بلر: از حمله به عراق به هیچ عنوان پشیمان نیستم

۲۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۱۴۱۱۲ سرخط اخبار

نخست وزیر سابق انگلیس در آستانه دهمین سالگرد حمله آمریکا به عراق تأکید کرد که به هیچ عنوان از حمله به عراق پشیمان نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، «تونی بلر»، نخست وزیر سابق انگلیس که یکی از افرادی بود در آغاز حمله آمریکا به عراق نقش داشت، به شبکه بی بی سی در خصوص اینکه درباره حمله به عراق ابراز ندامت می کند، گفت: چگونه می توان از حذف یک هیولایی که خونریزی های زیادی به راه انداخته بود، تأسف خورد و پشیمان بود.

وی تأکید کرد که اگر حمله به عراق صورت نمی گرفت، مردم عراق علیه «صدام حسین» دیکتاتور سابق این کشور شورش به پا می کردند و وضعیت در این کشور حتی بدتر از سوریه می شد.

بلر ادامه داد: مردم عراق پیشتر در وسعت زیاد قیام کرده بودند و همچنین تعداد زیادی از آنها کشته شده بودند.

نخست وزیر سابق انگلیس در آستانه دهمین سالگرد حمله آمریکا به عراق در سال 2003، که با ائتلاف انگلیس و دیگر کشورها صورت گرفت، گفت وگویی را با بی بی سی انجام داد.

انگلیس در طول جنگ 10 ساله عراق، 179 نظامی زن و مرد خود را از دست داد که 136 نفر از آنها در میدان رزم کشته شدند و در نهایت انگلیس در آوریل 2009 از عراق عقب نشینی کرد.

برخی تخمین ها حاکی از آن است که شمار عراقی هایی که در حمله آمریکا به این کشور کشته شده اند به حدود یکصد هزار نفر رسیده است.

آمریکا و انگلیس به بهانه اینکه صدام حسین از سلاح های شیمیایی استفاده می کند، به عراق حمله کردند و این در حالی است که مشخص شد که صدام حسین به هیچ عنوان سلاح های شیمیایی نداشته است.

بلر تأکید کرد که عمیقاً بر این باور است که دیکتاتور سابق عراق یک تهدید امنیتی بود که باید با وی برخورد می شد.

در سال 2010 میلادی، در جلسه تفحص «چیلکات» در خصوص جنگ عراق، بلر در خصوص ادعاهای بحث برانگیزی مورد بازجویی قرار گرفت و در این جلسه گفت که طبق اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی تردیدی وجود نداشت که عراق در حال گسترش قابلیت تسلیحاتی خود است.

با اینحال، ماه گذشته، «لرد پرسکات»، معاون بلر در سال 2003 تأکید کرد که مداخله نظامی در عراق با دلایلی که بلر آورده است، توجیه پذیر نیست و هم اکنون فکر می کند که جنگ اشتباه بوده است.

کلید واژه ها: عراق انگلیس


نظر شما :