ایران اجازه نداد اتحادیه اروپا مخالفان سوریه را مسلح کند!

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۱۴۰۳۲ سرخط اخبار

سرانجام تلاش های فرانسه و انگلیس برای مسلح کردن شورشیان سوری با شکست مواجه شد و جالب اینکه این ایران بود که مانع از تصویب چنین تصمیمی در اتحادیه اروپا بود.

به گزارش «تابناک»، این طرح انگلیسی و فرانسوی که دیوید کامرون و فرانسوا اولاند نخست وزیر دو کشور از طراحان آن بودند روز گذشته در جسه فوق العاده اتحادیه اروپا با مخالفت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مواجه شد و معتقد بود که با گسترش نزاع های منطقه ای این ایران خواهد بود که برنده این منازعات خواهد بود.

بر اساس این گزارش،فرانسه و انگلیس در حالی این موضوع را در دستور کار جلسه روز گذشته اتحادیه اروپا قرار داده بودند که دیگر کشورهای عضو از این موضوع مطلع نبودند. علاوه بر این آنان بسیار از این تغییر سیاست شگفت زده بودند، چرا که همین چهار روز پیش تصمیم به تحریم تسلیحاتی حکومت سوریه و شورشیان گرفته بودند.

کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن اظهار بی اطلاعی از این طرح گفته است که وی نیز از طریق روزنامه ها از محتوای این طرح آگاه شده است. منابع مطلع هم گفته اند که این طرح هیچ موافقی در اتحادیه اروپا به جز دو کشور انگلیس و فرانسه ندارد. اشتون هم به مرکل گفته بود که در صورت تصویب چنین طرحی مسابقه ای برای مسلح کردن سوری ها در خواهد گرفت که در نهایت برنده آن ایران خواهد بود.

«ورنر فی من» صدر اعظم اتریش هم ضمن مخالفان با لغو تحریم تسلیحاتی سوریه گفته است که تصویب چنین طرحی باعث خروج نیروهای اتریشی مستقر در بلندی های جولان خواهد شد. این نیروهای اتریشی به عنوان نیروهای حافظ صلح در منطقه مورد مناقشه سوریه و رژیم اسرائیل حضور دارند.

آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان هم ضمن مخالفت با این طرح اعلام کرد که ممکن است ذهن دیوید کامرون و فرانسوا اولاند در این مورد تغییر کرده باشد ، اما این بدان معنا نیست که ذهنیت همه بیست و پنج عضو اتحادیه اروپا در این بار تغییر کرده باشد.

با این حال دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بر موضع خود همچنان اصرار دارد و معتقد است که تحریم حکومت سوریه و مخالفان به صورت همزمان اشتباه است و ما باید پیام های متفاوتی را به این دو گروه ارسال کنیم .

اگر چه انگلیس و آمریکا با مخالفت آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانستند مجوز رسمی مسلح کردن شورشیان سوری را به دست آورند، اما پیش بینی ها حکایت از این دارد که تلاش های آنان در جلسه هفته آینده این اتحادیه در دوبلین هم ادامه خواهد داشت و آنان می کوشند که تصمیم خود را در قالب اجماع کشورهاس اروپایی تا ماه می قطعی کنند.

آنچه که مسلح کردن شورشیان سوری را به صورت رسمی به تعویق انداخته است، نگرانی از دستیابی گروه های تروریستی به این سلاح هاست. اگر چه مسلح کردن این شورشیان در حال حاضر به صورت غیر رسمی ادامه دارد، اما کشورهای اروپایی نگران این هستند که اگر این مساله به صورت رسمی اجازه داده شود، دیگر نتوانند بر آن کنترلی داشته باشند چرا که ماهیت شورشیان سوری برای خود این کشورها شناخته شده است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :