اظهار نظر سفیر ایران در ریاض درباره روابط دو کشور

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۱۳۸۴۴ سرخط اخبار

موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یکی از موضوعات پرچالش دستگاه سیاست خارجی کشورمان بوده است که در طول سال های اخیر با بروز تحولاتی بعضا دستخوش فراز و نشیب هایی شده است.

 

ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ و موثر در منطقه بازیگرانی صاحب نقش هستند که بررسی رفتار و تعامل آن ها همواره یکی از نکات مهم مورد توجه در دیدگاه تحلیلگران و سایر بازیگران منطقه یی و بین المللی بوده است.

 

با هدف بررسی دقیق تر تحولات در روابط این دو کشور و نقش آن ها در معادلات اخیر در خاورمیانه و عرصه بین الملل سید محمد جواد رسولی محلاتی، سفیر کشورمان در عربستان سعودی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن بازدید از بخش های مختلف این خبرگزاری به پرسش های خبرنگاران در این باره پاسخ داد.

وی با بیان این که عربستان سعودی کشور موثر و قدرتمند منطقه یی است به جایگاه منطقه یی و بین المللی این کشور اشاره کرد و افزود: عربستان سعودی به عنوان یک کشور همسایه ایران ظرفیت عظیمی دارد و اگر این دو همسایه با هم روابط خوبی داشته باشند قطعا می توانند از ظرفیت های بالقوه موجود استفاده کنند. دو کشور مایلند روابط دوستانه و به دور از تنشی داشته باشند اما به هر حال عوامل مختلفی مانع تعدیل و تلطیف روابط بین دو کشور می شوند.

 

از تیرگی روابط ایران و عربستان همه کشورهای منطقه و جهان اسلام متضرر می شوند

سفیر کشورمان در عربستان ادامه داد: آن چه مسلم است این است که از بهبود روابط و وجود روابط منطقی و معقول میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی همه کشورهای منطقه و جهان اسلام منتفع می شوند و از تیرگی روابط میان این دو کشور همه کشورهای منطقه و جهان اسلام متضرر می شوند. این واقعیت انکارناپذیری است.

 

رسولی محلاتی گفت: تصور کنید اگر ظرفیت های عربستان سعودی و نظام مقتدر جمهوری اسلامی در کنار هم قرارگیرد جایی برای ظهور و وجود نیروهای خارجی در منطقه وجود ندارد. معتقدیم آن هایی که منافع نامشروع ملی شان بر اساس حضور در منطقه خلیج فارس تعریف و تبیین شده است علاقه مند نیستند ایران و عربستان در کنار هم قرار گیرند زیرا اگر این دو کشور در کنار هم توانمندی های شان را برای تامین آرامش منطقه و صلح و ثبات به کار گیرند حضور آن ها مشروعیتی نخواهد داشت. اگر چنین باشد چه چیزی را می خواهند حفظ کنند و چه بی ثباتی را به ثبات برسانند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر به هر چه که موجب تنش و تقابل بین دو کشور می شود دامن بزنیم ناخواسته خواست دشمنان جهان اسلام و بیگانگانی که منافع شان را در ایجاد اختلاف و دشمنی و در نهایت حضور در منطقه می بینند تامین می کنیم.

 

بدون پروژه ایران هراسی، غرب به چه بهانه ای می تواند به کشورهای منطقه سلاح بفروشد؟

این دیپلمات کشورمان با بیان این که باید بررسی کرد که چرا منطقه تبدیل به انبار سلاح های پیشرفته شده و چرا مسابقه تسلیحاتی در خرید سلاح از غرب ایجاد شده است، گفت: طبیعی است چنانچه به پروژه ایران هراسی دامن زده نشود غرب به چه بهانه ای می تواند به کشورهای منطقه سلاح فروخته و در تحقق راهبرد خود موفق شود. بنابراین یکی از توطئه های دشمنان جهان اسلام دمیدن در اختلاف و تشنج و نشان دادن بی ثباتی در منطقه و تهدید بالقوه و بالفعل نشان دادن ایران است. منافع منابع انسانی و مالی که در حال حاضر در منطقه و جهان اسلام علیه یکدیگر هزینه می شود، عاید دشمنان جهان اسلام می شود.

 

وی تاکید کرد: ضرورت دارد تمامی تلاش خود را با وجود میل بدخواهان و دشمنان اسلام به کار گیریم و در جهت تلطیف و تعدیل و بهبود روابط دو کشور که از ظرفیت های بزرگی برخوردارند گام برداریم. خودمان نباید با دست خود به دشمنی، اختلاف، کینه و عداوت دامن بزنیم.

 

سفیر ایران در عربستان سعودی تصریح کرد: غرب مشکل بحران مالی خود را با فروش سلاح ها و استقرار نیرو در منطقه و نیز با دوشیدن منابع منطقه و کشورهای اسلامی حل و فصل می کند و خاک ریز و خط مقدم بسیار قوی و جدی را در منطقه علیه ایران ایجاد می کند.

 

 

جهان اسلام از تقابل ظرفیت های رسانه یی ایران و عربستان منتفع نخواهد شد

رسولی محلاتی با بیان این که دو کشور باید ظرفیت رسانه های خود را در جهت تقویت یکدیگر به کار گیرند اظهار کرد: قطعا جهان اسلام از تقابل ظرفیت های رسانه یی دو کشور منتفع نخواهد شد.

 

وی با بیان این که با سایه انداختن ابر سنگین بر روابط دو کشور، منطقه و جهان اسلام متضرر می شود گفت: اگر نقاط اشتراک و افتراق ایران و عربستان را بررسی کنیم قطعا نقاط اشتراک آن چنان زیاد است که با مسائلی که بین دو کشور به عنوان نقاط افتراق مطرح می شود قابل مقایسه نیست.

 

باید مراقب تفرقه افکنی های مذهبی میان مسلمانان بود. برخی رسانه های مغرض منطقه یی در چارچوب تلاش های هدفمند به گونه ای فضاسازی منفی و القا می کنند که گویی جنگ اعراب و اسراییل در حال سپردن جای خود به جنگ ایران و اعراب است.

رسولی محلاتی با بیان این که بارها تاکید شده است که باید مراقب تفرقه افکنی های مذهبی میان مسلمانان بود یادآور شد: برخی رسانه های مغرض منطقه یی در چارچوب تلاش های هدفمند به گونه ای فضاسازی منفی می کنند تا نشان دهند که دیگر اسراییل دشمن شماره یک اعراب به شمار نمی رود و امروز جمهوری اسلامی ایران دشمن شماره یک اعراب است، آنان به گونه ای القا می کنند که گویی جنگ اعراب و اسراییل در حال سپردن جای خود به جنگ ایران و اعراب است. آن چه که با عنوان پروژه ایران هراسی می بینید یک واقعیت آشکار است که بر اساس همین سناریو طراحی شده است.

 

 

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، آمریکایی ها بر اساس دیپلماسی جدید خود به این نتیجه رسیده اند که دفاع مطلق و بی چون و چرای آن ها از رژیم اشغالگر قدس هزینه های بسیار زیادی را برای سردمداران این کشور در برداشته است که از آن جمله تنفر افکار عمومی جهان اسلام از آن هاست. وتوهایی که در مخالفت با احقاق حقوق فلسطینیان و دفاع بی حد و حصر از این رژیم به طور مکرر انجام می دهند نگاه بسیار منفی نسبت به آمریکا در میان افکار عمومی جهان اسلام ایجاد کرده است. آمریکایی ها بر اساس این جمع بندی که ناگزیرند تاوان سنگینی را به دلیل حمایت بی چون و چرا از رژیم اشغالگر قدس بپردازند تصمیم دارند به گونه ای صحنه را تغییر دهند که هزینه های آن توسط کشورهای اسلامی و در قالب تنش و تشنج و جنگ و خونریزی و تبدیل کشورهای اسلامی به سرزمین های سوخته، سیادت و منافع رژیم غاصب صهیونیستی را با کم ترین هزینه تامین کنند.

 

وی توضیح داد: سودان تقسیم شد، ظرفیت عظیمی مانند سودان تبدیل به شمال و جنوب شد، در حال حاضر نیز درگیری دیگری در این کشور ایجاد کرده اند و می خواهند تجزیه دیگری را در جهان اسلام دنبال کنند. فرض کنید همین امروز جنگ در سوریه متوقف شود، چند سال لازم است تا سوریه خود را بازیافته و به شرائط قبل از بحران باز گردد. بر فرض توقف جنگ و خونریزی در سوریه، این کشور چندین سال درگیر مشکلات داخلی خود خواهد بود و یا کشورهای دیگری که با توطئه استکبار جهانی درگیر مشکلات داخلی خود شدند از این امکان برخوردارند تا از ظرفیت های خود که علیه یکدیگر در حال هدر رفتن است در مقابله با رژیم صهیونیستی بهره برداری کنند؟ چرا شرایط مصر ثبات پیدا نمی کند؟ زیرا باید مصر آن چنان درگیر مشکلات داخلی خود باشد که به چیز دیگری مانند دشمنی به نام رژیم صهیونیستی فکر نکند.

 

سفیر ایران در ریاض اضافه کرد: کشورها یا دچار بحران شده اند یا به سرزمین سوخته تبدیل شده اند و یا تقسیم شده اند و یا درگیر اختلافات مذهبی و طائفه یی هستند. در این میان چنان چه مشکلاتی که بر اساس توطئه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام ایجاد شده است به خوبی مدیریت نشود و این بحران ها ادامه یابد جهان اسلام هم چنان درگیر مشکلات خواهد بود.

 

وی گفت: آیا آن ها که در سوریه کشته می شوند سربازهای غیرمسلمانند! سلاحی که در سوریه استفاده می شود متعلق به کشورهای غیراسلامی است! یا از نفوس و یا اموال مسلمانان علیه یکدیگر صف آرایی شده است. بدون تردید تمام این ظرفیت ها از نظر نفوس و سلاح، ظرفیت های جهان اسلام است که به هدر می رود و در این میان رژیم اشغالگر صهیونیست رویای سیادت بر منطقه را در سر می پروراند.

 

رسولی محلاتی اضافه کرد: آن چه که امروز در قالب اختلافات مذهبی اعم از سلفی - اخوانی و شیعه - سنی شکل گرفته است آن چنان ما را درگیر مسائل فرقه یی و مذهبی کرده است که به واقعیت خطرناکی به نام رژیم صهیونیستی که هر روز زرادخانه ها و قدرت نظامی خود را گسترش می دهد و تهدید واقعی علیه جهان اسلام است توجه نداشته باشیم.

 

سفیر ایران در عربستان در ادامه این گفت وگو با اشاره به نقش ایران و عربستان در نشست های منطقه یی و سازمان های بین المللی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس گرایش توسعه و تقویت روابط با عربستان در پاسخ به ابتکار پادشاه این کشور در بالاترین سطح در اجلاس رمضان گذشته سران کشورهای اسلامی در مکه حضور یافت. رییس جمهور کشورمان با این حضور بار دیگر تمایل به توسعه روابط را نشان داد. سعودی ها هم که معمولا در اجلاس های جنبش غیرمتعهدها مشارکت حداقلی داشته اند، استثنائا در اجلاس تهران به دلیل نگاه خاص به روابط با ایران، پادشاه این کشور فرزندان خود را به عنوان فرستاده ویژه به اجلاس اعزام کرد.

 

وی تاکید کرد: دو کشورعلاقمندند روابط سازنده ای بر اساس حسن هم جواری و حسن تفاهم و هم چنین روابط منطقی و معقولی داشته باشند. مطمئن باشید اگر شرایط در این زمینه مساعد باشد، دو کشور قطعا از آن استقبال خواهند کرد.

 

دو گروه زندانی ایرانی در عربستان؛ قاچاقچیان و عابران غیر مجاز

وی هم چنین درباره آخرین وضعیت ایرانیان زندانی در عربستان سعودی نیز گفت: موضوع زندانیان ایرانی در عربستان بحث بسیار مهم و پیچیده ای است. دو گروه زندانی ایرانی در عربستان داریم. افرادی که به دلیل قاچاق مواد مخدر دستگیر می شوند و گروه دیگر عابران غیرمجازی هستند که بعضا به اشتباه وارد خاک عربستان می شوند.

 

رسولی محلاتی ادامه داد: متاسفانه موضوع مواد مخدر و حاملان آن و شدت احکام صادره در ارتباط با آن ها در قالب تشدید مبارزه با مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی است. در حال حاضر عده ای از افراد با احکام حداکثری مواجه بوده و در زندان های عربستان حضور دارند. با افراد قاچاقچی مواد مخدر در همه کشورها برخورد می شود ما نیز احکام مشابهی داریم.

 

وی گفت: در این زمینه سعودی ها احکام اعدام عده ای از افراد قبل از شروع ماموریت اینجانب به عربستان صادر شده بود. اجرای احکام این افراد به دستور پادشاه عربستان برای مدتی تعلیق شد. متاسفانه مجددا گروه پنج نفره دیگری با میزان قابل توجهی مواد مخدر بازداشت شدند این مساله انتشار وسیعی در مطبوعات و رسانه های عربستان داشت تا جایی که انتشار گسترده مواد مخدر و آلودگی بخشی از جوانان این کشور مقامات سعودی را وادار کرد تا شدت عمل بیش تری در قبال مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان مواد صرف نظر از ملیت آن ها به خرج دهند.

 

احکام تعدادی از اتباع ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر صادر شده است

رسولی محلاتی اظهار کرد: متاسفانه کماکان تعدادی از اتباع ایرانی که متهم به قاچاق مقدار متنابهی از مواد مخدر هستند و احکام آن ها نیز صادر شده است در زندان های سعودی به سر می برند و ما در تلاش هستیم که در صورت امکان این افراد از عفو مَلِکی یا تقلیل احکام شان برخوردار شوند. اخیرا در مواردی موفق شده ایم که احکام آن ها را تقلیل دهیم.

 

در عربستان حکم قاچاق 5 گرم مواد مخدر به بالا اعدام از طریق گردن زدن است

وی تاکید کرد: مجازات های شدید اعمالی از سوی سعودی ها علیه جرائم قاچاق مواد مخدر خاص اتباع ایرانی نیست. در مورد اتباع سایر کشورها از جمله امارات، عراق، پاکستان و... شاهد اجرا شدن این قانون هستیم. در عربستان سعودی حکم قاچاق 5 گرم مواد مخدر به بالا اعدام از طریق گردن زدن است.

 

پیگیر اجرا نشدن مفاد کنوانسیون وین درباره ایرانیان اعدام شده هستیم

سفیر ایران در عربستان سعودی با اشاره به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی در عربستان افزود: بحث ما با عربستان این بود که این افراد مشمول عفو قرار گیرند ضمن این که به ما دسترسی کنسولی داده شود. اعتراض ما این بود که چرا از زمان دستگیری و حضور این افراد در دادگاه دسترسی کنسولی داده نشد. باید به آن ها حق داشتن مترجم مسلط به زبان فارسی داده شود. حق تعیین وکیل داشته باشند و طبق کنوانسیون وین دسترسی کنسولی می داشتند. همه این ها موجب اعتراض و گلایه ما بوده و هست و هنوز هم در حال پیگیری اجرا نشدن مفاد کنوانسیون وین هستیم؛ اما نفس جرم موضوعی قابل انکار و کتمان نیست.

 

به دنبال آزادی 21 عابر غیرمجاز ایرانی هستیم

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد افرادی که به دلیل ورود غیرقانونی به مرزهای عربستان بازداشت می شوند نیز در حال افزایش است. عابران غیر مجازی که برای امرار معاش فریب عده ای را می خورند و به صورت غیرقانونی عازم کشورهای حاشیه خلیج فارس می شوند تبدیل به مشکلات اساسی در آینده خواهند شد. اخیرا 21 نفر دستگیر شده اند که قصد سفر به کویت به صورت غیرمجاز و غیرقانونی داشته اند که در واقع به دنبال این بودند که برای تامین معاش خانواده شان در آن جا کار کنند و اشتباها به جای کویت از خاک عربستان سر درآورده اند و توسط مقامات سعودی دستگیر شده اند.

 

رسولی محلاتی گفت: اقداماتی در این باره انجام داده ایم. در ملاقاتی که با وزیر کشور وقت عربستان سعودی داشته ام ایشان اظهار کرد که این افراد برای تامین معیشت خود و برای کار دست به ورود غیر مجاز به کشور زده و اشتباها وارد خاک عربستان شده اند. امیدواریم با حسن تفاهم و نیت خیری که در مسوولان سعودی سراغ داریم این افراد به زودی آزاد شودند و به آغوش گرم خانواده های شان باز گردند.

 

باندهایی با فریب و با اخذ مبالغ هنگفتی وعده کار در حاشیه خلیج فارس را می دهند

این دیپلمات کشورمان گفت: متاسفانه افراد و باندهایی وجود دارند که با شناسایی افراد نیازمند و ساده لوح آن ها را فریب می دهند و با اخذ مبالغ هنگفتی این افراد را دچار چنین مصیبتی می کنند. در دیدار با یکی از زندانی ها وی گفت حدود سه میلیون قرض کرده و به قاچاقچی ها داده تا او را وارد یکی از این کشورها کنند تا بتواند مشغول به کار شده و تامین معیشت کند.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در عربستان سعودی روند بررسی پرونده ها تا اعلام حکم روندی بسیار کند و زمان بر است. با وجود این که مشخص شد جرم این افراد صرفا ورود غیرمجاز به خاک عربستان است و احکام آن در بدترین شرایط مشمول جریمه نقدی و چندین ماه زندان است اما متاسفانه روند دادگاه ها بعضا از صدور خود حکم طولانی تر است. بیش از 6 ماه از بازداشت اولین گروهی که دستگیر شده اند گذشته است اما متاسفانه روند دادرسی بسیار کند است و ممکن است آن ها مدت های زیادی در زندان بمانند.

 

عربستان فقط با عراق و اردن قراداد انتقال محکومان، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی دارد

رسولی محلاتی گفت: عربستان سعودی به جز با دو کشور عراق و اردن با کشور دیگری قراداد انتقال محکومان، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی ندارد. در عین حال با این که قرارداد همکاری با عراق امضا شد پس از سه هفته هفت نفر از اتباع عراقی را در عربستان گردن زدند.

 

وی افزود: ما حدود سه سال پیش پیش نویس متن موافقت نامه هایی را در این زمینه به طرف سعودی برای تسهیل در روند امور و در قالب بخشی از تلاش ها برای تقویت همکاری های دوجانبه از جمله کنسولی ارائه کرده ایم.

 

سهمیه حج مصوبه سازمان همکاری اسلامی است؛ هر هزار نفر جمعیت، یک حاجی

سفیر کشورمان درباره تسهیلاتی که عربستان برای سفر حجاج کشورمان به آن ها می دهد از جمله ظرفیت پذیرش حجاج ایرانی نیز گفت: بحث سهمیه حج مصوبه سازمان همکاری اسلامی است که با حضور همه کشورهای اسلامی تصمیم گیری و جمع بندی می شود. براساس آخرین مصوبه ای که به تصویب اجلاس کشورهای اسلامی رسیده؛ به ازای هر هزار نفر جمعیت هر کشور، یک نفر می تواند عازم حج شود. بر همین اساس سهمیه همه کشورهای اسلامی بدون استثنا محاسبه و اعمال می شود.

 

با طرح توسعه حرمین شریفین پذیرش حجاج یک و نیم برابر می شود

وی در عین حال افزود: طرح توسعه حرمین شریفین در حال اجراست و با قول مساعدی که مسوولان سعودی دادند امیدواریم این ظرفیت افزایش یابد. با اجرایی شدن طرح توسعه ظرفیت مسجدالاحرام، مسجدالنبی و مشاعر مقدسه برای پذیرش حجاج و معتمرین تا حدود یک و نیم برابرافزایش خواهد یافت. طبیعی است که این افزایش مورد بررسی و سهمیه حجاج افزایش خواهد یافت.

 

رسولی محلاتی درباره کاروان هایی که اعلام می کنند با ظرفیت کشورهای دیگر می توانند حجاج ایرانی را به مکه اعزام کنند، گفت: متاسفانه در مراسم حج 2 سال پیش بحرانی ایجاد شد و تعداد زیادی از زائران از فرودگاه ها برگردانده شدند. باندهایی در برخی از کشورها وجود دارند که با ادعای اخذ ویزا مشتاقان به تشرف حج و عمره را اغفال کرده و لطمات معنوی و مادی جبران ناپذیری را وارد می کنند. سفرها باید در قالب سازمان حج و زیارت و کاروان های تعیین شده از سوی سازمان مزبور باشد تا خدای نکرده افراد دچار چنین مشکلاتی نشوند.

کلید واژه ها: عربستان سعودی اسلام جهان اسلام ظرفیت مواد عربستان سعودی مخدر مواد مخدر یی محلاتی متاسفانه احکام کشورهای اسلامی ایران و عربستان اعراب حج حجاج منطقه یی سلاح قاچاق رسانه در عربستان سعودی اتباع


نظر شما :