عصبانیت کشورهای عرب خلیج فارس از دولت میقاتی

یا پول‌های ما را بگیرید یا طرفدار اسد بمانید

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۳۸۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
خشم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متوجه عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان است که وفاداری‌اش به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را پنهان نمی‌کند. وی تلاش می‌کند تا با تحرکات دیپلماتیک خود حکومت بشار اسد را از انزوای سیاسی خارج کند.
یا پول‌های ما را بگیرید یا طرفدار اسد بمانید

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه اعلام کردند که میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان به نجیب میقاتی، نخست وزیر و وزرای کابینه او به ویژه وزیر امور خارجه هشدار داده است که کشورهای عربی از رفتارهای آنها در قبال پرونده سوریه و همراهی آنها با بشار اسد به شدت خشمگین هستند و تهدید به قطع سرمایه گذاری های خود در لبنان کرده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به گفته این منابع سلیمان در جلسه ای بسته با نخست وزیر و اعضای کابینه نسبت به منافع لبنان و روابطش با کشورهای خلیج فارس هشدار داده و گفته که ممکن است کشور به دلیل این که وزرا در کنار حزب الله برای کمک به بشار اسد و نیروهایش در سوریه ایستاده اند و مانع سقوط نظام او می شوند با مشکلات جدی مواجه شود و اقداماتی خصمانه علیه آن صورت بگیرد.

این هشدار بعد از آن صورت گرفت که پرزیدنت سلیمان در دیدار با عبد اللطیف الزیانی که سه شنبه شب هفته گذشته انجام شد به هیچ نتیجه ای با وی نرسید. الزیانی در آن دیدار به صراحت هشدار داد که شورای همکاری خلیج فارس از مواضع طرف های لبنانی در برابر آن چه در سوریه می گذرد، نگران هستند و معتقدند که رفتارهای آنها با آن چه دولت لبنان مبنی بر بی طرفی اش در برابر تحولات سوریه بیان داشته متناقض است و این مساله برای آنها قابل قبول نیست.

به گفته این منابع کشورهای خلیج فارس بیش از همه از نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان خشمگین هستند و مدعی اند که وی به فکر مصالح حیاتی لبنان در رابطه با کشورهای عربی خلیج فارس نیست و بیشتر به فکر انتخابات پیش روی لبنان و زد و بندهای سیاسی برای رسیدن دوباره به منصب نخست وزیری از طریق حزب الله و دوستداران آن است. آنها همچنین می گویند که بعد از میقاتی خشم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس متوجه عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان است که وفاداری اش به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را پنهان نمی کند. وی تلاش می کند تا با تحرکات دیپلماتیک خود حکومت بشار اسد را از انزوای سیاسی خارج کند. آخرین حرکت دیپلماتیک وی مخالفت با اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان بشار اسد بود. ناظران بر این اعتقادند که منصور می خواهد اتحادیه عرب را متوجه واقعیت های جاری در سوریه کند و آنها را وادار کند تا از تصمیم های سابق خود علیه نظام و وفاداران به آن منصرف شوند. مساله ای که باعث می شود اسد به جایگاه سابق خود بازگردد و بگوید: "بیاییم مذاکره کنیم بر اساس قاعده هیچ کس برنده و بازنده نیست." عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر 2011 به حالت تعلیق در آمد.

به گفته این منابع هشدارهای سلیمان باعث شد تا نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان بیش از همه احساس نگرانی کند و به همین دلیل پس از این جلسه با صدور بیانیه ای اعلام کند که همچنان به ادامه سیاست بی طرفانه در برابر اوضاع سوریه پایبند است.

کارشناسان بر این اعتقادند که در صورتی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بخواهند مواضعی سرسختانه علیه دولت لبنان اتخاذ کنند، بیش از همه کارگران لبنانی فعال در کشورهای عربی خلیج فارس متضرر خواهند شد که در حدود 600 هزار نفر تخمین زده می شوند، بعد از آن سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری کشورهای این منطقه در لبنان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کشورهای عربی خلیج فارس از ابتدای تابستان گذشته از شهروندان خود خواستند که از سفر به لبنان به دلیل آن چه مسائل امنیتی نامیدند، خودداری کنند که این مساله به مثابه ضربه ای سخت بر صنعت گردشگری لبنان به حساب می آمد.

در این میان گفته می شود در صورتی که فشارهای کشورهای عربی این منطقه بخواهد بیش از این به لبنانی ها فشار بیاورد، حزب الله نیز سیاست های خود را تغییر خواهد داد و مواضع سخت تری اتخاذ خواهد کرد و مجددا بحث حفظ سلاح را به میان خواهد آورد که این مساله می تواند نگرانی پایتخت های عربی را بیشتر کند.

تحلیلگران بر این اعتقادند در صورتی که وضعیت به همین منوال ادامه یابد، لابی ایران امور را در دست خواهد گرفت و ضمن در اختیار گرفتن کامل پرونده سوریه و لبنان و خارج ساختن آن از ایادی خارجی دیگر به ویژه کشورهای عربی و غربی مسیر این دو پرونده را به آن سمتی که خود تشخیص می دهد، هدایت خواهد کرد. مسیری که قطعا مطابق با مصالح آن خواهد بود و همانند عراق و لبنان و در حال حاضر مصر پیش خواهد رفت. برای همین است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می کنند تا از مخالفان اسد حمایت تسلیحاتی بیشتری به عمل آورند و در مقابل نیروهای وفادار به اسد که به آسانی از طریق حامیان خارجی بشار اسد سلاح می گیرند، تسهیلاتی برایشان در این زمینه فراهم کنند.

گفتنی است در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره آمده است که کشورهای عربی حق خود می دانند که اگر لازم دیدند از مخالفان اسد حمایت تسلیحاتی به عمل آورند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: لبنان سوریه کشورهای عربی خلیج فارس بشار اسد اتحادیه عرب


نظر شما :