم مدیر عامل این شرکت عنوان کرده بود که از دیدی صرفا تجاری تحریم نفتی ایران به معنی بازنده بودن مشتریان اروپایی است، زیرا این امر تنها منجر به بالا رفتن بهای نفت خواهد شد.

همچنین در ابتدای سال 2012 مدیر عامل رقیب اصلی شل، یعنی توتال نیز انتقاد خود را از اعمال تحریم بر علیه ایران ابراز کرده بود و گفته بود که تحریم منجر به روانه شدن نفت ایران به بازارهای دیگر میشود.

شرکت توتال که در سال 2011 49 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده بود و مجموع خرید این شرکت از محصولات پتروشیمی ایران برابر با 4.8 میلیون دلار بوده است، در ابتدای سال 2012مراودات خود با ایران را متوقف ساخت.

کلید واژه ها: تحریم شل این شرکت دلار تجاری میلیون دلار شرکت شل محصولات


نظر شما :