چگونه طرح ترور بشار لو رفت

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۱۳۴۴۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری لبنانی آسیا نوشت: این فیلم را خضر عوارکه از فعالان عرصه اطلاع رسانی سوریه تهیه کرده است. بخشی از این اعتراف ها را خبرگزاری لبنانی آسیا همزمان با نمایش آن در یکی از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای منتشر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دستگاه های امنیتی سوریه چندی پیش تلاش ترکیه و فرانسه برای ترور بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه را خنثی کردند.

در این اطلاعات آمده است: مسئولان سوریه از بیش از شش ماه پیش اقدامات دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و فرانسه در راه سرنگون کردن نظام سوریه را دنبال کردند و چون این دو کشور درتلاش های خود موفق نشدند؛ سازمان های اطلاعاتی این دو کشور ماموریت دیگری را در دستور کار قرار دادند که بر هر مساله دیگری برای آنها اولویت داشت و آن نیز ترور بشار اسد رئیس جمهور بود.

بر این اساس، سازمان های اطلاعاتی دو کشور به سرعت درصدد ایجاد اتاق عملیات مشترک برای مدیریت عملیات هماهنگ به منظور انجام این ماموریت برآمدند و بیشتر اوقات نیز کار آنها با طرف های امنیتی در عربستان، قطر و آمریکا تلاقی می کرد (زیرا همه آنها در همین چارچوب یعنی تلاش برای رسیدن به بشار اسد به منظور ترورش کار می کردند.)

آغاز عملیات اخیر سازمان های اطلاعاتی فرانسه و ترکیه در تلاش برای جذب نیرو یا کارمندان سطوح بالای ادارات دولتی سوریه از جمله دفتر ولید المعلم و دفاتر اداری وابسته به کاخ ریاست جمهوری الروضه در دمشق بود.

به گزارش شبکه العالم،این اطلاعات که خبرگزاری آسیا در بیروت به آن دست یافت، نشان داد این عملیات امنیتی با مشارکت افسران ترک و فرانسوی انجام شده است.

ترک ها تمایل زیادی در سهیم کردن فرانسوی ها در این عملیات به علت روابط قوی پاریس با احزاب کرد داشتند که فعالان و افراد وابسته به آن در معرض هیچ گونه تنگنا یا پیگردهای امنیتی قرار نمی گیرند.

فرانسوی ها یکی از ماموران خود در سوریه را برای خدمت در دستگاه اطلاعاتی ترکیه که کارمندان دفاتر متعدد بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را خواه از طریق ماموران خود به طور مستقیم یا به صورت الکترونی زیر نظر داشتند، معرفی کردند و تحقیقات آنها روشن کرد که تعدادی از کارکنان دفاتر بشار اسد را کردها تشکیل می دهند و از فرانسوی ها برای جذب آنها درخواست کمک کردند و تصمیم بزرگ در پاریس این بود که هرچه می توانند به ترک ها ارایه دهند.

اطلاعات یک منبع بلندپایه سوری (که عملیات را تا زمان به شکست کشاندن آن دنبال می کرد)، نشان می دهد:

شرکت کنندگان ترک در این توطئه خود را به عنوان "فعالان کرد" یک حزب هم سو با دولت سوریه جا زدند تا به شرکت نظافتی تامین کننده خدمات تاسیسات دولتی از جمله مقر نخست وزیری و وزارت خارجه و کاخ ریاست جمهوری الروضه نفوذ کنند.

این عملیات کاملاً برای دستگاه های سوریه واضح و روشن بود و آنها این عملیات را تا دستگیری توطئه گران دنبال کردند.

این منبع از تایید یا رد برخی خبرها درخصوص افسران ترک بازداشت شده خودداری کرد و افزود: ما یک منبع در بین توطئه گران داشتیم و جزئیات تحرکات فرانسه و ترکیه به محض آغاز فعالیت میدانی آنها را شناختیم و دوطرف سعی کردند که عملیات را به شیوه ای حرفه ای اجرا کنند و برای آنها در زمان تهیه مقدمات روشن شد که فرصتی برای ترور ولید المعلم وجود دارد زیرا یکی از مجریان می تواند خود را به دفتر وزیر برساند زیرا وی از تیم کارکنان در بخش نظافت داخل دفاتر دولت بود.

این منبع، نام این توطئه گر شاغل در بخش نظافتی را فاش کرد که یک فعال کُرد همکار با سازمان اطلاعات فرانسه، این فرد شاغل را جذب کرد و این سازمان نیز به نوبه خود این فرد شاغل را به مرکز فرماندهی عملیات اجرای (توطئه) معرفی کرد تا با سازمان اطلاعات ترکیه همکاری کند.

این فعال کُرد «ابوکوردو» نام داشت و وی کردهای دارای رابطه خویشاوندی با انس الحسینی، جاسوس شاغل در بخش نظافتی را بکار گرفت. الحسینی از اهالی شهر القامشلی در استان الحسکه است که در دمشق سکونت دارد و در شرکت نظافتی شاغل است که مامور تمیز کردن و نظافت ساختمان های دولتی از بیش از یک دهه می باشد.

انس باید از مقر وزیر خارجه و دفترش تصویربرداری می کرد که موفق شد این کار را از طریق دوربین دقیق نصب شده روی یک خودکار که در جیب پیراهنش گذاشته بود، انجام دهد و آن را به ابوکوردو در دومین دیدارش با او در منطقه رکن الدین تحویل بدهد.

سپس ابوکوردو از انس عبدالحکیم الحسینی خواست تا دو نفر را برای کمک به او در عملیات ترور ولید المعلم معرفی کند و همچنین از او خواست که تلاش کند به دو نفر وصل شود.

اولین نفر دوستش به نام موید الحشتر بود که دریک شرکت نظافتی کار می کرد که بر نظافت دفاتر در کاخ ریاست جمهوری الروضه نظارت داشت و دیگری یک راننده در همین شرکت بود که مامور رساندن مواد نظافتی و شوینده به انبارهای کاخ الروضه بود.

اعترافات انس الحسینی بازداشت شده از موفقیت جزئی وی در ماموریتش حکایت داشت زیرا توانست الحشتر را جذب کند اما در جذب فرد دیگر که روشن شد از طرفداران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است، شکست خورد زیرا وی فردی متدین و وابسته به طائفه اهل سنت بود که فرانسوی ها و ترک ها به وی دل بسته بودند.

وقتی تلاش های اولیه برای جذب راننده شکست خورد طراحان نقشه تصمیم گرفتند که وی را ربوده و فرد دیگری را با هویت او و مجوز ترددش جایگزین کنند لذا فردی را انتخاب کردند که بسیار شبیه او بود و به طور تصادفی این فرد را یافتند و همین امر باعث تاخیر در اجرای عملیات شد زیرا لازم بود که مانع وارد کردن مواد منفجره به کاخ الروضه برداشته شود؛ موادی که قدرت انفجاری بالایی داشت و ساخت فرانسه بود و این مواد قرار بود در پاکت ها و ظروف حاوی مواد شوینده که هر هفته وارد کاخ ریاست جمهوری می شد، قرار داده شود.

قرار بود تا چند ساعت دیگر راننده ربوده شده و فرد مورد نظر جایگزین شود که افسر اطلاعاتی سوریه تصمیم گرفت عملیات را پایان دهد و عاملان را که - به گفته منابع - یک افسر اطلاعاتی ترکیه نیز در بین آنها بود، دستگیر کند.

منابع هم سو گفتند که این عملیات اولین عملیات از نوع خود نبود، زیرا چند نقشه مشابه برای ترور رئیس جمهور و مسئولان رده بالای سوری خنثی شده است و در بیشتر اوقات دست داشتن سازمان اطلاعات خارجی در مشارکت در طراحی آن ثابت شده است، اما جای شگفتی است که سازمان اطلاعات فرانسه اینگونه تلاش ها انجام دهد درحالی که همزمان چند کشور از جمله اردن و سازمان اطلاعات این کشور را میانجی می کند تا از مسئولان سوریه در مبارزه با هسته های تروریستی در فرانسه کمک بگیرند؛ درخواستی که سوری ها آن را رد کرده اند.

کلید واژه ها: عملیات سوریه فرانسه ترکیه بشار اسد جذب نظافتی ترور شاغل بشار اسد رئیس سازمان اطلاعات الروضه اسد رئیس کاخ ریاست سازمان های اطلاعاتی ریاست جمهوری عملیات را کاخ ریاست جمهوری مواد فرانسوی داشت و ریاست این عملیات منبع برای ترور ولید المعلم ولید الحسینی المعلم دستگاه


نظر شما :