هشدار قطر به جنگ در سوریه

۰۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۹۱۳۰۱۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه قطر تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر عدم حمایت نظامی از مخالفان سوریه را نادرست توصیف کرد و نسبت به ادامه بحران سوریه و طولانی شدن جنگ در این کشور هشدار داد.

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نسبت به تصمیم وزیران خارجه اتحادیه اروپا در زمینه تغییر کمک تسلیحاتی به مخالفان به کمک های غیرنظامی و فنی اظهار تعجب کرد و آن را تصمیمی نادرست خواند.

وی عنوان داشت: این تصمیم اتحادیه اروپا اقدامی اشتباه بود چرا که این مساله باعث طولانی تر شدن بحران سوریه می شود.

 

وی همچنین مدعی شد که نظام سوریه در حقیقت تلاش می کند تا وقت کشی کند.

 

وزیر خارجه قطر در ادامه به طرح پیشنهادی اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا در سوریه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ابراهیمی برای مذاکره دولت و مخالفان سوریه پیشنهاد خوب و درستی بود اما این مساله نیاز به تصمیمی بین المللی دارد.

 

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی در بروکسل بار دیگر تحریم های اعمال شده علیه سوریه را به مدت سه ماه تمدید کردند.

 

همچنین در این نشست وزیران خارجه با ایجاد اصلاحاتی در قانون ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه زمینه را برای کمک غیرتسلیحاتی به غیرنظامیان سوری فراهم کردند.

 

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک در فرانسه اعلام کردند که اخضر ابراهیمی قصد دارد امروز (سه شنبه) به مسکو سفر کند.

 

این منابع اعلام کردند: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز روز 28 ماه جاری میلادی (10 اسفند) وارد مسکو خواهد شد این در حالی است که مسکو در ابتدای مارس آتی نیز پذیرای معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه است.

 

ابراهیمی بیست و نهم دسامبر گذشته به مسکو رفت و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در خصوص تحولات سوریه گفت وگو کرد.

 

در همین حال خبرگزاری یونایتدپرس آمریکا اعلام کرد: ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز وارد روسیه می شود. قرار است ملک عبدالله دوم در سفر خود به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در خصوص سوریه گفت وگو کند.

 

بنا به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، رهبران مسکو و اردن در خصوص بحران خاورمیانه و مساله فلسطین نیز گفت وگو می کنند.

 

از سوی دیگر، معاذ الخطیب در مذاکره با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد: تشکیل دولت انتقالی در سوریه و برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه راهکار حل و فصل بحران این کشور است.

 

وی در ادامه ضمن تکذیب خبر هر گونه دیدار یا تماس با گروه های رسمی وابسته به نظام سوریه گفت: اگر نظام سوریه می خواهد گامی بردارد باید به ملت سوریه آزادی داده و دولت موقت با اختیارات کامل را تشکیل دهد.

 

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه بار دیگر تاکید کرد: اختلاف مخالفان به هیچ وجه تضمینی برای باقی ماندن اسد ارائه نداده و نمی دهد.

 

وی افزود: اگر نظام می خواهد برای یکبار تصمیمی عادلانه بگیرد و به رنج ها، مشکلات و خواسته های مردم رسیدگی کند باید با دیگر اعضای ائتلاف گفت وگویی مسالمت آمیز برای برکناری نظام انجام دهد.

 

الخطیب درباره برکناری اسد از قدرت نیز گفت: درباره رفتن اسد هیچ اختلافی وجود ندارد اما نحوه کناره گیری وی از قدرت باید به مرور زمان رخ دهد نه در عرض یک شب.

 

پیشتر معاذ الخطیب اعلام کرده بود: در صورت موافقت دولت با شروطش مبنی بر آزادی 60 هزار زندانی سوری از زندان های این کشور و تمدید گذرنامه های سوری های مقیم خارج حاضر است با نمایندگان نظام سوریه گفت وگو کند.

 

قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه نیز اعلام کرد که مخالفان هیچ طرحی را درباره سوریه ارائه نداد ه اند بلکه طرح پیشنهادی آنها واکنشی به برنامه سیاسی سوریه برای حل بحران کشور بود.

کلید واژه ها: سوریه مسکو اروپا اتحادیه اتحادیه اروپا بحران مخالفان سوریه گفت وگو وگو


نظر شما :